Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Argumentacja o braku połączeń do Grodna nietrafiona?

inforail
18.02.2016 10:01
0 Komentarzy

Kilkukrotnie na łamach InfoRail poruszaliśmy temat połączeń,a raczej braku połączeń w nowym rozkładzie jazdy, do Grodna. Sprawą tą interesująsię także posłowie. Jednym z nich jest Dariusz Piontkowski, który skierował doMinistra Infrastruktury i Budownictwa klika ciekawych uwag, będących reakcją naodpowiedź uzyskaną z resortu. I tak.

Poseł Piontkowski twierdzi, że w minionym rozkładzie jazdypociąg z Grodna kursował w skróconej relacji Grodno ? Małkinia ? Grodno, bezmożliwości kontynuowania podróży do Warszawy z wykorzystaniem biletu na usługiPrzewozów Regionalnych. Podróż do stacji końcowej w miejscowości Małkinia byłabezcelowa, skoro i tak konieczna była przesiadka na autobus i zakup biletu uinnego przewoźnika. Pasażerowie woleli dokonać przesiadki w Białymstoku zewzględu na większą ilość bezpośrednich kursów autobusowych do Warszawy.

I dalej poseł uważa, że twierdzenie o znikomymtransgranicznym charakterze połączenia z Grodnem (oparte na badaniachfrekwencji wykonanych w okresie zamknięcia linii kolejowej na odcinku Tłuszcz ?Sadowne Węgrowskie), przy jednoczesnym braku możliwości kontynuowania podróżydo Warszawy z wykorzystaniem usług Przewozów Regionalnych, jest ? zdaniemfachowców ? niemiarodajne i opiera się na nierzetelnej analizie szczątkowychdanych nieuwzględniających potencjału uruchomienia bezpośredniego połączeniaGrodna z Warszawą. Analiza ta stworzona była przez pracowników resortukierowanego przez poprzedniego ministra i miała wyłącznie motywować zaplanowanąlikwidację połączenia do Grodna.

Zdaniem posła nie wydaje się również prawdą, żewykorzystanie do przewozów zmodernizowanych ezt-ów EN57 obniżałoby komfortpodróży w porównaniu z przewoźnikami autobusowymi, gdyż przynajmniej część znich nie oferuje o wiele wyższego komfort przejazdu.

Argument, że użycie ww. składów do obsługi połączenia doGrodna nie pozwoli w pełni wykorzystać parametrów modernizowanej linii wydaje siętakże nietrafiony. Przede wszystkim ze względu na niezakończone prace budowlanei wynikające z tego wprowadzenie licznych ograniczeń prędkości nawet do 20km/h. Również z tego względu PKP Intercity nie zdecydowała się na wykorzystaniew pełni parametrów taboru skierowanego do obsługi pociągów do Białegostoku. Wzwiązku z tym, w założeniach do rozkładu jazdy przyjęto, że pociągi serii ED161?Dart? (przeznaczone do jazdy z prędkością 160 km/h) na trasie do Białegostokubędą osiągać maksymalnie 130 km/h.

Opierając się na powyższych twierdzeniach poseł pytaMinistra Infrastruktury i Budownictwa czy i jakie działania podjął, abywprowadzić autopoprawkę do projektu budżetu na rok 2016, zwiększającą limitśrodków na wykonywanie przewozów pasażerskich międzynarodowych, o kwotęniezbędną do wznowienia połączenie kolejowego do Grodna, a także jaki jestprzebieg i na jakim etapie zaawansowania znajdują się obecnie rozmowy zPrzewozami Regionalnymi w zakresie ustalenia wysokości dopłaty do pociągówrelacji Grodno ? Warszawa ? Grodno oraz czy w dalszym ciągu Przewozy Regionalneoczekują dopłaty w wysokości 13 mln zł za uruchomienie ww. pociągów?

Jak widać temat połączeń do Grodna jest żywy. Będziemy doniego wracać na łamach InfoRail.


Komentarze