Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co z budową linii kolejowej Modlin-Płock?

inforail
17.02.2016 08:28
0 Komentarzy

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa uznaje za celowewspieranie inicjatyw, służących rozwojowi i poprawie funkcjonowania transportukolejowego ? informuje Piotr Stomma, podsekretarz stanu w resorcie. W przyjętymprzez Radę Ministrów we wrześniu 2015 r. Krajowym Programie Kolejowym do 2023roku projekt pn. Budowa nowej linii kolejowej w relacji Modlin ?Płock ujętyjest w ramach listy projektów rezerwowych, finansowanych z Funduszu Spójności.Koszt realizacji przedmiotowego projektu wstępnie został oszacowany na 1 800 mlnzł. Jego realizacja uzależniona będzie jednak w głównej mierze od dostępnościśrodków finansowych ? poinformował Stomma.

Równie istotne będzie dysponowanie przez Zarządcęinfrastruktury ? PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ? odpowiednio przygotowanądokumentacją. Ze względu na inne priorytety inwestycyjne, obecnie nie prowadzi sięprac przygotowawczych dla projektu dotyczącego budowy nowej linii kolejowej w relacjiModlin ? Płock.

Jak informuje Stomma do chwili, gdy nie zostanie opracowanestudium wykonalności, określające uwarunkowania techniczne, wariantyprzeprowadzenia inwestycji oraz wskaźniki finansowe i ekonomiczne, nie będziemożliwe ocenienie zasadności realizacji tego projektu. Niezbędne będzie równieżprzeprowadzenie wnikliwej analizy, która weźmie pod uwagę korzyści społeczne,które są wprost pochodną prognozowanych potoków ruchu.

Powyższe opracowania znacznie ułatwią ocenę zasadnościwydatkowania kwoty niemal 2 miliardów zł. Ma to szczególne znaczenie, jeślizarysowane zostanie tło w postaci planowanych nakładów na linie magistralne naterenie całego kraju, w tym np. w rejonie portów morskich, gdzie za znacznieniższe kwoty planowane są rewitalizacje lub kompleksowe modernizacje setekkilometrów linii kolejowych.

Nie jest natomiast analizowane rozszerzenie zakresu projektupoza Płock. Jak informuje Stomma, jeśli analizy studialne wskażą na istotneprzesłanki i potencjał połączenia, możliwe będzie rozważenie przeprowadzeniakolejnego etapu inwestycji przy jednoczesnym określeniu źródeł finansowania. Zakładasię, że weryfikacji zostanie poddany Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku.Procedura aktualizacji Programu związana jest m.in. z koniecznością przegląduposzczególnych elementów pod kątem poziomu wykorzystania środków z perspektywyUE 2007?2013. Nieodzowne okazać się może uzupełnienie KPK o zadania, które niezostały zrealizowane w pełnym zakresie w poprzedniej perspektywie UE. Rewizja dokumentuwynika również z potrzeby dostosowania jego postanowień do rozwojuinfrastruktury kolejowej zarówno pod względem sposobu jej zarządzania, jak ifinansowania.


Komentarze