Dworce Jastrząb i Zajezierze k. Dęblina zostaną zmodernizowane

inforail
07.04.2020 08:15
0 Komentarzy

Polskie KolejePaństwowe rozpoczynają modernizację dworców kolejowych na stacjach Jastrząb iZajezierze koło Dęblina.

Zabytkowym budynkom dworców przywrócony zostanie historycznywygląd, a pasażerowie zyskają wiele udogodnień. Zakończenie inwestycji planowanejest w I połowie 2021 roku.

Zrewitalizowane z dbałością o historyczne cechy, estetycznei dostosowane do współczesnych oczekiwań pasażerów – takie będą w pełnizmodernizowane dworce Jastrząb i Zajezierze koło Dęblina. Pierwszy z nichznajduje się przy trasie kolejowej Warszawa – Radom – Kielce – Kraków, a drugiprzy linii Radom – Dęblin. Wspólnym mianownikiem dla obydwu inwestycji będziepełne dostosowanie dworców do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym również osóbo ograniczonej mobilności. Wśród nich są nie tylko pasażerowie zniepełnosprawnościami, ale także osoby starsze oraz podróżujący z małymidziećmi i dużymi bagażami. W przestrzeni pasażerskiej wyeliminowane zostanątakie bariery architektoniczne jak progi czy wąskie przejścia. Na dworcachznajdą się takie udogodnienia jak tablice z mapami dotykowymi obiektów, ścieżkiprowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz wyświetlacze zinformacjami o godzinach kursowania pociągów.

Realizujemy ProgramInwestycji Dworcowych, dzięki któremu swoje oblicze zmieniają dworce w całejPolsce. Zyskuje na tym wiele miejscowości – dużych i małych. Inwestycje winfrastrukturę, inwestycje publiczne są kluczowe dla kondycji polskiejgospodarki w trudnym czasie, którego doświadczamy. Jesteśmy zdeterminowani, abyiść do celu, jakim jest poprawa poziomu komfortu pasażerów korzystających zusług polskich kolei – stwierdza minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Budynek dworca na stacji Jastrząb pochodzi z 1917 i znajdujesię w gminnej ewidencji zabytków. Ze względu na wartościarchitektoniczno-historyczne kształt bryły budynku nie ulegnie zmianie, arenowacja będzie polegała na odtworzeniu pierwotnego wyglądu dworca i wymianiewszystkich instalacji i wyposażeniu obiektu w nowoczesne systemy zarządzaniabudynkiem i obsługi podróżnych. Przebudowie ulegnie za to wnętrze budynku. Pomodernizacji na parterze znajdą się hol dworca z ogrzewaną poczekalnią,ogólnodostępne toalety i pomieszczenia porządkowe oraz lokale przeznaczone nadziałalność handlowo-usługową wraz z zapleczem. Na pierwszym piętrze znajda siępomieszczenia techniczne. W ramach inwestycji zagospodarowane zostaną takżetereny przy dworcu, w tym plac manewrowy. Powstanie parking dla samochodów, naktórym wydzielone zostaną także miejsca w strefach krótkiego postoju (Kiss& Ride) oraz dla samochodów osób z niepełnosprawnościami. Przy dworcuznajdą się także elementy małej infrastruktury jak ławki, kosze na śmieci iwiata rowerowa. Wyburzone zostaną dwa budynki gospodarcze, a w ich miejscachstworzone zostaną tereny zielone. W czasie trwania prac budowlanych podróżni będąmogli korzystać z dworca tymczasowego.

Nasz programinwestycyjny umożliwia poprawę jakości obsługi na dworcach przede wszystkim wmniejszych miejscowościach. W samym rejonie Radomia prowadzimy także inneinwestycje. Aktualnie przygotowujemy projekt budowlany przebudowy dworca wRudzie Wielkiej, jesteśmy także w trakcie odbiorów projektów wykonawczychmodernizacji dworców Żytkowice i Pionki Zachodnie. Po uzyskaniu pozwolenia nabudowę ogłosimy przetarg na modernizację zabytkowego dworca Pionki – mówiMałgorzata Zielińska – członek zarządu PKP S.A.

Stanowiący ciekawą formę architektoniczną budynek dworca wZajezierzu koło Dęblina powstał w 1921 r. i jest obiektem zabytkowym, wpisanymdo gminnej ewidencji zabytków. Parter dworca jest murowany, natomiastkonstrukcja pozostałych kondygnacji wykonana została z drewna. Obecnie naparterze budynku oraz na drugim piętrze znajdują się pomieszczenia techniczneoraz niezagospodarowane przestrzenie, a na poziomie pierwszego piętra znajdująsię hol główny, poczekalnia, pomieszczenie po kasach biletowych. Pomodernizacji na pierwszym piętrze znajdą się ogrzewana poczekalnia,ogólnodostępne toalety i pomieszczenie kasy biletowej. W poczekalni planowanejest zainstalowanie dwóch automatów z napojami i przekąskami. W ramachrealizowanej inwestycji budynek dworca zostanie poddany gruntownej modernizacjiz wykorzystaniem nowoczesnych technologii i z użyciem najnowszych materiałówstosowanych w budownictwie, pozwalających na minimalizowanie kosztóweksploatacji i maksymalizację efektywności wykorzystania obiektu. Wnętrzezostanie częściowo przebudowane; zmienią się układ oraz funkcje pomieszczeń. Zewzględu na wartości architektoniczno-historyczne budynku przewidywana jestograniczona ingerencja w strukturę zewnętrzną obiektu. Polegać ona będzie narenowacji oraz odtworzeniu pierwotnego wyglądu dworca, zwłaszcza dachu i detaliarchitektonicznych. W czasie prac budowlanych wykonana zostanie rozbiórkawtórnego wiatrołapu, zlikwidowane zostaną lukarny, odtworzone zostanązwieńczenia środkowego ryzalitu wraz z pokryciem. Na pozostałej połaci dachuplanowane jest odtworzenie lukarn z półokrągłymi oknami oraz odtworzeniewszystkich iglic, łącznie z kominowymi. W ramach inwestycji uporządkowany izagospodarowany na nowo zostanie także teren wokół budynku dworca.

Wartość całej inwestycji dworcowej w Jastrzębiu wyniesieponad 8,2 mln zł brutto. Generalnym wykonawcą prac budowlanych została firmaKROBEL Sp. z o.o. z siedzibą w Starachowicach. Przebudowę dworca w Zajezierzukoło Dęblina wykona TEXOM Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Koszt pracbudowlanych to prawie 8,5 zł brutto. Przebudowa dworców Jastrząb i Zajezierzezostanie przeprowadzona z wykorzystaniem funduszy unijnych, w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łącznie, w latach 2016-2023, PKP planujązmodernizować i wybudować od podstaw prawie 200 dworców kolejowych.(PKP SA)


Komentarze