Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Alstom bez przetargu naprawi ED250-002. Umowa podpisana

inforail
29.11.2018 14:28
0 Komentarzy

PKP Intercitypodpisały z Alstomem umowę na wykonanie naprawy poawaryjnej elektrycznegozespołu trakcyjnego ED250-002. Koszt to 8 535 722.00 EUR netto, czyli mniejwięcej tyle, ile wynosi koszt połowy nowej jednostki.

Umowa została podpisana z Alstomem w trybie bezprzetargowym.Pojazd ED250-002 uległ uszkodzeniu w wyniku kolizji z samochodem ciężarowym naprzejeździe kolejowym pod Opolem, w Ozimku. W wyniku tego zdarzenia doszło dolicznych uszkodzeń pojazdu, w tym pudła wagonu G. Konsorcjum Alstom Konstaloraz Alstom Ferroviaria S.p.A jest jedynym producentem pojazdów serii ED250, odniego pojazd został zakupiony. Naprawa przez inny podmiot jest ze względówtechnicznych niemożliwa. Na rynku nie istnieją obiektywnie inni wykonawcy,którzy mogliby zrealizować zamówienie. Wynika to z tego, iż naprawa wymagaingerencji w konstrukcję pojazdu.

W celu przewrócenia jednostki do pierwotnego stanu,niezbędny będzie m.in. demontaż, wymiana urządzeń i poszycia, szczegółowepomiary, spawanie całego pudła, montaż, próby członu na specjalistycznymstanowisku pomiarowym. Do wykonania tego typu naprawy niezbędne jest posiadaniedokumentacji technicznej o charakterze konstrukcyjnym oraz technologicznym pojazdu,którą to posiada jedynie producent. Dokumentacja ta jest też konieczna doopracowania dokumentacji naprawczej. W warunkach rynkowych producenci taborunie zbywają praw do dokumentacji technicznej o charakterze konstrukcyjnym oraztechnologicznym. Zamawiający nie mógł więc pozyskać tej dokumentacji na etapienabywania pojazdu, jak również i obecnie. Na etapie zakupu i dostawy pojazdu,PKP Intercity zagwarantowały sobie w umowie prawo do dokumentacji technicznej wnajszerszym możliwym zakresie, na które zezwalały warunki rynkowe. Dokumentacjata związana jest z eksploatacją i utrzymaniem planowym pojazdu, nie można najej podstawie dokonywać napraw ingerujących w konstrukcję pojazdu, a takizakres naprawy jest niezbędny aby przywrócić Pojazd do sprawności technicznej.

Spawanie pudła G (które będzie wchodziło w skład naprawy)musi odbyć się na szablonie spawalniczym, na którym pudła tego typu sąprodukowane. Z uwagi na samonośną strukturę konstrukcyjną Pojazdu całe pudłopracuje w trakcie eksploatacji. Każdy wyodrębniony fragment poszycia przenosisiły, a zatem pojawiają się w jego materiale złożone stany naprężeń.Konieczność spawania oraz odtworzenia parametrów konstrukcji pudła, musi zostaćpoprzedzona szczegółową analizą dokumentacji konstrukcyjnej i technologicznejoraz opracowania dedykowanej procedury dotyczącej procesu naprawy członu.Dodatkowo naprawa musi zostać wykonana zużyciem specjalistycznegooprzyrządowania dedykowanego do pudeł pojazdów tego typu, które ma obecniejedynie producent.

W wyniku postępowania, zamówienie nie tak jak zakładanopierwotnie, udzielone zostało wyłącznie Alstom Konstal S.A. z siedzibą wChorzowie, rozszerzono również przedmiot zamówienia o naprawę całego pojazduED250-002.


Komentarze