TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Škoda Transportation zakończyło modernizację wagonów metra w Pradze
Ryszard Piech - Opublikowano: 10.05.2011 14:53:14
Škoda Transportation zakończyło modernizację wagonów metra w Pradze

Takie określenie jak seria 81 wywołuje wśród fanów metra mieszane uczucia ?dla jednych jest to kultowa wręcz seria składów metra dla innych to relikt przeszłości i choć zapewne obie strony mają tutaj swoje racje bezsprzecznym jest fakt, iż wagony tego typu wyznaczyły standardy dla niemal większości sieci metra w dawnym ?Bloku Wschodnim?. Choć należy tutaj sprecyzować iż mówienie o ?serii?81 jest raczej dosyć mocnym uogólnieniem, ponieważ według standardu oznaczania w dawnym ZSRR cyfrę 81 przypisano do wagonów i składów metra, stąd sama ta cyfra niewiele mówi. W Polsce przez ?serię?81 rozumiane są klasyczne składy serii 81-714/717, które były produkowane przez dwa zakłady. Najbardziej znanym jest Metrowagonmasz mający siedzibę w Moskwie, natomiast drugim jest Wagonmasz z St. Petersburga. Śledząc powyższe linki oraz te w podlinkowanych artykułach można uzyskać więcej informacji na tematy produkcji tych zakładów. Oczywiście wiodącym zakładem był Metrowagonmasz, jednak również Wagonmasz dostarczał znaczną liczbę taboru. W przypadku zamówień eksportowych realizowały je oba zakłady, czego efekty mamy w Warszawie, choć dzięki jednolitym standardom istniała możliwość ich eksploatacji w dowolnych zestawieniach niezależnie od producenta. Oczywiście ta kompatybilność została niedawno utracona wraz z wprowadzanymi indywidualnie przez każdy z zakładów zmianami oraz wprowadzeniem nowych modeli, jednak w przypadku najstarszych konstrukcji nie było takich problemów.

W przeciwieństwie do powolnej budowy metra w Warszawie budowa metra w Pradze była prowadzona znacznie bardziej sprawnie, natomiast ścisła współpraca z przemysłem ZSRR doprowadziła do zakupu już w 1973 roku pierwszych składów, choć jeszcze starszej generacji Ečs, które zostały zastąpione szybko po odzyskaniu niepodległości nowymi wagonami serii M1. Jednak seria Ečs była nieliczną, natomiast metro w Pradze było masowym odbiorcą składów serii 81-714/717. Oczywiście po odzyskaniu niepodległości istniała silna chęć do wyzbycia się wszelakich śladów dawnego ustroju i dawnej dobrej współpracy z ZSRR, czego efektem była właśnie eksterminacja stosunkowo młodej serii Ečs, jednak podobny zabieg dla 81-714/717 był finansowo niewykonalny. Jednak z drugiej strony osiągnięcie przez te składy połowy swojego wieku eksploatacji i konieczności wykonania napraw głównych dawało możliwości dokonania ich modernizacji. Zważywszy, iż nie były to skrajnie nowoczesne składy, więc zakres zmian i ich ekonomiczna zasadność wprowadzenia były wręcz oczywiste. W efekcie tego w 1996 roku Škoda Transportation zmodernizowała pierwszy skład, natomiast unowocześnienie całej floty 93 pięciowagonowych składów trwało aż do 12 lutego 2011 roku.

Zakres zmian był bardzo szeroki i obejmował praktycznie całe składy. W zasadzie z bazowych pojazdów pozostały jedynie pudła wagonów, wózki i silniki, które po dokonaniu regeneracji zostały użyte ponownie. Jedyna większa zmiana w zakresie pudeł dotyczyła wagonów sterowniczych, które otrzymały nowe ściany czołowe z szeroką szybą. W pozostałym zakresie można było mówić o całkowicie nowych pojazdach. W samym wózku nowe były zestawy kołowe, ich ułożyskowanie oraz sposób połączenia ich z pudłem wagonu. Choć pozostawiono oryginalne silniki trakcyjne, to jednak w miejsce przestarzałego rozruchu oporowego zastosowano nowoczesne (jak na tamten okres) częstotliwościowe przekształtniki trakcyjne w technologii IGBT, które zostały wykonane przez Škoda Electric. Dzięki tej zmianie nie tylko poprawiły się parametry ruchowe ale również uzyskano znaczne zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. Oczywiście wraz z nowym wyposażeniem całkowicie na nowo została zaaranżowana kabina motorniczego, która oprócz nowego wyposażenia została znacznie poprawiona pod względem ergonomii oraz estetyki. Wiele nowości wprowadzono również w przestrzeni pasażerskiej, gdzie zamiast pierwotnych ławek ustawionych wzdłużnie zastosowano układ mieszany, gdzie w części urządzono siedzenia w układzie grupowym, natomiast w części tradycyjne siedzenia wzdłuż ścian bocznych (zobacz schemat). Pojawiły się również miejsca dla osób niepełnosprawnych, gdzie można również przewozić większy bagaż. W przestrzeni pasażerskiej zastosowano całkowicie nowe materiały w związku z czym pasażer nie odczuwa jakiejś większej różnicy między składem modernizowanym a fabrycznie nowym.

Metro w Warszawie jest często odnoszone do tego w Pradze. Tak jak składy Metropolis odnosi się do M1, tak w przypadku składów starszych porównuje się politykę taborową obu spółek. Niestety w tym zestawieniu Metro Warszawskie wygląda niesamowicie blado, ponieważ nie tylko eksploatuje dużą liczbę przestarzałych technicznie składów serii 81-714/717 ale co gorsza jeszcze dwa lata temu kupowało kolejne nowe acz równie przestarzałe składy produkcji rosyjskiej. W przeciwieństwie do tego metro w Pradze postawiło na nowoczesność i choć jej osiągnięcie zajęło 15 lat, to jednak udało się dojść do celu. Dzięki temu składy pochodzące jeszcze z ZSRR zyskały drugie życie w nowoczesnej formie ?formie, którą mogłyby mieć, gdyby nie istniał system centralno-rozdzielczy RWPG.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Czechy
Skoda
Skoda Transportation
metro
Metrowagonmasz
Wagonmasz
81-717/714
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....