12 ciągów kolejowych w programie inwestycyjnym CPK
Rada Ministrówprzyjęła dziś (28 października) uchwałęw sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny CentralnyPort Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023”, przedłożoną przez Pełnomocnika Rządu dospraw Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Jak podano Centralny Port Komunikacyjny to nowy systemtransportowy dla Polski, obejmujący budowę Portu Solidarność – centralnegolotniska dla Polski i hubu przesiadkowego dla Europy Środkowej i Wschodniej –zlokalizowanego 37 km od centrum Warszawy. Inwestycja obejmie także sieć 1800km linii kolejowych oraz 400 km nowych dróg ekspresowych.
Rząd chce stworzyć uniwersalny system transportupasażerskiego poprzez wybudowanie i eksploatację rentownego, nowoczesnego węzłatransportowego, który uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portówlotniczych świata. Chodzi także o przebudowę krajowego systemu transportukolejowego, jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego. System tenobejmie wszystkie obszary Polski, zapewniając jednocześnie rozwój i trwałąintegrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej.
Wraz z nowym węzłem przesiadkowym zostanie uruchomionychpierwszych ponad 530 km nowych linii kolejowych, w tym: trasa Warszawa – CPK –Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – granica z Czechami, skrócony zostanieczas przejazdu ze stolicy do Rzeszowa i Zamościa, pociągi wrócą m.in. do Łomżydzięki przedłużeniu linii kolejowej z Ostrołęki.
Przedsięwzięcia dotyczące części kolejowej mają byćrealizowane do końca 2034 r., czyli w następnych dwóch perspektywachfinansowych UE.
Inwestycje kolejowe realizować będą:
Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. – w zakresie budowynowych linii kolejowych o długości ok. 1,8 tys. km. Do 2023 r. planowane jestukończenie prac przygotowawczych na długości 1,6 tys. km.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – w zakresie modernizacjiistniejących linii kolejowych, którymi zarządza, a także budowy nowych odcinkóww ramach projektów obecnie przygotowywanych oraz niewielkiej długości,stanowiących uzupełnienie istniejącej sieci.
Instytut Kolejnictwa – w zakresie zwiększenia potencjałuinfrastruktury badawczej.
Na inwestycje kolejowe złożą się:
Ciąg nr 1 (CPK – Kołobrzeg / Koszalin / Słupsk / Gdańsk),stanowiący połączenie CPK i Warszawy z Płockiem oraz ważnymi ośrodkamiwojewództw pomorskiego (Trójmiasta i Słupska), kujawsko – pomorskiego(Bydgoszczy, Torunia, Włocławka i Grudziądza) i Pomorza Środkowego (Słupska,Koszalina i Kołobrzegu). Może być również wykorzystywany do obsługi Elbląga.
Ciąg nr 2 (CPK – Olsztyn), stanowiący połączenie CPK iWarszawy z Olsztynem. Efektem będzie skrócenie przebiegu linii kolejowej dlaruchu dalekobieżnego na odcinku Warszawa – Nasielsk (lepsza geometria linii, aw efekcie wyższa prędkość maksymalna pociągów oraz krótszy czas jazdy).
Ciąg nr 3 (CPK – Ostrołęka – Łomża – Giżycko / Białystok – Trakiszki(granica) / Kuźnica Białostocka (granica), stanowiący połączenie CPK i Warszawyz regionem Mazur, województwem podlaskim oraz w relacjach zagranicznych zkrajami bałtyckimi (Litwą, Łotwą i Estonią) i Białorusią (oraz Rosją).
Ciąg nr 4 (CPK – Siedlce – Terespol (granica)), stanowiącypołączenie CPK i Warszawy ze wschodnią częścią województwa mazowieckiego ipółnocną częścią województwa lubelskiego.
Ciąg nr 5 (CPK – Lublin – Chełm (granica)/ Zamość – Bełżec(granica)), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z ważnymi ośrodkamiwojewództwa lubelskiego.
Ciąg nr 6 (CPK – Radom – Rzeszów – Sanok), stanowiącypołączenie CPK i Warszawy z południową częścią woj. mazowieckiego, północno –wschodnią województwa świętokrzyskiego oraz województwem podkarpackim.
Ciąg nr 7 (CPK – Katowice – granica PL/CZ / Kraków –Zakopane / Muszyna – granica PL/SK / Kielce – Tarnów – Nowy Sącz /Skarżysko-Kamienna), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z południową częściąkraju i państwami sąsiednimi (Czechy, Słowacja) oraz poprzez planowane liniedużych prędkości także Austrią, Węgrami i dalej na południe.
Ciąg nr 8 (CPK – Piotrków Tryb. – Częstochowa – Opole –Kłodzko), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z północną częścią województwaśląskiego, województwem opolskim i Kotliną Kłodzką, z możliwością wydłużeniarelacji przez Międzylesie do Czech.
Ciąg nr 9 (CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych –granica PL/CZ / Kalisz – Poznań – Szczecin / Ostrów Wlkp, – Zielona Góra /granica PL/DE / Gorzów Wielkopolski), stanowiący połączenie CPK i Warszawy zważnymi ośrodkami zachodniej Polski oraz w relacjach międzynarodowych zCzechami (linia KDP do Pragi) i Niemiec.
Ciąg nr 10 (CPK – Łowicz – Kutno – Koło – Poznań),stanowiący połączenie CPK i Warszawy z Poznaniem oraz zachodnią ipółnocno-zachodnią częścią kraju.
Ciąg nr 11 (Szczecin – Port Lotniczy Szczecin-Goleniów),stanowiący połączenie Szczecina z portem lotniczym w Goleniowie.
Ciąg nr 12 (Stalowa Wola – Lublin – Biała Podlaska –Białystok), stanowiący połączenie największych miast Polski wschodniej(Rzeszów, Lublin, Białystok) oraz licznych miejscowości tej części krajupozbawionych efektywnego transportu kolejowego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze