Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Financial Times: Siemens i Alstom same popełnił błędy

inforail
07.02.2019 14:27
0 Komentarzy

Brak zgody KE napołączenie Siemensa i Alstomu jest nie tylko efektem niezrozumienia przezBrukselę, czym jest światowy rynek, jak przekonuje francuski rząd, ale takżeefektem szeregu błędów, które popełniły same firmy – pisze”Financial Times”.

W środę unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestagerogłosiła decyzję o zablokowaniu fuzji francuskiego Alstomu i kolejowegooddziału niemieckiego Siemensa, argumentując, że ograniczy to konkurencję narynku. Celem mocno wspieranego przez rządy w Paryżu i Berlinie połączenia miałobyć stworzenie firmy – jak to określono, „europejskiego championa” -mogącej konkurować z największym na świecie producentem taboru kolejowego,chińskim CRRC.

„Jeśli jest jedna rzecz, której żałuję, byłoby toużycie zwrotu +europejski champion+. Nie wiedziałem, że wywoła on tak negatywnąreakcję Komisji. Stworzył on wrażenie w niej, że będzie tylko jeden gracz, anie, że chodzi o konsolidację rozproszonego rynku” – powiedział cytowanyprzez „FT” prezes Alstomu, Henri Poupart-Lafarge. Zwrotu”europejski champion” po raz pierwszy w odniesieniu do niedoszłejfirmy użył szef Siemensa Joe Kaeser, gdy w 2017 roku ogłaszał plan fuzji.

Jak zwraca uwagę „FT”, Vestager podkreślała, żefuzja mogła uzyskać aprobatę, gdyby obie firmy zdecydowały się na zasugerowaneprzez nią kroki, np. sprzedaż części aktywów, ale te propozycje zostałyodrzucone.

„FT” ujawnia, że do braku zgody na połączenie firmprzyczyniło się też szereg innych czynników, w tym ich odmienne kulturykorporacyjne i fatalnie prowadzony przez nie lobbying w tej sprawie. Choć obiefirmy miały w Brukseli całe zastępy doświadczonych doradców, to według unijnychurzędników, „nie mogły rozegrać sprawy gorzej”. Jeden z nich porównałją nawet z podręcznikowym przykładem tego, jak nie załatwiać interesów wBrukseli, za jaki uchodzi zachowanie Jacka Welcha, ówczesnego szefa GeneralMotors, który w 2001 roku próbując przekonać KE do zgody na przejęcie Honeywellprzyszedł do jej siedziby w kowbojskich butach i uderzał pięścią w stół.

Teraz prezes Siemensa prowadził lobbying głównie naTwitterze, publicznie zarzucając Vestager „absolutną naiwność”, a jakujawniają dwa źródła, Kaeser podczas całego procesu starania się o zgodę niespotkał się z unijną komisarz ani nawet nie rozmawiał z nią telefonicznie icały ciężar negocjacji zrzucił na jednego z członków zarządu Rolanda Buscha.”FT” cytuje wypowiedź austriackiego komisarza ds. polityki sąsiedztwai rozszerzenia Johannesa Hahna, który w pewnym momencie powiedział: „JeśliSiemens robi pociągi w taki sposób, jak prowadzi lobbying, to więcej do nichnie wsiądę”.

„FT” zwraca też uwagę, że konkurencja międzySiemensem i Alstomem zaowocowała dobrymi wynikami finansowymi obu firm wostatnich 18 miesiącach, przez co ich chęć fuzji trochę się zmniejszyła. Gazetaujawnia także, że Siemens równolegle do negocjacji z Alstomem prowadził rozmowyo fuzji z kanadyjskim Bombardierem i wobec obu stron używał tego jako środkanacisku. A o tym, że ostatecznie stanęło na Alstomie po części miała przesądzićobawa przed tym, że Paryż mógłby próbować zablokować fuzję z Bombardierem.

Komentarze