Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Będzie elektryfikacja odcinka Piła – Gorzów Wielkopolski?

inforail
29.01.2018 10:29
0 Komentarzy

PKP Polskie LinieKolejowe rozważają elektryfikację linii nr 203 między Piłą a Gorzowem Wlkp.

To jeden z elementów projektu zakładającego modernizacjępołączenia kolejowego między Bydgoszczą a Kostrzynem nad Odrą (Lubuskie). Wponiedziałek w Gorzowie podpisano umowę na wykonanie dokumentacjiprzedprojektowej tego zadania.

Modernizacja połączenia między Bydgoszczą a Kostrzynem nadOdrą ma polepszyć komunikację pasażerską i usprawnić przewozy towarowe.Obejmuje poprawę bezpieczeństwa i komfortu pasażerów. Wykonaniem studiumwykonalności inwestycji zajmie się biuro projektowe TPF Sp. z o.o. Zleceniewykona za ok. 5,3 mln zł netto.

Biuro ma wskazać rekomendowane warianty modernizacji ielektryfikacji linii 18 i 203 do dalszych szczegółowych analiz. Wybór optymalnegowariantu planowany jest w pierwszym kwartale 2019 r., a wykonanie pełnejdokumentacji na drugi kwartał 2019 r.

Celem studium wykonalności jest wypracowanie optymalnegowariantu realizacyjnego inwestycji na liniach nr 18 i 203, na trasie o długości255 km w celu poprawy komunikacji pasażerskiej w regionie m.in. przezzelektryfikowanie połączenia z Bydgoszczy i Torunia do Gorzowa Wlkp., wprzypadku potwierdzenia takiej konieczności w analizach, i dalej przez Kostrzynnad Odrą do Szczecina.

„Definitywnie to dopiero wykaże studium, na jakich warunkachi w jakim zakresie będziemy realizować ten projekt, ale myślę, że potrzeby sąnam znane, tak że studium powinno potwierdzić konieczność elektryfikacji tejlinii” – powiedział PAP członek zarządu, dyr. ds. realizacji inwestycji PKP PLKS.A. Arnold Bresch.

Dodał, że przygotowanie inwestycji to jest najważniejszyetap realizacji projektu. „Po zrealizowaniu studium wykonalności będziemywiedzieli, jaka jest cena prac budowlanych, będziemy mieli przygotowanemateriały przetargowe na wyłonienie wykonawców. Wtedy to jest już tennajprostszy, można powiedzieć etap realizacji inwestycji, bo najtrudniej toznaleźć się na liście projektów do realizacji, to mamy za sobą” – wyjaśniłBresch.

„To znakomita informacja dla mieszkańców Gorzowa, ale nietylko, dla mieszkańców Kostrzyna, Krzyża, Piły i Bydgoszczy. Dla nas tohistoryczny moment. Przez całe lata czekaliśmy na tę chwilę. Przez te wszystkielata, kiedy w Gorzowie mówiło się o konieczności elektryfikacji linii 203, totylko się mówiło, obiecywało, deklarowało. Dzisiaj po prostu się dzieje, a mamnadzieję, że w nowej perspektywie unijnej, która za chwileczkę zaczniefinansować nowy KPK (Krajowy Program Kolejowy – PAP) stanie się po prostufaktem” – powiedziała obecna na konferencji prasowej minister rodziny, pracy ipolityki społecznej Elżbieta Rafalska.

Dodała, że podpisanie umowy na wykonanie studiumwykonalności, to najważniejszy krok ku elektryfikacji tej linii.

„To jest niezmiernie ważne z punktu widzenia możliwościkomunikacyjnych naszego regionu. Właściwie jest to przełom. Myślę, że dlasytuacji gospodarczej i tzw. konkurencyjności naszego regionu rozumianej jakomożliwość osiągania sukcesów gospodarczych również inwestycja ogromnie ważna.Również kontekst nowych możliwości dla połączeń międzynarodowych, to wszystkojest bardzo istotne” – powiedział wojewoda lubuski Władysław Dajczak.

Planowana modernizacja linii 18 i 203 ma poprawić dostępnośćtransportu kolejowego dla mieszkańców i podmiotów gospodarczych, m. in. przezlikwidację ograniczeń prędkości jazdy pociągów i modernizację peronów nastacjach i przystankach. Poprawi się również bezpieczeństwo ruchu kolejowego idrogowego poprzez modernizację przejazdów kolejowo – drogowych.

Elektryfikacja linii 203 na odcinku z Piły do Kostrzyna nadOdrą jest szczególnie ważna dla Gorzowa Wlkp. To jedno z nielicznych polskichmiast tej wielkości, do którego nadal mogą dojechać jedynie pociągi o napędziespalinowym.

PKP PLK prowadzą obecnie w Gorzowie wartą 115 mln zł(brutto) inwestycję związaną z modernizacją kolejowej estakady kolejowej w tymmieście. To najdłuższy tego typu obiekt w kraju, liczy przeszło 2 km długości,powstał w latach 1905-1914.

Wzmocniona konstrukcja estakady zapewni odpowiednią nośnośćdla sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów; będzie możliwe dobudowaniedrugiego toru oraz elektryfikacja linii. Zakończenie prac budowlanych naestakadzie jest planowane we wrześniu br.

Na konferencji w Gorzowie rzecznik ministerstwainfrastruktury Szymon Huptyś powiedział, że dzięki Krajowemu ProgramowiKolejowemu w ciągu najbliższych kilku lat w polską kolej i szlaki kolejowezostanie zainwestowanych 67 mld zł.

Za istotny uznał także program inwestycji dworcowych,obejmujący modernizację prawie 200 budynków dworców w kraju oraz strategiętaborową przewoźnika PKP Intercity, który zainwestuje prawie 7 mld zł wmodernizację i zakup nowego taboru.

„Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk postawił bardzojasny cel. Naszym celem jest polska kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna.Jest to cel ambitny, ale każda podpisana umowa, taka jak dzisiejsza, przybliżanas do tego celu” – powiedział Huptyś.


Komentarze