Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

10 czerwca start, dziś promocja PKM

inforail
25.05.2018 11:03
0 Komentarzy

Od 10 czerwca kursyzaczną pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, łączące stolicę regionu zGrodziskiem Wielkopolskim, Nowym Tomyślem, Jarocinem i Wągrowcem. W godzinachszczytu składy na tych trasach kursować będą co pół godziny.

Poznańska Kolej Metropolitalna (PKM) to projektkomunikacyjny współfinansowany przez wielkopolski samorząd, miasto Poznań,powiat poznański oraz gminy i powiaty położone wzdłuż 9 linii kolejowychPoznańskiego Węzła Kolejowego. Jego wdrażanie potrwa do 2021 roku. Przewozyrealizowane będą przez samorządowego przewoźnika kolejowego, spółkę KolejeWielkopolskie.

W piątek w Poznaniu oficjalnie zainaugurowano PKM. Wspotkaniu na poznańskim dworcu wzięli udział samorządowcy biorący udział wprzedsięwzięciu. Zaprezentowany został też tabor, który od czerwca będzie woziłpasażerów.

Jak podkreślił starosta poznański Jan Grabkowski, ideą,która przyświeca PKM jest podniesienie jakości i komfortu podróżowania wobrębie metropolii i przyległych samorządów, zmniejszenie natężenia ruchusamochodowego w Poznaniu oraz promowanie ekologicznego transportu kolejowego.

„Dajemy pasażerom szansę szybszego dojazdu do pracy,ale spodziewamy się, że PKM będzie wozić nie tylko pracowników zatrudnionych wPoznaniu. Także poznaniacy będą mogli szybko i w komfortowych warunkachwyskoczyć pod miasto w ładne miejsce czy na obiad. Nie trzeba będzie braćsamochodu, nie będzie problemu z parkowaniem czy z wypiciem piwa do obiadu np.w Grodzisku” – powiedział.

Współfinansowanie PKM oparte jest na zasadzie solidarnegoudziału wszystkich samorządów położonych wzdłuż danej linii kolejowej w udzielaniuwsparcia finansowego wielkopolskiemu samorządowi na pokrywanie kosztów częściuruchamianych połączeń kolejowych.

Wiceprezydent Poznania Maciej Wudarski podkreślił, żeporozumienia zawarte między samorządem województwa a poszczególnymi samorządamiw sprawie współfinansowania PKM to niewątpliwy sukces.

„Dla Poznania to przedsięwzięcie jest dużym wysiłkiemfinansowym, mówimy o 1,5 mln zł w tym pierwszym okresie działalności PKM idocelowo o ponad 3 mln zł na funkcjonowanie PKM” – powiedział.

Wudarski zaznaczył, że nie ma wątpliwości, że PKM odniesiesukces, zaś pasażerowie dotąd dojeżdżający np. do pracy samochodami przesiądąsię na pociąg. „Doskonale widać na przykładzie połączenia Poznań –Wągrowiec, że podniesienie standardu taboru, standardu linii spowodowało, żekursujące tam szynobusy już są zbyt ciasne – taka jest popularność tegopołączenia” – powiedział.

Zapewnił, że w najbliższym czasie w aglomeracji poznańskiejpowstanie kilkadziesiąt węzłów przesiadkowych, w których będzie można zostawićsamochód czy rower i wsiąść do pociągu. „W Poznaniu przewidujemy docelowokilkanaście parkingów park & ride” – dodał.

Przyznał, że kwestią najbliższych kilku, kilkunastu lat jestbudowa wiaduktów, dzięki którym kierowcy samochodów w Poznaniu nie będą skazanina stanie przed przejazdami kolejowymi. „Poznań musi w tym zakresie bardzoprzyspieszyć, to są wieloletnie zaniedbania. Będziemy składać swoje propozycjew sprawie bezkolizyjnych przejazdów do PKP PLK” – powiedział.

Docelowo PKM obejmie swoim zasięgiem obszar w promieniu ok.50 km od Poznania; składy będą dojeżdżać do stacji: Nowy Tomyśl, GrodziskWielkopolski, Kościan, Jarocin, Września, Gniezno, Wągrowiec, Oborniki iSzamotuły. W godzinach szczytu przewozowego składy będą jeździć co ok. 30minut.

Zakończenie wdrażania projektu przewidziane jest na 2021 roki uzależnione od zakończenia remontów poszczególnych linii kolejowych przez PKPPLK.


Komentarze