Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Będzie drugi tor WKD z Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego

inforail
11.07.2019 07:57
0 Komentarzy

Rozpoczął siępierwszy etap projektu dotyczącego zwiększenia przepustowości linii kolejowejWKD na trasie do Grodziska Mazowieckiego. 10 lipca podpisana została umowa nazaprojektowanie budowy drugiego toru pomiędzy Podkową Leśną i GrodziskiemMazowieckim.

Przygotowanie kompletnej dokumentacji potrwa dwa lata, poupływie których spółka WKD przystąpi do działań związanych z budową drugiegotoru. Umowę na projekt budowy drugiego toru na odcinku od Podkowy Leśnej doGrodziska Mazowieckiego podpisali przedstawiciele Zarządu spółki WKD orazWykonawcy, firmy TRANSPROJEKT GDAŃSKI Sp. z o.o. W ramach zamówienia opracowanazostanie kompletna dokumentacja projektowo-kosztorysowa oraz przygotowanezostaną wnioski wraz z wymaganymi załącznikami o wydanie wszystkich niezbędnychopinii, pozwoleń, uzgodnień i decyzji administracyjnych dla realizacjiprzedsięwzięcia. Umowa ponadto obejmuje opracowanie materiałów przetargowych naroboty budowlane, dla których będzie pełniona usługa nadzoru autorskiego przezWykonawcę dokumentacji projektowej. Pełnienie nadzoru autorskiego zostało ujętew ramach prawa opcji, z którego spółka WKD będzie mogła skorzystać w miaręrozwoju projektu w późniejszym czasie.

Rozpoczynamy kolejnybardzo ważny etap niezbędny dla dalszego dynamicznego rozwoju WarszawskiejKolei Dojazdowej. Jednocześnie wypełniamy zamierzenie leżące u podstawstrategii przyjętej przez założycieli i budowniczych linii kolejowej EKD,którzy ponad 90 lat temu planowali drugą nitkę toru do Grodziska Mazowieckiego.Jesteśmy przekonani, że przedsięwzięcie, na rzecz którego zawarta została dziśumowa, przyczyni się do dalszego wzrostu zainteresowania kolejowymi przewozamipasażerskimi, polepszenia jakości usług przewozowych oraz zwiększeniamobilności mieszkańców miejscowości podwarszawskich – powiedział MichałPanfil, Prezes Zarządu WKD.

Zakres rozbudowy i przebudowy infrastruktury kolejowej naodcinku 7 km pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim jest bardzoszeroki i obejmuje takie elementy, jak: infrastruktura torowa, sterowanie ruchemkolejowym, zasilanie, perony przystankowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą,przejazdy kolejowe. Poza budową nowego toru kompleksowo zmodernizowany zostanierównież istniejący dotychczas tor, jak również stacje „Podkowa Leśna Główna” i”Grodzisk Mazowiecki Radońska”. Modernizacja infrastruktury zostanieprzeprowadzona w szczególności pod kątem dostosowania do wszelkich wymagańpodróżnych o ograniczonej mobilności.

Projekt wraz z uzgodnieniami i kompletnym wnioskiem opozwolenie na budowę powinien zostać przygotowany do lipca 2020 r. Na tejpodstawie przed upływem 2020 r. spółka WKD zakłada ogłoszenie postępowania oudzielenie zamówienia publicznego na realizację robót budowlanych, którezgodnie z przyjętym harmonogramem umożliwiłyby zakończenie całego projektu naprzełomie I i II kwartału 2023 r.

Całkowity koszt działań zaplanowanych w ramach umowy nawykonanie prac projektowych wyniesie 3 444 000,00 zł (brutto), z czego 206640,00 zł (brutto) stanowią zadania objęte prawem opcji.

Jako doświadczony podmiotfunkcjonujący od lat w branży projektów transportowych, podpisując dzisiejsząumowę z Warszawską Koleją Dojazdową cieszymy się, że obok wielu realizowanych wszerokim zakresie przedsięwzięć o znaczeniu ponadregionalnym i państwowym,znajdują się również takie, które reprezentują nieco mniejszą skalę, ale równieznacząco wpisują się w dążenia do wzmocnienia roli kolei na obszarzeaglomeracyjnym. Mamy ponadto na uwadze, iż rozbudowa kolei aglomeracyjnej, jakąjest WKD, będzie mieć istotne znaczenie dla dynamicznego rozwojuspołeczno-gospodarczego terenów, przez które owa kolej przebiega –podkreślił Marek Rytlewski, Prezes Zarządu TRANSPROJEKT GDAŃSKI Sp. z o.o.

Wśród kluczowych korzyści związanych z rozbudowąinfrastruktury kolejowej pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckimznajdują się: poprawa przepustowości linii i stacji WKD oraz polepszenieskomunikowania z węzłami transportu zbiorowego (kolejowego i drogowego) naterenie aglomeracji warszawskiej, poprawa komfortu jazdy i obsługi pasażerówpoprzez wzrost liczby uruchamianych pociągów oraz skrócenie czasu ichprzejazdu, zwiększenie dostępności, bezpieczeństwa i punktualności transportukolejowego, czy wreszcie ograniczenie negatywnego wpływu transportu naśrodowisko poprzez zachęcenie użytkowników indywidualnych do korzystania zoferty publicznego transportu zbiorowego.

Planowane w ramach projektu działania stanowią kolejny etapkompleksowej modernizacji systemu komunikacji WKD obejmującej zapisaną wStrategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego integrację z innymi środkamitransportu publicznego. Osiągnięcie założonych w Strategii celów nie będziemożliwe bez poniesienia nakładów na modernizację i rozbudowę infrastrukturykolejowej, dzięki której podnoszona jest jakość i atrakcyjność komunikacjipublicznej.

Projekt ubiega się o współfinansowanie ze środków UniiEuropejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko2014-2020, Oś Priorytetowa V, Działanie 5.2 – Rozwój Transportu Kolejowego pozaTEN-T (kolej miejska – infrastruktura). Wniosek o dofinansowanie projektuzostał złożony do Instytucji Pośredniczącej – Centrum Unijnych ProjektówTransportowych we wrześniu 2018 r. Aktualnie prowadzona jest ocenaformalno-merytoryczna złożonego wniosku.


Komentarze