TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Czech Raildays 2010
Ryszard Piech - Opublikowano: 22.06.2010 11:43:44 2 komentarze
Czech Raildays 2010

W dniach 15-17 czerwca 2010 roku miała miejsce 11 edycja targów kolejowych Czech Raildays. Impreza odbywająca się w tym samym roku co InnoTrans jak zwykle zgromadziła mniejszą niż oczekiwana liczbę taboru, jednak mimo wszystko udało się zaprezentować interesujące pojazdy.

Taurus PKP IC oraz wagon FPS

Paradoksalnie największą premierą oraz największym zainteresowaniem zwiedzających cieszyła się lokomotywa Taurus w barwach PKP IC, choć wystawiona nieco dalej bliźniacza maszyna spółki towarowej Adria Transport cieszyła się niskim powodzeniem. Być może sprawiło to atrakcyjne malowanie polskiej maszyny, być może fakt, iż jest ona obecnie spotykana w Czechach, choć niebagatelny wpływ miało jej ustawienie tuż przy wejściu. Zaraz za lokomotywą został postawiony znany już dobrze wagon bezprzedziałowy klasy 1 typu 158A wyprodukowany przez FPS. Trzeba przyznać, iż zwiedzający byli pod bardzo pozytywnym wrażeniem odnośnie tej konstrukcji, która jest wykonana według aktualnych standardów. Bez wątpienia była to pierwsza i zarazem pozytywna prezentacja FPS w Czechach. Oczywiście nie sposób odpowiedzieć na pytanie, czy zwiedzający byli świadomi iż ten wagon kosztował przewoźnika około 20% więcej niż koleje czeskie płacą za gruntowne modernizacje wagonów. Obserwując wagon dokładniej po zaledwie kilku miesiącach eksploatacji dosyć niepokojąco wyglądała górna część czoła, która jest w dużej mierze pokryta rudymi plamami. Może to być zarówno korozja jak też bardziej prawdopodobne osady z sieci trakcyjnej. Niestety z racji braku możliwości dokładnego obejrzenia nie da się stwierdzić co jest przyczyną tego nalotu.

Wagon barowy i klasy 1

Drugi z zaprezentowanych wagonów pasażerskich należał do kolei czeskich ČD. Wagon serii ARmpee powstał w ŽOS Vrutky w wyniku modernizacji wagonu gastronomicznego o standardzie Z2, czyli długości 26,4 metra i prędkości maksymalnej 160 km/h. W trakcie modernizacji te parametry nie zostały zmienione, choć zostały zastosowane nowe drzwi wejściowe typu odskokowo przesuwnego, które są sterowane za pomocą przycisków (pierwowzory miały klamkę). Również drzwi międzywagonowe zostały wymienione na nowe sterowane za pomocą przycisku. Z zewnątrz jak i wewnątrz wagon cechuje zastosowanie nowego standardowego malowania dla wagonów gastronomicznych kolei ČD. Tradycyjnie na skrajach wagonu znajdują się przedsionki wejściowe , z których można wejść do przedziału WC. Od strony przedziału kuchennego ubikacja jest dostępna wyłącznie dla personelu, natomiast na drugim końcu wagonu jest ogólnie dostępne WC. Tuż za przedsionkiem wejściowym znajduje się przedział kuchenny, który obchodzi się przejściem bocznym prowadzącym do przedziału barowego posiadającego dwa czteromiejscowe stoliki oraz sześć wysokich stołków barowych. Za przestrzenią gastronomiczną znajduje się przedział klasy pierwszej mieszczący 22 wygodne siedzenia. Wnętrze zostało wykonane według obecnych standardów ČD dotyczących wnętrza i choć o gustach się nie dyskutuje, to jednak utrzymanie beżowego wystroju zdaje się mieć nijaki wyraz estetyczny. W trakcie modernizacji wagon wyposażono w klimatyzację oraz elektroniczne tablice informacyjne w technologii LED.

Inne wagony

 

Podczas targów Czech Raildays były prezentowane lub wykorzystywane jako konferencyjne również inne wagony. Był wagon konferencyjny ČD, wagon salonka ČD Cargo, czy też pojazdy służące do celów technicznych. Jednym z nich był wagon pomiarowy należący do VUZ (VýzkumnýÚstav Železniční) czyli Kolejowy Urząd Badawczy. Pojazd ten pomijając przedsionki wejściowe i WC jest podzielony na trzy przedziały, które mogą służyć jako pomiarowe lub konferencyjne. Jego uzupełnieniem był wagon techniczny należący do czeskiego zarządu infrastruktury SŽDC, a dokładniej do jego filii TUDC zajmującej się diagnostyką infrastruktury kolejowej.

Komponenty

Można by zapytać czym byłyby targi kolejowe bez komponentów. Nie inaczej było na Czech Raildays, gdzie w tym roku dominowały duże prezentacje silników spalinowych i agregatów napędowych. Bardzo ciekawą ekspozycję przygotowało CZ Loko, które zaprezentowało kompletny zestaw napędowy składający się z silnika Caterpillar połączonego z generatorem trakcyjnym firmy Siemens. Natomiast na stoisku K&W zaprezentowano ruszający się silnik spalinowy w którym wykonano wycięcia w poszyciu, które zastąpiono przezroczystą pleksi. Dzięki temu można było obserwować pracę wewnętrznych urządzeń silnika, niewidocznych w normalnych warunkach. Na targach nie mogło zabraknąć również firmy Bonatrans, która jest liderem regionu pod względem dostaw zestawów kołowych dla pojazdów szynowych. Produkty tej firmy są również eksploatowane w Polsce. Podobnie jak firmy Lekov, która oprócz produkcji pantografów dostarcza również szereg komponentów elektrycznych jak chociażby nastawniki jazdy.

Maszyny torowe

Nieodłączną częścią Czech Raildays jest prezentacja maszyn torowych służących zarówno do bieżącego utrzymywania szlaków kolejowych jak również ich modernizacji. Najbardziej imponującym eksponatem była należąca do spółki Viamont ciężarówka dwudrogowa wyposażona w zgrzewarkę do szyn. Urządzenie to jest bardzo przydatne i pozwala na osiągnięcie trwałego złącza obu szyn, które w przeciwieństwie do spawu cechuje się tożsamymi parametrami jak zgrzewane szyny. Niestety urządzenie to wymaga dużej energii jak również jest bardzo ciężkie. Dlatego też zostało zabudowane na ciężarówce wyposażonej w aż trzy zestawy kołowe z tyłu, natomiast poruszanie się po szynach zapewniają dwa wysuwane wózki dwuosiowe. Przekazywanie napędu odbywa się na zasadzie pompy hydraulicznej, ponieważ masa pojazdu uniemożliwia wykorzystanie tarcia opon o szynę. Tylnia część zabudowy kryje w sobie zgrzewarkę umieszczoną na wysięgniku, natomiast przednia posiada zabudowany mocny generator wytwarzający prąd konieczny do zgrzewania.

Na tym zakończymy pierwszy artykuł opisujący nowości na Czech Raildays 2010, w kolejnym przybliżymy dosyć interesującą prezentację lokomotyw spalinowych, zarówno nowych jak i modernizowanych.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Czechy
Czech Raildays 2010
PKP IC
Siemens
Taurus
FPS
158A
CD
CD Cargo
ARmpee
ZOS Vrutky
Słowacja
SZDC
TUDC
VUZ
CZ Loko
Caterpillar
K&W
Bonatrans
Lekov
Viamont
  • sphinx – 23.06.2010

    Rude plamy wyglądają niepokojąco - gdyby pochodziły z pantografów warstwa miedzi byłaby równiej położona, tymczasem tu mamy wyraźne skupienia. Obym się mylił.

  • Warszawiak – 23.06.2010

    sphinx - moim zdaniem właśnie jest odwrotnie - smar połączony ze rdzawym pyłem odrywa się płatami i uderza na tą część wagonu jadącego za lokomotywą prawie prostopadle - tworzą się takie punktowe skupienia. To samo widać na przednich szybach wagonów sterowniczych KM. Nigdzie indziej na w/w wagonach nie zauważyłem śladu rdzewiejących powierzchni, zresztą poszycie to chyba stal nierdzewna. Co nie zmienia oczywiście faktu, że to wielki wstyd, iż tego wagonu nie umyto, nawet wystawiając go na targi...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....