Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

600 rozerwań składów w 20 miesięcy!

inforail
02.11.2018 09:19
0 Komentarzy

Blisko 600 przypadkówrozerwania składów pociągów odnotowano na polskiej sieci kolejowej przez 20miesięcy, od stycznia 2017 r. do sierpnia 2018 r. – poinformował Prezes UrzęduTransportu Kolejowego, który zorganizował spotkanie poświęcone tejproblematyce.

Na posiedzenie Zespołu ds. monitorowania bezpieczeństwakolejowego zostało zaproszonych 15 przewoźników wraz z podmiotamiodpowiedzialnymi za utrzymanie pojazdów. Według danych posiadanych przez UrządTransportu Kolejowego w 2017 roku doszło do 371 rozerwań pociągów, w tym 3 wskładach pasażerskich. W pierwszych 8 miesiącach 2018 r. odnotowano 212 rozerwań, w tym jedno w pociąguosobowym.

Z ustaleń komisji kolejowych wynika, że najczęstsząprzyczyną rozerwań pociągów lub składów manewrowych było pęknięcie sprzęgu naskutek zmęczenia materiału (46%). Jednak 16% wszystkich przyczyn w 2018 r.stanowiła nieprawidłowa technika jazdy, co może być efektem niepełnego bądź teżnieodpowiedniego poziomu wyszkolenia maszynistów.

Uszkodzeniom sprzęgów sprzyja wysoka masa bruttopociągu, obciążenia podczas ładowaniawagonów (w tym nieprawidłowe rozmieszczenie ładunku wewnątrz wagonu) orazniewłaściwe skręcenie sprzęgu podczas zestawiania składu pociągu. Nie bezwpływu na występujące uszkodzenia jest również wiek taboru, który w przypadkuwagonów towarowych może sięgać 30-40 lat.

W trakcie spotkania Zespołu ds. monitorowania bezpieczeństwarozmawiano na temat możliwych sposobów zmniejszenia liczby zdarzeń związanych zrozerwaniem pociągów. Zgromadzeni na spotkaniu podzielili przyczyny rozerwaniapociągu na dwie kategorie: czynniki techniczne oraz czynniki ludzkie.

Wśród propozycji rozwiązań problemu najczęściej wymienianebyły dodatkowe kontrole sprzęgów na niższych poziomach utrzymania (poprzezgruntowne usuwanie zanieczyszczeń w celu lepszego wykrycia ewentualnych wadpowierzchniowych metodą inspekcji wizualnej), stosowanie badań nieniszczącychdo wykrywania zarówno wad powierzchniowych jak i wewnętrznych oraz prowadzenieanaliz w celu określania limitu wieku sprzęgów, po osiągnięciu któregourządzenia powinny być wymieniane.

Prowadzone są dodatkowe szkolenia dla maszynistów z technikiprowadzenia składu (płynna jazda), szkolenia rewidentów w zakresie szczegółowejweryfikacji skręcenia sprzęgów przed wyruszeniem pociągu, prowadzeniedodatkowych kontroli oraz wykorzystanie symulatorów do doskonalenia technikijazdy w różnych warunkach pogodowych, ukształtowania terenu, masy pociągu,rodzaju lokomotywy, itp.

Przykładem niebezpiecznych skutków rozerwania składu możebyć zdarzenie z Nysy z 2017 r. Doszło wtedy do oderwania trzech ostatnichwagonów od składu pociągu towarowego. Ukształtowanie terenu w kształcie nieckiprzyczyniło się do tego, że wagony przejeżdżały kilka razy przez stację orazprzejazdy kolejowe. Sprawna reakcja odpowiednich służb oraz prawidłowedziałanie urządzeń zabezpieczających spowodowały, że nikt nie został ranny.

Rozerwania, chociaż w o wiele mniejszej liczbie, zdarzająsię też u przewoźników pasażerskich. Przykładem może tu być zdarzenie z 2013r., gdzie doszło do rozerwania składu SKM Warszawa przy stacji Warszawa Ochota.Na szczęście wszystkie urządzenia zabezpieczające zadziałały prawidłowo i niktnie odniósł obrażeń.

Poza niewątpliwym wpływem na bezpieczeństwo, skutkiemrozerwań są również opóźnienia pociągów, zarówno tych, które uległy awarii, jaki innych na danym szlaku. W ubiegłym roku z tego powodu pociągi pasażerskiespóźniły się prawie o 8,5 tys. minut, a towarowe o blisko 142 tysiące minut cow przeliczeniu na dobę oznacza średnio 15 godzin opóźnienia w ruchu pociągów wskali całego kraju.


Komentarze