TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Durchmesserlinie Zürich – nowa linia średnicowa w Zurychu
Ryszard Piech - Opublikowano: 10.05.2010 14:55:59
Durchmesserlinie Zürich – nowa linia średnicowa w Zurychu

W szwajcarskim mieście Zurych postępują prace budowlane nad realizacją rozbudowy węzła oraz głównej stacji kolejowej w mieście. Inwestycja ma przynieść skrócenie czasów jazdy, jak również znacznie zwiększyć przepustowość obecnego dworca czołowego.

Koleje szwajcarskie w przeciągu minionych lat przeżywały dynamiczny wzrost liczby pasażerów, czego efektem jest szereg inwestycji zarówno taborowych jak i infrastrukturalnych. Jednym z dużych przedsięwzięć jest realizacja projektu Durchmesserlinie Zürich, czyli pewnego rodzaju linii średnicowej w Zurychu. Dworzec Główny w Zurychu powstał jako obiekt czołowy i choć dysponuje on 16 krawędziami peronowymi dla przewozów dalekobieżnych i regionalnych oraz sześcioma krawędziami dla S-Bahn nie jest on w stanie zapewnić odpowiedniej przepustowości wobec dalszych prognozowanych wzrostów liczby pasażerów. Już w 1991 roku ratowano się budową czterech podziemnych krawędzi peronowych dla S-Bahn, jednak i to jest niewystarczające. Węzeł w Zurychu jak i sama stacja będąca najbardziej obciążoną w Szwajcarii wymagały znacznie większych inwestycji, które pozwolą zwiększyć przepustowość stacji. Odpowiedzią na te problemy ma być realizacja wartego 2,031 miliarda franków szwajcarskich projektu Durchmesserlinie Zürich. Inwestycja w 1/3 zostanie sfinansowana ze środków Kantonu Zurych, natomiast pozostałe 2/3 będą stanowiły środki rządowe oraz wkład własny SBB. Z tej sumy do czerwca 2008 roku wydano 429 milionów franków szwajcarskich.

 

Kompleksowy projekt składa się z kilku obiektów, które połączone razem stworzą nowy układ węzła z nową dwutorową linią oraz nowymi przelotowymi peronami. Całe połączenie będzie miało 9,6 km długości i ma zostać zrealizowane do 2015 roku. Sercem całej inwestycji będzie nowy dworzec podziemny Zürch Löwenstrasse, który powstanie 16 metrów pod obecnymi peronami 4-9 dworca Hauptbahnhof. Dworzec podziemny ma mieć cztery krawędzie peronowe. Prace prowadzone są od 2007 roku bez przerywania w ruchu pociągów co wymusiło skrócenie peronów o 100 metrów, natomiast zakończenie prac planowane jest na rok 2014.

Wyjazd z nowej stacji podziemnej w kierunku zachodnim będą zapewniały dwa wiadukty prowadzące aż do stacji Zürich Altstetten. Pozwolą one na bezkolizyjne poprowadzenie nowych torów znacznie zwiększając przepustowość węzła. Prace wstępne rozpoczęto w czerwcu 2008 roku, budowa pierwszego mostu ruszyła w styczniu 2009 roku, natomiast drugiego ma się rozpocząć w sierpniu 2010 roku. Oficjalne oddanie ich do eksploatacji ma nastąpić w roku 2015.

Z drugiej (południowej) strony nowej podziemnej stacji pociągi będą korzystały z nowego tunelu o kształcie litery S, który poprowadzony pod centrum miasta doprowadzi tory do stacji Zürich Oerlikon, gdzie zostaną włączone w obecny układ torowy. Dwutorowy tunel będzie miał 4,8 km długości i jest budowany za pomocą maszyn TBM. Jego drążenie rozpoczęto w 2008 roku, natomiast zakończenie planowane jest na rok 2013. Wylot z tunelu tuż przed stacją Oerlikon wymagał wykonania szeregu prac wstępnych z tym związanych. Pierwszy etap związany z przebudową układu torowego stacji Oerlikon jak również z budową ścian oporowych został zrealizowany w latach 2007-2010. Drugi obejmujący faktyczne poszerzenie istniejącego wykopu aby zmieścić dodatkowe dwa tory, jak również z zabudową torów i urządzeń srk jest realizowany w latach 2010-13.

Nowy układ węzła Zurych pozwoli na wprowadzenie szeregu zmian zarówno w układzie pociągów dalekobieżnych jak i S-Bahn. Zwiększona przepustowość pozwoli na znaczną poprawę punktualności oraz zwiększenie możliwości przesiadek. Od roku 1990 liczba pasażerów S-Bahn uległa podwojeniu, natomiast do 2015 roku przewiduje się dalszy wzrost o około 40 %. Dzięki nowemu układowi pociągi S-Bahn z lewego brzegu Zürichsee będą kierowane przez nowy dworzec podziemny w kierunku stacji Zürich Nord. Dzięki temu czas jazdy w tych relacjach ma zostać znacznie skrócony. Przewiduje się również wprowadzenie nowej linii z Limmattal przez dworzec podziemny do Oerlikon i Effretikon. Unterland oraz Wehntal otrzymają bezpośrednie połączenia z Zurychem w takcie półgodzinnym. Dodatkowo po prawej stronie Zürichsee będzie możliwość uruchomienia dodatkowych pociągów S-Bahn w godzinach szczytu, które pozwolą na odciążenie linii S7. Z kolei w połączeniach dalekobieżnych nowa linia średnicowa pozwoli na nieznaczne skrócenie czasu jazdy pociągów pokonujących Szwajcarię w osi wschód –zachód. Oprócz tego pociągi w osi północ - południe będą bardziej punktualne, ponieważ istniejący dworzec czołowy zostanie w dosyć dużym stopniu odciążony.

Projekt rozbudowy stacji w Zurychu pokazuje jak skutecznie można przebudować historyczny węzeł kolejowy oraz jak dużym problemem mogą okazać się stacje czołowe. W Polsce gdzie występują głównie dworce przelotowe nie widać tego problemu, jedynie w przypadku Łodzi możemy mówić o podobnym scenariuszu budowy nowej linii średnicowej. Choć patrząc na wielkości przewozowe w Szwajcarii i w Polsce widać bardzo wyraźnie, iż tam inwestycja jest poparta wyczerpywaniem przepustowości istniejącego układu, natomiast w Polsce ciężko ją poprzeć stosownymi brakami w przepustowości.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Szwajcaria
SBB
Zurych
Durchmesserlinie Zürich
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....