TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

160 lat linii Racibórz – Chałupki.
Ryszard Piech - Opublikowano: 04.05.2007 21:49:34
160 lat linii Racibórz – Chałupki.

Długi kwietniowo –majowy weekend obfitował w wydarzenia kolejowe związane z trakcją parową. W cieniu Wolsztyna odbywał się bardzo rozległa impreza upamiętniająca niezbyt często obchodzoną rocznicę 160 lat upływających od otwarcia linii kolejowej Racibórz –Chałupki. Z tej okazji zaplanowano bardzo szeroki zakres obchodów.

W zeszłym roku obchodzono hucznie 150 lat istnienia linii Racibórz –Rybnik –Katowice, które przeszły najśmielsze oczekiwania organizatorów. Zorganizowane pociągi specjalne, ciągnięte lokomotywami parowymi już na pierwszych stacjach były całkowicie zapełnione. Na kolejnych stacjach ludzie nie mieścili się już w zbyt małych składach, więc część osób musiała dostać się samochodem na obchody. Mimo tego cała akcja ukazała jak bardzo mieszkańcy związani są z koleją, nawet w okresie, gdzie wszyscy masowo wybierają samochód. Dlatego też w tym roku postanowiono zorganizować kolejne obchody, tym razem 160 lat linii Racibórz –Chałupki.

 

Linia ta była częścią Kolei Wilhelma, która zaczynała się w Kędzierzynie –Koźlu, przebiegała przez Racibórz i dochodziła do Chałupek. Pierwsze pociągi z Kędzierzyna do Raciborza dotarły 1 stycznia 1846 roku, dalsza część z Raciborza do Chałupek powstała 1 maja 1847 roku. Tor łączący Chałupki z Bohuminem wybudowało towarzystwo z Autro –Węgier. Linia ta jako pierwsza połączyła koleje Austro - Węgier z pruskimi. Z tego powodu jej znaczenie w ruchu międzynarodowym było bardzo ważne, z pociągami łączącymi Berlin z Wiedniem, czy też jako miejsce kursowania legendarnego Orient Expressu. Niestety ostatni okres przyniósł gwałtowny spadek ruchu, co spowodowało, że z rozkładów znikły pociągi pospieszne. Mimo to nadal pozostały pociągi pasażerskie, oraz bardzo dużo towarowych. Pierwotnie linia była jednotorowa, lecz bardzo szybko dobudowano drugi tor, i po dziś dzień jest dwutorowa.

  

Pomimo niezbyt często obchodzonej 160 rocznicy, przewidziano bardzo szeroki zakres obchodów. Zacząć należy chyba od naznaczenia, że impreza ta została zorganizowana wspólnymi siłami PKP PR, PKP Cargo, PKP PLK oraz Urzędu Miasta Racibórz i Gminy Krzyżanowice. Główną atrakcją były ponownie darmowe przejazdy pociągami retro ciągniętymi parowozem. Z Chałupek do Raciborza przewidziano 3 kursy, w kierunku powrotnym 2. Rozkład jazdy został dosyć dobrze dobrany do okoliczności pozwalając na odbycie podróży między oboma miastami, oraz uczestniczenie w imprezach, które odbywały się zarówno w Raciborzu, jak i Chałupkach.

 

Pierwszy pociąg ciągnięty lokomotywą Ty2 –953 posiadał w składzie dwa, dwu wagonowe zespoły piętrowe Bhp (dawna Bipa) w zielonym malowaniu, wagon drugiej klasy z powojennej serii, wagon pocztowy, przebudowany na barowy oraz wagon salonkę powstałą z przebudowy dawnego wagonu sypialnego. Niestety trzy ostatnie wagony były zarezerwowane wyłącznie dla specjalnych gości, co wywoływało niezadowolenie wielu starszych ludzi, chcących odbyć w bardziej retro, niż piętrowe wagonach. Nie trudno dojść do stwierdzenia, że zbyt dużo wagonów było przeznaczonych dla specjalnych gości. W efekcie były one dosyć puste, czego nie można powiedzieć o normalnie dostępnych wagonach piętrowych. Już podczas zeszło rocznych obchodów dwa wagony piętrowe okazały się za małe. Nauczeni przeszłością kolejarze podstawili tym razem dwa, dwu wagonowe zespoły. Jednak mimo tego podczas kursu powrotnego skład był ponownie zapełniony do granic możliwości.

 

 

Pierwszy pociąg z Chałupek przywitał na dworcu w Raciborzu komitet powitalny z flagami, orkiestra dęta oraz Majoretki. Po przywitaniu goście udali się na rynek, gdzie rozpoczęto oficjalnie obchody. Mające charakter festynu. Na bocznym peronie dworca zorganizowano również wystawę taboru, gdzie pokazano wagon WOŚP oraz zmodernizowany zespół EN 57 –2056.

  

 

Po powrocie pociągu z Raciborza do Chałupek rozpoczęto oficjalnie obchody w Chałupkach. Niestety tutaj organizacja nieco się skomplikowała. O tej samej porze miał wjechać specjalny pociąg parowy z Czech. I rzeczywiście na peronie stał parowóz 423 041, z brankardem i wagonem 3 klasy sygnowane jako ČSD. Niestety zapewne z powodów formalno prawnych skład przyciągnęła elektryczna lokomotywa manewrowa 110 028 należąca do ČD. Co nie byłoby problemem, gdyby odstawiono elektrowóz na boczy tor. Dodatkowe zamieszanie spowodował tłum ludzi wysiadający z jednego pociągu i inne osoby zamierzające skorzystać z ponownego pociągu do Raciborza, tym razem ciągniętego przez starszy parowóz Tr 12 –25 z trzema wagonami. Niestety pojemność taboru okazała się zbyt mała, więc na szybko podjęto decyzję o dopięciu jednego, dwu wagonowego składu Bhp, co pozwoliło pomieścić chętnych do jazdy.

 

 

W Chałupkach również zorganizowano wiele atrakcji w tym pokazy psów i technik obronnych SOK, mecz piłkarski, czy Festyn. Do zwiedzania wystawiono też tabor kolejowy. Oprócz dobrze znanych lokomotyw PKP serii SM 41, SM 31, ST 44, ET 41, ET 22 pokazano również dwie lokomotywy ČD serii 163 i 363. Podczas gdy lokomotywa serii 163 jest przystosowana do pracy na sieci o napięciu 3 kV prądu stałego, to 363 jest lokomotywą dwu systemową mogącą kursować zarówno pod napięciem 3 kV prądu stałego jak i 25 kV 50 Hz przemiennego. Dzięki temu może ona kursować po całych Czechach oraz Słowacji.

 

Reasumując całą imprezę należy ją uznać za udaną. Tego typu wydarzenia mają jednoczyć załogę, rodziny, dawać radość i wpływać na poprawę wzajemnych relacji mieszkańców z zazwyczaj niedostępną koleją. Powyższe założenia impreza ta spełniła. Udowodniła również jak wielkie zainteresowanie koleją jest wśród lokalnej społeczności. Miejmy nadzieję, że dzięki tak pozytywnym doświadczeniom będziemy świadkami co rocznych wydarzeń tego typu na Górnym Śląsku, które przyciągają rzeszę ludzi. Miejmy również nadzieję, że wraz z takimi wydarzeniami władza lokalna jak i wojewódzka dostrzeże społeczną konieczność utrzymywania i rozwoju kolei regionalnych.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Racibórz
Chałupki
PKP
CD
Ty2
Tr12
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....