Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

15 projektów od GZM do programu Kolej+

inforail
28.08.2020 14:45
0 Komentarzy

Odbudowa liniikolejowej w Pyskowicach, stworzenie nowego połączenia z Bytomia do RudyŚląskiej, połączenie Gliwic z Katowicami przez Rudę Śląską Kochłowice i ChorzówHajduki, zwiększenie przepustowości na trasie Katowice-Orzesze Jaśkowice, atakże budowa dziewięciu przystanków w sześciu miastach – to kilka przykładówprojektów, które zostały zgłoszone do otrzymania rządowego dofinansowania wramach programu „Kolej Plus”.

Lista propozycji to efekt intensywnej współpracy Metropoliioraz gmin członkowskich, by składane wnioski wpisywały się w koncepcję KoleiMetropolitalnej. Otrzymanie dofinansowania na realizację tych inwestycjiprzyspieszy proces jej budowy i usprawni funkcjonowanie transportu szynowego naterenie GZM. Łączny koszt wszystkich zgłoszonych projektów to ok. 1,7 mld zł, aszacowany wkład własny, który sfinansuje Metropolia to ponad 200 mln zł.

Łącznie z terenu Metropolii zgłoszonych zostało 15 projektów.Wśród nich znalazło się sześć projektów liniowych, których zadaniem jestusprawnienie połączeń na trasie kilku gmin z miastem wojewódzkim, czyliKatowicami oraz dziewięć punktowych, które mają poprawić funkcjonowanie kolei wramach jednej gminy.

Lista zgłoszonych projektów, to efekt intensywnych prac iuzgodnień prowadzonych przez Metropolię z miastami i gminami, które ją tworząoraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, z którym został zgłoszonywspólny wniosek, wykraczający poza granice GZM i dojeżdżający do Orzesza. 

Chcąc jak najlepiejwykorzystać szanse jakie daje Program “Kolej Plus”, zainicjowaliśmy wspólneprace w naszych strukturach, aby zgłaszane projekty wpisywały się w koncepcjęKolei Metropolitalnej. Wszystkie zgłoszone projekty były konsultowane zgminami, a Metropolia zapewniła wsad merytoryczny do wniosków. Otrzymaniedofinansowania pozwoli nam płynnie przechodzić z fazy planowania do realizacjiinwestycji – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii, odpowiedzialny za transport. Conajważniejsze – Metropolia sfinansuje 15-procentowy wkład własny, natomiastdokumenty planistyczne, które będą wymagane po zakwalifikowaniu do drugiegoetapu naboru, będą już opracowane w zleconym przez nas studium wykonalności dlaKolei Metropolitalnej – podkreśla.

Najpierw sześćprojektów liniowych. Tu GZM chce, by powstały nowe tory 

W pierwszej kolejności w Programie „Kolej Plus” realizowanebędą projekty liniowe, czyli takie, w których rewitalizowane, odbudowywane lubbudowane są linie kolejowe pomiędzy poszczególnymi gminami i Katowicami.

Wśród takich projektów jest „Zwiększenie zdolnościprzepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowicepoprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych”. Liderem tegoprojektu jest miasto Mikołów. Partnerami obok GZM są Katowice, Łaziska Górne,Orzesze i Województwo Śląskie. Realizacja tego przedsięwzięcia wychodzi pozagranice Metropolii. Jego realizacja będzie możliwa dzięki współpracy zWojewództwem Śląskim.

Bezpośrednie połączenie z Katowicami mogą uzyskać mieszkańcyPyskowic. Będzie to możliwe po realizacji projektu „Odbudowa rozebranej liniikolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączenia natrasie: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto”.

Alternatywne połączenie ze stolicą województwa mogą uzyskaćtakże tyszanie. Trzeci liniowy projekt to „Przygotowanie alternatywnegopołączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota liniąkolejową nr 142”.

 

Kolejne liniowe inwestycje, które zostały zgłoszone doprogramu „Kolej Plus”, to „prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowanowej łącznicy Kuźnica – Bytom Bobrek Wschodni w celu stworzenia nowegopołączenia Ruda Chebzie – Bytom, w tym budowa nowych przystanków osobowych RudaOrzegów i Bytom ul. Zabrzańska” oraz łącznicy Ruda Śląska – Ruda ŚląskaOrzegów, która umożliwi uruchomienie połączeń Bytom – Ruda Śląska Orzegów –Ruda Śląska – Zabrze – Gliwice; „Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 naodcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Huta Katowice(posterunek odgałęźny) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji DąbrowaGórnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego Dąbrowa Górnicza Tworzeń irozbudową przystanku osobowego Dąbrowa Górnicza Gołonóg”, a także”Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – RudaKochłowice – Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice – RudaKochłowice, 165 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald”.

Dziewięć nowychprzystanków powstanie w sześciu miastach

Pozostałe wnioski dotyczą punktowych inwestycji. W przypadkuGZM to głównie budowa nowych przystanków kolejowych. Zgodnie z przesłanymiprojektami nowe przystanki mogą powstać w Świętochłowicach (Mijanka), Zabrzu(Zaborze Północ i ul. Armii Krajowej), Gliwicach (Gliwice Czechowice i ul.Bema), Bytomiu (Os. Arki Bożka i Bytom Rozbark), a także w Mysłowicach(Mysłowice Północ). Ponadto jeden z wniosków dotyczy modernizacjiinfrastruktury pasażerskiej na stacji Tychy Miasto.

Każdy ze zgłoszonychprojektów został szczegółowo przeanalizowany i omówiony z gminami, miastamiGZM, a także z PKP PLK. Wybraliśmy inwestycje, które wpisują się w projektKolei Metropolitalnej i mają realne szanse na dofinansowanie – tłumaczyLucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu UrzęduMetropolitalnego.

Kolej Plus to dwaetapy naboru wniosków. Pierwsze wyniki planowane w grudniu

Złożenie wniosków to dopiero pierwszy etap. Teraz zostanąone ocenione przez PKP PLK i najpóźniej w grudniu poznamy wnioski, które zakwalifikowałysię do II etapu, gdzie wnioskodawcy będą mieli 12 miesięcy na przygotowanieniezbędnych dokumentów aplikacyjnych, w tym opracowanie wstępnego studiumplanistyczno-prognostycznego. Tutaj również miasta i gminy nie będą musiałytakich dokumentów przygotowywać i ponosić dodatkowych kosztów. Metropoliapodpisała już umowę na przygotowanie studium wykonalności KoleiMetropolitalnej, w którym – w koncepcji krótkoterminowej – zostaną poddaneanalizie projekty, który zakwalifikują się do II etapu naboru wniosków.

Po II etapie projekty będą podlegały oceniewielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowejprojektów i kwalifikacja ich do programu „Kolej Plus”.

Realizacja inwestycji potrwa do 2028 roku. Całkowita kwotadofinansowania wyniesie 5,6 mld zł. Łącznie z wkładem własnym jednosteksamorządu terytorialnego wartość programu to 6,5 mld zł. (GZM)

Komentarze