Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do Helu pociągiem na wodór? Jest deklaracja tworząca Pomorską Dolinę Wodorową

inforail
10.10.2019 14:45
0 Komentarzy

Wodór to paliwoprzyszłości. Może napędzać nie tylko pociągi, ale i autobusy czy statki.Samorząd województwa podpisał deklarację tworzącą Pomorską Dolinę Wodorową. Toporozumienie pozwoli rozwijać innowacyjne technologie energetyczne i paliwowe.

Deklaracja została podpisana 1 października 2019 r.Sygnatariuszami deklaracji są między innymi Stowarzyszenie ObszarMetropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, Klaster Technologii Wodorowych i CzystychTechnologii Węglowych oraz rady Inteligentnych Specjalizacji Pomorza (ISP 1 i3).

Pomorska DolinaWodorowa

O możliwościach rozwoju technologii wodorowej na pomorzudyskutowano podczas zorganizowanej w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznymkonferencji. Uczestnicy byli zgodni, że wodór to paliwo o wielu zaletach,zwłaszcza w kontekście malejących zasobów paliw kopalnych. Podpisana zostałaspecjalna deklaracja powołująca Pomorską Dolinę Wodorową. Porozumienie ma nacelu rozwój sektora paliw wodorowych w regionie. Prowadzone będą wspólnedziałania badawczo-rozwojowe, które pozwolą maksymalnie wykorzystywać paliwa wodorowepochodzące z odnawialnych źródeł energii. Proponowana będzie również ścisławspółpraca z ośrodkami naukowymi i szkolnictwem zawodowym.  

Wspólne działania

Projekt Pomorskiej Doliny Wodorowej współtworzyć będąrównież rady dwóch Inteligentnych Specjalizacji Pomorza. Będą to rada ISP 1,która obejmuje technologie off-shore i portowo logistyczne oraz ISP 3 z obszarutechnologii ekoefektywnych, produkcji paliw oraz budownictwa. W prace włączysię również Zarząd Morskiego Portu Gdynia i PKP Energetyka. To właśnie tenostatni partner zaprezentował na targach w Gdańsku ogniwa paliwowe, które możnazastosować w pociągach o napędzie spalinowym.

Hy-way to Hel

Właśnie z ogniwami paliwowymi związany będzie projekt tzw.uwodornienia transportu kolejowego pomiędzy Trójmiastem a Helem. Linia ta tylkona pewnym odcinku jest zelektryfikowana, a według niektórych ekspertówelektryfikacja odcinka Reda-Hel nie jest zasadna. Wyjściem może być właśnieskierowanie do jej obsługi pojazdów wodorowych. Rozwijany będzie również pomysłpołączenia Półwyspu helskiego z portami Trójmiasta jednostkami napędzanymipaliwem wodorowym.


Komentarze