Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

25 lat pociągów InterCity w Czechach

inforail
06.06.2017 10:45
0 Komentarzy

Na przełomie maja iczerwca 2017 roku minęło 25 lat od momentu wprowadzenia przez Koleje Czeskie nowejkategorii pociągów – InterCity.

Co ciekawe była to oferta dla pasażerów podróżujących doEuropy Zachodniej. Pierwszy pociąg InterCity Ceskich Drah to „Porta Bohemica”. Jechałz Pragi przez Ústí nad Labem do Berlina i Hamburga. W tym samym czasieprzewoźnik wprowadził również nowy pociąg „Jan Perner” na trasie Praga -Ołomuniec – Ostrawa – Bogumin, który po raz pierwszy oferował podróż napoziomie „zachodnich” pociągów. Przewoźnik informuje, że była to pierwsza liniakrajowa, na której wprowadzono właśnie jakość obsługi na poziomie EuropyZachodniej.

Pociągi „Porta Bohemica” oraz „Jan Perner z Pragi” oferowałyzamiast klasycznej „sztucznej skóry” oraz 8 miejsc w przedziale siedziska ztekstylnymi obiciami i tylko 6 miejsc w przedziale. Wagony 1. klasy byłyklimatyzowane. Zmodernizowane wagony restauracyjne oprócz klasycznejprzestrzeni jadalnej miały również przyjemny bar. 25 lat nie było jednakudoskonaleń, które oferują współczesne pociągi. Dziś standardem są gniazdkaelektryczne, przestrzeń dla wózków inwalidzkich oraz rowerów.

Pociąg Porta Bohemica oferował też znacznie szybszepodróżowanie z Pragi do Berlina. Przed jego wprowadzenie podróż między miastamitrwała sześć godzin. Pierwszy pociąg InterCity pokonywał tę trasę w czasiekrótszym niż 5 godzin. Dziś na tej linii kursują pociągi EuroCity, zestawione zklimatyzowanych wagonów z Wi-Fi, gniazdkami elektrycznymi do zasilaniatelefonów komórkowych i laptopów, miejscami dla wózków, pasażerów z dziećmi,stojakami na rowery i oczywiście wagony restauracyjne. Podróż z Pragi do Berlinazostała skrócona do około 4 godzin i 20 minut, do Hamburga zaś do około 7godzin. To zatem 2 godzin mniej niż 25 lat temu. Ceny biletów z Pragi doBerlina zaczynają się już od 384 CZK, a z Pragi do Hamburga od 513 CZK.

Obecnie Koleje Czeskie oferują ponad 250 różnych połączeń, wtym najwyższej jakość RailJet oraz SC Pendolino. Każdego dnia pociągiprzewoźnika pokonują około 60000 kilometrów, czyli tak, jakby przejechały 1,5razy obwód Ziemi wzdłuż równika.


Komentarze