175. rocznica powstania linii Szczecin – Berlin z parowozem!
Kilkaset osób zebrałosię na szczecińskim Dworcu Głównym, aby zobaczyć historyczny pociąg zparowozem, jadący z Berlina do Szczecina. Skład pokonał ponad 130-kilometrowątrasę z okazji 175. rocznicy powstania linii kolejowej Szczecin-Berlin.
Przejazd podzielony był na kilka etapów. MieszkańcySzczecina i okolic mieli szansę na pokonanie zabytkowym pociągiem odcinka zeSzczecina do Polic i z powrotem. Darmowe bilety, rozdawane w środę w punkcieinformacji turystycznej, rozeszły się w ciągu kilku minut. Na szczecińskimDworcu Głównym zebrało się w piątek kilkaset osób, także tych, którym nie udałosię kupić biletu.
„Przyjechaliśmy specjalnie ze Świnoujścia, mój synbardzo lubi pociągi, a rzadko można jeszcze zobaczyć parowóz” – powiedziałPAP pan Dariusz. Wśród oczekujących na pociąg był też pan Andrzej z Człuchowa.”Jestem z rodziny kolejarskiej. Pracowałem przy takich parowozach,naprawiałem je. Przyjechałem tu z sentymentu i z wielkiej sympatii” -powiedział. „Kiedy słyszę hymn Polski, albo widzę pociąg, to płaczę”- dodał z uśmiechem.
Wiele osób robiło zdjęcia i nagrywało malowniczy skład.Historyczne wagony osobowe poprowadziła lokomotywa parowa BR 03 2155-4.
„Skład w środku wygląda trochę jak nasze stare składy.Trochę tam staroświecko. Ale lokomotywa śliczna” – ocenił pan Daniel,który z synem Maćkiem wsiadł do pociągu na stacji Szczecin Gumieńce.
Budowa linii kolejowej z niemieckiego wówczas Szczecina doBerlina rozpoczęła się w 1840 r. Trzy lata później, w połowie sierpnia 1843 r.,na szczeciński dworzec, nazwany Berliner Bahnhof, wjechał pierwszy pociąg zBerlina. Stacją końcową dla trasy był otwarty w 1876 r. Dworzec Szczeciński wBerlinie (Stettiner Bahnhof, obecnie Nordbanhof).
Pociągi zatrzymywały się początkowo na stacjach w Bernau,Biesenthal, Eberswalde, Angermünde, Passow i Tantow. Przejazd na trasieBerlin-Szczecin zajmował około 4,5 godziny. Po 30 latach od powstania liniiuruchomiono drugi tor z Angermünde do Szczecina.
Szczególne znaczenie dla transportu linia łącząca dwa miastamiała podczas II wojny światowej. Po zakończeniu działań wojennych straciła naznaczeniu; drugi tor zdemontowano na odcinku 40 km. i wywieziono do ZwiązkuRadzieckiego.
Organizatorem piątkowego przejazdu był Urząd Związku GminGartz nad Odrą we współpracy z Urzędem Gminy w Kołbaskowie.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze