Pojazdy te są przegubowe, dwuczłonowe, przy czym każdy z członów osadzony jest na dwóch dwuosiowych wózkach. Człony są rozdzielne konstrukcyjnie i teoretycznie mogą poruszać się oddzielnie, oznaczono je oddzielnymi numerami. Wloty powietrza przesunięto na skos dachu, a w ścianach bocznych zamontowano okna, co zapewniło dobre naświetlenie przedziałów maszynowych. Poszycia boczne lokomotywy są ryflowane, w przeciwieństwie do poprzedniego modelu dwuczłonowego serii 125.8.
Moc ciągła pojazdu wynosi 4,48 MW (wobec 3,48 MW dla jednoczłonowej lokomotywy serii 163), a maksymalna siła pociągowa –360 kN (177 kN w serii 163). Prędkość maksymalna to 100 km/h, a masa –169 t. Długość lokomotywy wynosi 34,54 m. Napięcie zasilania to 3 kV DC.
Dwuosiowe wózki posiadają dwustopniowe odsprężynowanie wykorzystujące sprężyny śrubowe i tłumiki hydrauliczne w obu stopniach odsprężynowania. Połączenie z pudłem realizowane jest za pomocą czopów skrętu. W każdym wózku znajdują się dwa silniki trakcyjne Skoda 9 Al 4846 zT o mocy 560 kW. Nadwozie zaprojektowano z kontrolowaną strefą zgniotu –zastosowaną po raz pierwszy w lokomotywach Skoda. Układ hamulcowy wykonała firma DAKO, przy czym sterowanie realizowane jest przy pomocy elektropneumatycznym zaworem DAKO-BSE. Pneumatyczny hamulec dodatkowy posiada zawór DAKO-BP. Zamiast sprzęgu automatycznego stosowanego w lokomotywach 125.8 zastosowano sprzęg śrubowy.
Pojazd posiada rezystorowy układ rozruchowy, wykorzystujący oporniki ze stopu żelazno-chromo-aluminiowego FeCrAl. Cechą oporników jest możliwość trwałego obciążenia, przydatna na długich, stromych podjazdach. Zapewnione jest wymuszone chłodzenie za pomocą 4 wentylatorów. Taki system zastosowano po raz pierwszy w dwuczłonowych lokomotywach ET40 dla PKP.
Kabina maszynisty posiada zunifikowany pulpit drugiej generacji, na którym znajdują się nastawnik jazdy i nawrotnik, wykonane w formie joysticków. Impulsy elektryczne z nastawnika są przekazywane do wałka kułakowego, sterowanego pneumatycznie. Wałek w latach 90. zastąpiono elektronicznym sterownikiem MIREL, obniżającym zużycie styczników i ułatwiającym obsługę lokomotywy. Sterownik posiada opcję tempomatu. Możliwe jest połączenie lokomotyw w parę. Odbiór prądu realizowany jest poprzez dwa pantografy połówkowe. Pojazdy posiadają system diagnostyki pokładowej.
Silniki trakcyjne są szeregowe, prądu stałego. Połączono je grupami w układ szeregowo-równoległy. W trakcie rozruchu najpierw wszystkie silniki jednego członu są łączone w szereg, a następnie w 2 równoległe pary. Styczniki układu rozruchowego w obu członach są załączane rozdzielnie dla uniknięcia dużych pulsacji natężenia prądu i siły pociągowej.
Lokomotywy serii 131 otrzymały w 2009 r. dopuszczenie do poruszania się po polskich torach. Eksploatowane są one głównie na Słowacji, jednak prowadzą również pociągi węglowe do Czeskiego Cieszyna lub Bohumina. Obecnie można je spotkać w Polsce na czele pociągów towarowych pomiędzy Muszyną a Krakowem.
Parametry techniczne:
- Układ osi - Bo\' Bo\' + Bo\' Bo\'
- Napięcie - 3 kV DC
- Długość ze zderzakami - 34 540 mm (2x 17 270 mm)
- Moc całkowita ciągła - 4 480 kW (8x 560 kW)
- Moc całkowita godzinna - 5 000 kW
- Maks. siła pociągowa - 350 kN (ograniczenie elektroniczne)
- Maks. siła pociągowa jednego członu - 230 kN
- Maks. prędkość dozwolona - 100 km/h
- Masa służbowa - 169 t
Opis lokomotywy –j. czeski
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Wkradł się chyba mały błąd, bo maksymalna siła pociągowa wspomnianej tu serii 163 wynosi 300 kN.
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.