Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gliwice wybrały koncepcję centrum przesiadkowego – nowe wizualizacje

inforail
30.06.2016 09:00
0 Komentarzy

Władze Gliwic wybrałykoncepcję architektoniczno-przestrzenną centrum przesiadkowego wokół dworcakolejowego. Ma to być zintegrowany system stacji autobusów miejskich,regionalnych i międzynarodowych z parkingami dla samochodów i rowerów orazzapleczem dla podróżnych.

Oprócz samego centrum przesiadkowego, które ma stanąć nakupionych przez miasto od kolei terenach po północnej stronie torów, założono,że przebudowa obejmie m.in. plac przed dworcem kolejowym po południowej stronieoraz oddalony od niego o ok. 200 metrów Plac Piastów – obecnie węzełkomunikacji miejskiej.

Projekt ma być realizowany po planowanym obecnie na koniecIII kw. br. zakończeniu przebudowy gliwickiego dworca kolejowego; niezależnieod miasta prowadzą ją spółki PKP SA i PKP PLK. Przetarg na dokumentacjębudowlaną ma zostać ogłoszony na przełomie sierpnia i września, praceprojektowe potrwają około rok. Realizacja nie rozpocznie się wcześniej, niż napoczątku 2018 r. Inwestycja miałaby być gotowa do 2020 r.

Projekt budowy centrum przesiadkowego ma wykorzystywaćfundusze europejskie z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego nalata 2014-2020, dostępne w rozdzielonej przez samorządy lokalne subregionucentralnego województwa puli tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych(ZIT).

Aby określić optymalne założenia inwestycji pod kątemkryteriów związanych ze środkami ZIT i własnych potrzeb, samorząd przeprowadziłkonkurs na wykonawcę trzech koncepcji architektoniczno-przestrzennych. Wkonkursie wygrała gliwicka pracownia An Archi Group. Teraz miasto wybrałopierwszą z zaproponowanych przez pracownię koncepcji.

„To rozwiązanie gwarantuje najlepsze (…)zagospodarowanie przestrzeni wewnątrz obiektu. Zaletą jest m.in. wyrazistaforma zadaszenia. (…). Mocnym akcentem będzie konstrukcja z drewna klejonego,która jest wytrzymała, efektowna i funkcjonalna. Plusem tego wariantu jestrównież (…) brak podpór pośrednich, co umożliwi swobodny ruch pojazdów ipieszych wewnątrz dworca autobusowego” – ocenił Marcin Łazowski z biurarozwoju miasta w gliwickim magistracie.

Po analizie kosztów i negatywnych uwagach mieszkańcówzrezygnowano z budowy przejścia podziemnego pod ul. Bohaterów GettaWarszawskiego, które miało połączyć reprezentacyjną ul. Zwycięstwa zprzydworcowym placem. Pozostanie przejście naziemne, a ul. Zwycięstwa naodcinku przy dworcu nie będzie w związku z tym gruntownie przebudowywana.

Ponieważ główna część inwestycji będzie przebiegać nawykupionych przez miasto dawnych terenach kolei państwowych, przebudowa terenuwokół dworca PKP nie powinna spowodować utrudnień w ruchu. Utrudnienia dlakierowców mogą pojawić się natomiast podczas przebudowy Placu Piastów

Nadal trwają analizy szeregu udogodnień, m.in. rozwiązań,które mogłyby usprawnić ruch kołowy i pieszy w rejonie dworca. Jedną zanalizowanych koncepcji jest budowa ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, którypołączyłby ul. Kolberga z centrum przesiadkowym.

Według wcześniejszych informacji planowany przez miastokoszt przedsięwzięcia to ok. 125 mln zł, z czego „znakomitawiększość” miałaby być finansowana w ramach ZIT.

O planach budowy Nowego Centrum samorząd mówi już od lat. Wsierpniu 2011 r. miasto prezentowało koncepcję urbanistyczną zagospodarowaniaok. 40-hektarowego terenu wokół dworca, w dużej części należącego jeszczewówczas do PKP.

Władze Gliwic sygnalizowały potrzebę stworzenia w tychokolicach nowego układu drogowego, zagospodarowanie placów i przestrzenipublicznych. Po północnej stronie torów kolejowych, w miejscu obecnieplanowanego centrum przesiadkowego, zakładano powstanie innych obiektów,głównie usługowych i biurowych.


Komentarze