Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

15 lat warszawskiej SKM

inforail
04.10.2020 08:45
0 Komentarzy

Warszawska SzybkaKolej Miejska kończy 15 lat. Obecnie jej pociągi kursują na czterech liniach ołącznej długości 162 km.

W 2005 r., na początku swojego istnienia, Szybka KolejMiejska obejmowała jedną linię; trasę Warszawa Zachodnia – Warszawa Falenica odługości 24 km. Powstała jako odpowiedź na brak oferty Polskich KoleiPaństwowych dla mieszkańców stołecznych dzielnic położonych w znacznejodległości od centrum.

Jak przekazał rzecznik prasowy Zarządu Transportu MiejskiegoTomasz Kunert, pierwszy kurs do Falenicy obsługiwał używany skład wypożyczony ztrójmiejskiej SKM. Potem dołączyć do niego miał pociąg wyprodukowany dla nowegowarszawskiego przewoźnika kolejowego. „Po niespełna roku od uruchomieniapierwszej SKM-ki, w lipcu 2006 roku, zdecydowano o wycofaniu pociągów z Otwockai skierowaniu ich na nową linię S2, obsługującą początkowo odcinek z WarszawyRembertowa (potem z Sulejówka Miłosny) do Pruszkowa” – wyjaśnił.

Pociągi wróciły na linię otwocką w połowie 2010 r., gdy – wzwiązku z zagrożeniem powodziowym – zamknięto Wał Miedzeszyński. Uruchomionowówczas linię S10 na trasie Warszawa Wschodnia – Warszawa Falenica. Jeszcze wtym samym roku pociągom kursującym na linii otwockiej przywrócono oznakowanieS1 i skierowano je do obsługi wydłużonego odcinka Otwock – Pruszków. Pociągilinii S2 zaczęły kursować na trasie Sulejówek Miłosna – Warszawa Zachodnia. W2010 r. uruchomiono także nowe połączenie kolei aglomeracyjnej S9, łącząceWarszawę Gdańską z Legionowem.

W 2012 r. oddano do użytku nową linię kolejową łączącąstacje Warszawa Służewiec i Warszawa Lotnisko Chopina. Wydłużono tam trasęlinii S2. Do lotniska zaczęły dojeżdżać z Legionowa także pociągi SKM nowejlinii S3.

Na początku 2020 r. wybrane pociągi linii S3 rozpoczęłykursowanie na wydłużonej trasie do Radzymina przez Nieporęt i Dąbkowiznę.

Od 2010 r. SKM użytkowała pociągi 19WE wyprodukowane przeznowosądecki Newag. „Wyróżniał je, wykorzystany po raz pierwszy w polskichpociągach, boczny układ siedzeń. Rok później park taborowy SKM zaczęły zasilaćpociągi 27WE Elf wyprodukowane przez bydgoską Pesę. Były to wówczas najdłuższepociągi znajdujące się w posiadaniu spółki – mierzyły 107 metrów i mogłypomieścić ponad 900 osób. W 2012 i 2013 roku na stołeczne tory wyjechały składyNewagu 35WE Impuls, które z długością prawie 113 metrów wyprzedziły Elfy. Tojedne z najdłuższych elektrycznych zespołów trakcyjnych, jakie kursują popolskich torach” – przekazał Kunert.

Obecnie poza 19WE i Elfami jeżdżą też 14WE i Implusy. Teostatnie wyposażone są m.in. w klimatyzację, elektroniczny system informacjipasażerskiej oraz monitoring. W 2022 roku Szybka Kolej Miejska otrzyma 21nowych „Impulsów II”, które umożliwią uruchamianie nowych połączeń.

W 2006 roku pociągami SKM podróżowało 3,6 mln osób, zaś w2019 roku z usług SKM skorzystało ponad 22 mln osób. (PAP)

Komentarze