Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

175 komercyjnych pociągów, ciekawe trasy Arrivy

inforail
02.06.2017 18:55
0 Komentarzy

Prezes UTK wydałdecyzje w sprawie otwartego dostępu na przewozy międzywojewódzkie dla PKPIntercity S.A. oraz Arriva RP Sp. z o.o. Daje to uprawnienie do uruchomienia do175 komercyjnych pociągów.

Do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęły wnioski PKPIntercity oraz Arriva RP dotyczące przyznania krajowego otwartego dostępu naprzewozy międzywojewódzkie. Prezes UTK wydał pozytywne decyzje mając na uwadzezwiększenie dostępności transportowej kraju. Chodzi w szczególności opołączenie mniejszych ośrodków gospodarczych z aglomeracjami i dużymi miastami.Decyzje wydano dla przewoźników:

Arriva RP Sp. z o.o. – 5 decyzji przyznających otwartydostęp na trasach:

Wrocław Główny – Szczecin Niebuszewo – Wrocław Główny (przezZieloną Górę) w okresie od 1 września2019 r. do 31 sierpnia 2024 r.

Wejherowo – Chełm – Wejherowo, w okresie od 14 grudnia 2020r. do 13 grudnia 2025 r.

Łódź Fabryczna – Chełm – Łódź Fabryczna w okresie od 14grudnia 2020 r. do 13 grudnia 2025 r.

Wejherowo – Kielce Białogon – Wejherowo w okresie od 10grudnia 2018 r. do 9 grudnia 2023 r.

Bydgoszcz Główna – Hel – Bydgoszcz Główna oraz Hel –Władysławowo – Hel w okresie od 11 grudnia 2016 r. do 11 grudnia 2021 r.(okresy wakacji letnich),

PKP Intercity S.A. – 20 decyzji o przyznaniu otwartegodostępu od 10 grudnia 2017 do 8 grudnia 2018 r. na trasy:

Zakopane – Kołobrzeg – Zakopane

Łódź Kaliska – Hel -Łódź Kaliska

Łódź Kaliska – Łeba – Łódź Kaliska

Ustka – Słupsk – Ustka

Warszawa Wschodnia – Szczecin Główny – Warszawa Wschodnia

Łódź Fabryczna – Gdynia Główna – Łódź Fabryczna

Rzeszów Główny – Gdynia Główna – Rzeszów Główny

Katowice – Kołobrzeg – Katowice

Warszawa Wschodnia – Szklarska Poręba Górna – WarszawaWschodnia

Warszawa Wschodnia – Chałupki (gr.) – Warszawa Wschodnia(przez Tychy i Mikołów)

Gdynia Główna – Gliwice – Gdynia Główna

Gdynia Główna – Zebrzydowice (gr.) – Gdynia Główna

Terespol (gr.) – Zebrzydowice(gr.) – Terespol (gr.)

Bielsko Biała Główna – Gdynia Główna – Bielsko Biała Główna

Kraków Główny – Zebrzydowice (gr.) – Kraków Główny

Gdynia Główna – Kunowice (gr.) – Gdynia Główna

Warszawa Wschodnia – Zielona Góra – Warszawa Wschodnia

Terespol (gr.) –Kunowice (gr.) – Terespol (gr.) (dwiedecyzje z różnym przebiegiem tras)

Gdynia Główna –Zielona Góra – Gdynia Główna

Wcześniej decyzje przyznające otwarty dostęp były wydane dlaspółek PKP Intercity S.A., Koleje Mazowieckie Sp. z o.o., Arriva RP Sp. z o.o.oraz PKP Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o. W trakcie procedowania są równieżkolejne wnioski przewoźników kolejowych w sprawie otwartego dostępu krajowego imiędzynarodowego.

Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym by realizowaćpołączenia komercyjne na trasie krajowej i międzynarodowej wymagana jestdecyzja Prezesa UTK o otwartym dostępie. Dopiero mając taką decyzję możnaubiegać się o dostęp do infrastruktury kolejowej. Regulacje te nie obowiązująpołączeń na które podpisano umowę o świadczenie usług publicznych zorganizatorem publicznego transportu zbiorowego.

Dla wniosków złożonych przed 30 grudnia 2016 r. decyzja wsprawie przyznania otwartego dostępu na trasie krajowej każdorazowo poprzedzonabyła analizą wpływu przyznania otwartego dostępu na warunki ekonomiczne usługświadczonych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych na tej samejlinii. Podczas analizy Prezes UTK brał pod uwagę zarówno potencjalne korzyścidla pasażerów wynikające z rozwoju konkurencji na polskim rynku kolei, w tymm.in. zwiększenie liczby dostępnych połączeń, atrakcyjność oferty dla osób,które dotychczas nie korzystały z transportu kolejowego, skomunikowanieobszarów atrakcyjnych turystycznie lub obszarów z niezadowalającą ofertąprzewozową, jak i ryzyka związane z potrzebami pasażerów korzystających z jużdostępnych pociągów oraz natężeniem ruchu na linii kolejowej. W przypadku gdy wwyniku przeprowadzonej analizy stwierdzone zostało, że proponowana przezwnioskodawcę oferta nastawiona jest na przejęcie pasażerów pociągów służbypublicznej na tej samej linii i nie wniesie „wartości dodanej” do przewozówkolejowych na danej linii, a doprowadzi do spadku przychodów operatora, coskutkowałoby koniecznością ograniczenia jednolitej i spójnej oferty przewozówsłużby publicznej, wydawana była decyzja odmawiająca wydania decyzji o przyznaniuotwartego dostępu.

W przypadku wniosków, dla których analiza wykazała, żeoferta stanowić będzie uzupełnienie przewozów służby publicznej i przyniesiekorzyści w rozwoju rynku kolejowych przewozów pasażerskich, przewoźnikowizostała wydana decyzja pozytywna przyznająca otwarty dostęp na trasie krajowej.Po nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, tj. od 30 grudnia 2016 r.analiza wpływu na warunki świadczenia połączeń służby publicznej nie jestobligatoryjny. Takie badanie jest przeprowadzane na wniosek podmiotówwskazanych w ustawie m.in. organizatora publicznego transportu zbiorowego czyprzewoźnika świadczącego usługi służby publicznej.


Komentarze