Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK to inwestycja widmo przypominająca Ministerstwo Kolejnictwa

inforail
05.10.2020 13:45
0 Komentarzy

Mamy do czynienia zinwestycją widmo, kosztującą 24 mln zł rocznie – powiedzieli posłowie KO MaciejLasek i Paweł Poncyljusz po poniedziałkowej wizycie w warszawskiej siedzibieCentralnego Portu Komunikacyjnego.

Paweł Poncyljusz zwracał uwagę, że CPK z aglomeracjami mająłączyć linie kolejowe, tymczasem łącznik między linią kolejową Warszawa-Radom alotniskiem Chopina był budowany prawie 10 lat. „Gdzie są ci kompetentniinżynierowie, ci kompetentni decydenci którzy spowodują, że linie kolejowepowstaną szybciej niż wybudowanie całego lotniska” – pytał.

Zaznaczył, że według branży lotniczej powrót do sytuacjisprzed Covidu będzie trwał około pięciu lat, więc firmy lotnicze nie będą wnajbliższym czasie na tyle w dobrej sytuacji, by część pieniędzy przekazać narzecz CPK.

Obecnie, jak dodał, CPK trochę przypomina „ministerstwokolejnictwa”, bo jest tam „bardzo opasły tom, dotyczący połączeńkolejowych”. „CPK za prawie dwa miliony złotych zakupiłooprogramowanie do projektowania linii kolejowych, co jest rodzajem wotumnieufności wobec tych instytucji, które są w Polsce odpowiedzialne zakoleje” – zaznaczył Poncyljusz.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowymiędzy Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy idrogowy. W ramach projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, naobszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który wpierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jestw 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznychz punktu widzenia interesów kraju. Zgodnie z zapowiedziami sam port powinienbyć zbudowany do końca 2027 r.

Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowychlinii, szacowany ich koszt budowy to ok. 94 mld zł na lata 2020-2034. NaProgram Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw.szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. (PAP)

Komentarze