Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Darty do Bydgoszczy? Długa, kosztowna i trudna procedura?

inforail
18.07.2016 07:52
0 Komentarzy

MinisterstwoInfrastruktury i Budownictwa odpowiada posłowi Pawłowi Olszewskiemu, którysugerował ?puszczenie? Dartów do Bydgoszczy. Jak łatwo było się domyśleć jestto możliwe, ale raczej mało realne. Wiąże się bowiem ze skomplikowaną i długąprocedurą, na której przeprowadzenie PKP Intercity raczej nie zdecydują się.

Jak informuje Piotr Stomma, Podsekretarz Stanu w MIB, trasy,po których kursują elektryczne zespoły trakcyjne ?Dart? zostały określone w2013 roku w dokumentacji aplikacyjnej dla projektu ?Zakup elektrycznychzespołów trakcyjnych dla PKP Intercity S.A. ? Etap II? i podlegały ocenie iakceptacji zarówno przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (InstytucjęWdrażającą POIiŚ), Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (InstytucjęZarządzającą POIiŚ), jak i Komisję Europejską.

W związku z tym ewentualne zmiany tras wymagałybysporządzenia skorygowanej dokumentacji aplikacyjnej (wniosku o dofinansowanieoraz analizy kosztów i korzyści) a także wystąpienia do powyższych instytucji owyrażenie zgody na takie działanie. Dla PKP Intercity wiązałoby się tom.in. z poniesieniem kosztu korekty dokumentacji oraz zaangażowaniempracowników Spółki w przygotowanie danych niezbędnych dla wprowadzeniasugerowanej modyfikacji.

Ponadto wprowadzenie wnioskowanych zmian wymagałobypodpisania aneksu do umowy z wykonawcą, ponieważ zgodnie z postanowieniami tejumowy Wykonawca przez 15 lat od odbioru końcowego pojazdów świadczy usługi ichutrzymania (na koszt których znaczący wpływ mają trasy, po których poruszająsię pociągi).

Jednocześnie, trasy, po których poruszają się elektrycznezespoły trakcyjne ?Flirt?, wyprodukowane przez Stadler, również zostałyokreślone w ramach dokumentacji aplikacyjnej dla projektu współfinansowanego ześrodków unijnych. Oznacza to, że zmiana sugerowana przez Pana Posła wiązałabysię z modyfikacją w ramach obu projektów. Ponadto od roku 2014 na trasie Gdynia? Bydgoszcz ? Poznań ? Wrocław kursują pociągi zestawione z nowozbudowanychwagonów zakupionych przez PKP Intercity SA w ramach projektu taborowego ?Odnowataboru PKP Intercity S.A. dla relacji Wrocław ? Gdynia?.

Odpowiadając na pytanie posła Olszewskiego czym kierowanosię ustalając trasy kursowania dla nowych składów zakupionych przez PKPIntercity Stomma pisze, że trasy, po których kursują pociągi typu Dart zostałyokreślone w 2013 roku przed ogłoszeniem przetargu na wybór wykonawcy orazrozpoczęciem prac nad projektem unijnym. Dodatkowo zakres tras, po których miałsię poruszać zakupiony tabor, został również wskazany w Opisie PrzedmiotuZamówienia w postępowaniu przetargowym dotyczącym dostawy 20 elektrycznychzespołów trakcyjnych, który wygrała PESA Bydgoszcz SA. W związku z tymproducent od momentu rozpoczęcia postępowania przetargowego był świadomy pojakich trasach będą poruszały się pociągi ?Dart?.


Komentarze