Gazeta Prawna punktuje chińskiego giganta, który chce wejść na trasę do Białegostoku

inforail
26.11.2019 10:15
0 Komentarzy

Jednej z chińskichfirm – Sinohydro, która najpewniej będzie przebudowywała za kilka miliardówzłotych tory z Warszawy do Białegostoku – międzynarodowe organizacje wytykałykorumpowanie urzędników w państwach afrykańskich – podaje wtorkowy”Dziennik Gazeta Prawna”.

W gazecie przypomniało, że „konsorcjum polskiegoIntercoru i dwóch przedsiębiorstw z Chin ma szansę zdobyć wart grubo ponad 3mld zł kontrakt na przebudowę 70-kilometrowego odcinka linii PKP Czyżew –Białystok”. „To fragment powstającej trasy Rail Baltica. Konsorcjumpolsko-chińskie wygrało przeprowadzoną przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejoweaukcję elektroniczną, czyli dogrywkę w przetargu. I to właśnie wobec członkatego konsorcjum – chińskiej firmy Sinohydro – zgłaszano w przeszłości wielezastrzeżeń. DGP przeanalizował bilans koncernu” – napisano.

Podano, że Sinohydro „zajmuje się głównie budowąelektrowni wodnych na całym świecie”. „Liczne uchybienia przyekwadorskiej Coca Codo Sin clair – szeroko opisywała prasa. Najważniejszym sąliczne pęknięcia – konkretnie 7648 – metalowych elementów samej konstrukcji iurządzeń spowodowane – zdaniem rządu Ekwadoru – wykorzystaniem słabej gatunkowostali oraz kiepskiego łączenia elementów spawaniem” – zaznaczono.

Dodano, że pęknięcia zauważono już w 2014 r. „Wówczasmiał też miejsce najpoważniejszy wypadek podczas realizacji inwestycji – naskutek zawalenia się i zalania roboczego tunelu zginęło 13 robotników, w tymtrzech Chińczyków i 10 Ekwadorczyków” – podkreślono.

Napisano również, że firma „nie stroni też od innychprojektów: dróg, lotnisk, linii energetycznych, tuneli”. „Z ichrealizacją także miewa problemy. Jak w przypadku rozbudowy lotniska w Harare,stolicy Zimbabwe, gdzie z powodu opóźnień rząd zerwał kontrakt z chińską firmą.Z kolei w Ugandzie, starając się o kontrakty drogowe, koncern mocno podpicowałswoje dotychczasowe doświadczenie w tym zakresie, trafiając na trzy lata podobserwację Afrykańskiego Banku Rozwoju (który finansował inwestycje)” – wymienił”DGP”.

Wskazano, że „swego czasu Sinohydro znalazła sięrównież pod lupą Banku Światowego, bo ten podejrzewał ją o praktyki korupcyjneprzy okazji inwestycji w Mali”. Chińczycy mieli wówczas zapłacić 7 mlndol. łapówki za wygraną w przetargu na budowę elektrowni wodnej. Jednak aniAFB, ani BŚ nie wykluczyły Chińczyków z możliwości startowania w finansowanychprzez siebie przetargach

„DGP” podał, że w przypadku przetargu naprzebudowę linii PKP do Białegostoku kolejarze zakładają, że umowę na robotybudowlane podpiszą na początku 2020 r. „Choć oferta konsorcjumpolsko-chińskiego jest najtańsza, to spółka PKP PLK twierdzi, że nie doszłojeszcze do ostatecznego wyboru” – czytamy. „Analiza ofert trwa”- powiedział szef spółki Ireneusz Merchel.

Wiceprezes spółki PKP PLK Arnold Bresch, cytowany przezgazetę, przyznaje, że jak dotąd polsko-chińskie konsorcjum spełniło postawionewymagania. „W czasie dalszych prac komisji przetargowej będzieweryfikowane, czy jakiś podmiot powinien być wykluczony. Konkurenci mogą zgłosićzastrzeżenia do Krajowej Izby Odwoławczej” – zaznaczył Bresch.


Komentarze