Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Cztery oferty na wstępne studium Kolei Metropolitalnej w obrębie GZM

inforail
03.04.2020 15:45
0 Komentarzy

Cztery oferty nawstępne studium wykonalności Kolei Metropolitalnej otrzymałaGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Analizy dotyczące m.in. nowych torów iprzystanków, taboru, kwestii technicznych czy finansowania projektu mająpowstawać w cztery lata.

Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektówGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – działającego od 2018 r. związku 41samorządów, którego jednym z ustawowych zadań jest transport publiczny.Wykonana przez ekspertów Politechniki Śląskiej czterowariantowa koncepcja KoleiMetropolitalnej była gotowa w styczniu ub. roku; potem powstał jeszcze do niejsuplement.

W lutym br. GZM ogłosiła przetarg na „Wstępne StudiumWykonalności Kolei Metropolitalnej”; oferty otwarto w piątek. Jak wynika zinformacji z otwarcia zamieszczonej na stronach zamówień Metropolii, przybudżecie 10 mln zł brutto cztery oferty, z których najtańszą złożyła spółka WYGInternational, opiewają na 5,5-8,4 mln zł brutto.

Przedstawiciele GZM wyjaśniają, że wstępne studiumwykonalności Kolei Metropolitalnej to kolejny etap realizacji przedsięwzięciarozłożonego, jak zakłada koncepcja, na prawie 20 lat. Opracowanie wstępnegostudium ma zająć ok. czterech lat. Dokument ma uwzględniać działania dorealizacji w krótkim terminie oraz docelowe.

W pierwszej grupie są: budowa nowych przystanków, zmianalokalizacji istniejących czy integracja z innymi rodzajami transportu – poprzezintegrację rozkładów jazdy, uwzględnienie stacji przesiadkowych czy parkingówdla samochodów. Chodzi też o określenie zapotrzebowania na tabor i kwestii zapleczatechnicznego Kolei Metropolitalnych.

Zagadnienia docelowe obejmują m.in. prognozę ruchu,propozycję oferty przewozowej wraz z koncepcją rozkładu jazdy i analizązapotrzebowania na tabor. Wykonawca ma przygotować też plan działańinwestycyjnych wraz z koncepcją układów torowych, zaproponować model integracjiz transportem zbiorowym i indywidualnym.

Przeanalizowane zostaną też różne modele własności operatoraKolei Metropolitalnych – jako własnej spółki GZM czy zewnętrznej. Studium mazawierać rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania taboru, odpowiedzieć nakwestie związane z jego serwisowaniem i utrzymaniem. Dokument ma też zawieraćanalizy dotyczące finansowania inwestycji.

Podczas prac nad studium wykonawca musi wziąć pod uwagęrealizowane i planowane inwestycje kolejowe PKP Polskich Linii Kolejowych, atakże plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Władze Metropoliizastrzegają, że po wykonaniu wstępnego studium konieczne będą kolejne dokumentyobejmujące poszczególne odcinki zarekomendowane do realizacji.

Zgodnie z przygotowaną przez naukowców Politechniki Śląskiejkoncepcją Kolei Metropolitalnej, pierwszy jej wariant/etap zakładawykorzystanie istniejących linii kolejowych, zarządzanych przez PKP PLK. Kolejmetropolitalna ogranicza się tu do relacji Gliwice-Dąbrowa Górnicza Ząbkowiceoraz Tarnowskie Góry-Tychy Miasto. Zakładane działania obejmują zaplanowanejuż: zakupy taboru przez GZM i modyfikacje rozkładów jazdy, które zapewniłyby -szczególnie na trasie Gliwice-Ząbkowice, kursowanie pociągów co najmniej co 15minut w szczycie.Drugi etap zakłada wykorzystanie tych samych przebiegów linii,ale z wydzielonymi dla kolei metropolitalnej torowiskami, oraz wydłużenie jejpołudniowej trasy do stacji Nowy Bieruń, co wymaga odbudowy linii z Tychów.Taki główny szkielet linii miałby 123 km; wymagałby budowy 21 nowychprzystanków, rewitalizacji trzech, zmiany lokalizacji dwóch i likwidacjitrzech.

Kolejne etapy zakładają wykorzystanie, prócz istniejącejtzw. kolei ciężkiej (w standardzie UIC), również kolei lekkiej (na kształtwarszawskiej WKD) oraz – w przyszłości – np. monorail. W jednym z wariantówzakłada się ponadto m.in. poprowadzenie wydzielonymi technicznie lub jedynieorganizacyjnie odcinkami połączenia Gliwice-Ruda Halemba-Mikołów-Tychy Miasto(pod kątem kolei lekkiej, z częściowo odbudowaną lub nową infrastrukturą).

GZM zapewnia, że obecnie jest realizowany podstawowy wariantrozwoju Kolei Metropolitalnej. W ub. roku dofinansowano kwotą 1,2 mln złuruchomienie pierwszych dodatkowych 15 połączeń kolejowych, aby zwiększyć ichczęstotliwość na podstawowych, najbardziej obciążonych ruchem ciągachkolejowych. W obecnym rozkładzie jazdy liczba tych połączeń wzrosła do 40 (za 6mln zł).

W ub. roku GZM i PKP PLK podpisały list intencyjny, w którymkolejowa spółka zadeklarowała m.in. wsparcie merytoryczne w pracach nad studiumwykonalności Kolei Metropolitalnej. W tym roku Metropolia przeznaczy 10 mln złna przebudowę infrastruktury kolejowej w obszarze stacji Dąbrowa Górnicza iDąbrowa Górnicza Gołonóg (docelowo planując 26 mln zł dotacji).


Komentarze