Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

770 tys. zł na modernizację infrastruktury kolei wąskotorowej w Bytomiu

inforail
04.08.2020 07:45
0 Komentarzy

Górnośląska KolejWąskotorowa łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim to jednaz największych atrakcji w naszym regionie. Aby kolej mogła regularnie kursowaćniezbędne są jednak remonty infrastruktury.

Już wkrótce za 770 tys. zł rozpocznie się modernizacja ponad1 km linii kolejowej. Górnośląska Kolej Wąskotorowa to nasza atrakcjaturystyczna, która w okresie wakacyjnym cieszy się ogromną popularnością – mówiMariusz Wołosz, prezydent Bytomia. Cieszę się, że udało się nam pozyskać środkiz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, dzięki którym wykonana zostaniemodernizacja dużego odcinka torowiska kolejowego – podkreśla Mariusz Wołosz.

Inwestycja, która realizowana będzie na bytomskim odcinkuGórnośląskiej Kolei Wąskotorowej jest możliwa dzięki dotacji zGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którą pozyskało nasze miasto. Remontbędzie kosztował 770 tys. zł, a realizować go będzie PrzedsiębiorstwoBudownictwa i Handlu „DEKADEX” Sp. z o.o. z Dąbrowy Górniczej.

W ramach zaplanowanych prac wykonawca zmodernizuje torowiskowąskotorowe w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonieDąbrowy Miejskiej. Zgodnie z projektem zdemontowane zostaną stare podkłady itory kolejowe, a następnie firma realizująca prace przystąpi do wykonania nowejpodbudowy z kruszywa oraz położy nowe podkłady i tory kolejowe.

Mimo realizowanych prac przy torowisku kolejowym weekendowekursy odbędą się zgodnie z planem. Kolej wąskotorowa będzie kursować w każdyweekend do 30 sierpnia – mówi Kamil Czarnecki ze Stowarzyszenia GórnośląskichKolei Wąskotorowych.

Warto dodać, że wykonawca będzie miał 90 dni na wykonanieremontu torowiska, tym samym prace powinny zakończyć się na przełomiepaździernika i listopada br.

Przypomnijmy, że Górnośląskie Koleje Wąskotorowe tonajstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie – powstała w roku1853 i przez ponad 140 lat służyła śląskiemu przemysłowi, przewożąc węgiel,rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większośćgórnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu poSzopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. W swojej złotej erze siećwąskich torów liczyła ponad 230 kilometrów i obsługiwała niemal 200 bocznic. Odroku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją samorządy,w tym również Miasto Bytom wraz z pasjonatami skupionymi w Stowarzyszeniu GórnośląskichKolei Wąskotorowych.

W sumie kolej zatrzymuje się na dziesięciu stacjach, mijającpo drodze zabytkową Elektrociepłownię w Bytomiu-Szombierkach, a takżelokomotywownię w Bytomiu-Karbiu, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy,wagony wąskotorowe oraz tzw. salonkę z 1912 roku. (UMB)

Komentarze