TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

80-lecie Muzeum Kolejnictwa z Piękną Heleną
MUZEUM KOLEJNICTWA - Opublikowano: 05.10.2011 14:38:56
80-lecie Muzeum Kolejnictwa z Piękną Heleną

Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail 6 i 7 października w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie będzie można obejrzeć niezwykły eksponat –parowóz serii Pm36 nr 2, nazywany z racji swojego wyglądu \'Piękną Heleną\'. Jest to bardzo efektowny, jeden z najładniejszych, zabytkowych parowozów Europy. I mimo, że liczy sobie prawie 74 lata, nadal wygląda bardzo atrakcyjnie.

Lokomotywa przyjedzie z okazji 80-lecia otwarcia Muzeum Kolejnictwa, będzie cały czas \'pod parą\', będzie ją obsługiwało pięć osób. Noc spędzi w parowozowni na Odolanach.

Miłośnicy kolejnictwa pokonują setki kilometrów, żeby zobaczyć ten wspaniały parowóz w ruchu. Dlatego otoczona kłębami pary, sapiąca i turkocząca \'Piękna Helena\' jest ozdobą różnych imprez.

Rodowód tego parowozu sięga międzywojennej Polski. Wówczas, w 1937 r. w pierwszej Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie zbudowano dwa parowozy tej serii, przeznaczone do obsługi lekkich pociągów pospiesznych o masie do 300 t. Konstrukcja parowozu serii Pm36 była jednym z największych osiągnięć polskiej techniki kolejnictwa w tym okresie.

Pierwszy z nich –Pm36 nr 1 był wyposażony w opływową obudowę, zmniejszającą o 48% opór powietrza przy dużych prędkościach, na Światowej Wystawie Techniki w Paryżu zdobył złoty medal. Był to olbrzymi sukces polskiej myśli technicznej.

Lokomotywa ta była bardzo znana, ponieważ do wybuchu II wojny światowej prowadziła słynny „Nord Express”na odcinku Kutno–Poznań–Zbąszyń. W latach 1939–1945 Niemcy pozbawili ją otuliny aerodynamicznej i nadając numer 18 601 oddali do dyspozycji placówki badawczej w Grunewald. Po zakończeniu wojny została zabrana przez Rosjan i nie powróciła do polskich kolei.

Parowóz o symbolu Pm36 nr 2 został natomiast przekazany do lokomotywowni Lwów, gdzie pracował do 1944 r., a następnie został ewakuowany przez Niemców do Austrii. Wrócił do Polski w 1947 r. i w Parowozowni Ostrów Wielkopolski był używany do lekkich pociągów osobowych i pośpiesznych. Po zakończeniu służby na PKP, lokomotywa została skreślona z jej stanu, a w 1973 r. przekazano ją do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. W 1995 r. parowóz, przy okazji 150-lecia kolejnictwa został poddany generalnemu remontowi w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego (ZNTK) w Pile. Doprowadzony do stanu czynnego, został użyczony przez Muzeum –Parowozowni w Wolsztynie do prowadzenia pociągów „retro”.

“Piękna Helena”jest częstym gościem na imprezach odbywających się w całym kraju. Tylko w tym roku ciągnęła specjalne pociągi, takie jak: ”Pirat”z Poznania do Kołobrzegu (maj), Flota Wielkopolski II na trasie Poznań–Bydgoszcz–Gdańsk (30 lipca), podczas VII edycji Parowozjady w Skansenie Zabytkowego Taboru Kolejowego w Chabówce (27 sierpnia).

W Warszawie była obecna w ramach obchodów X Dni Transportu Publicznego w dniu 18 września, kiedy dzielnie ciągnęła dwa pociągi relacji Warszawa Zachodnia–Pruszków–Warszawa Zachodnia.

Zainteresowanie przejażdżką \'Piękną Heleną\' było ogromne. Chętni na przejazd czekali w długiej kolejce. Warto było, bo podróż, nawet krótka w wagonie, prowadzonymi przez ten wspaniały parowóz, to prawdziwa uciecha.

 

Parowóz Pm36 nr 2 „Piękna Helena”, parametry techniczne

Producent: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce „FABLOK”S.A. w Chrzanowie

Rok produkcji: 1937

Prędkość max: 120 km/godz.

Moc: 1324 KW (1800 KM)

Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa

Masa parowozu: 166,6 t

Długość parowozu(ze zderzakami):14 843 mm

Średnica kół napędnych: 2000 mm
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
parowóz
Warszawa
muzeum

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....