TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

InnoTrans 2010: Premiera Elfa
Karol Wach - Opublikowano: 28.09.2010 19:16:19 18 komentarzy
InnoTrans 2010: Premiera Elfa

Jednym z najważniejszych, o ile nie najważniejszym, wydarzeniem berlińskich targów InnoTrans z punktu widzenia polskiego rynku kolejowego była prezentacja elektrycznego zespołu trakcyjnego Elf, wyprodukowanego przez bydgoską PESĘ. W prezentacji pociągu, będącej jednocześnie jego światową premierą, udział wzięli m.in. szef PESY –Tomasz Zaboklicki oraz marszałek województwa śląskiego –Bogusław Śmigielski. Obecność tego ostatniego podyktowana była faktem, iż prezentowany w Berlinie pojazd został wyprodukowany właśnie dla województwa śląskiego.

Kolej w krajach Europy Zachodniej jest preferowanym środkiem transportu zbiorowego z uwagi na wyższy komfort podróży, spowodowany m.in. gładką i bardziej płynną jazdą niż w przypadku podróży transportem drogowym. Kolej lokalna i regionalna obsługująca krótkie relacje przeżywa na Zachodzie Europy swój drugi rozkwit. Województwo Śląskie również chce umożliwić swoim pasażerom komfortowe codzienne dojazdy do miejsc pracy i nauki, z terenów miejskich i wiejskich w wysokiej klasy pojazdach trakcyjnych –mówił podczas targów Śmigielski.

ELF jest niskopodłogowym, elektrycznym zespołem trakcyjnym wyróżniającym się nie tylko nowoczesnym designem i komfortem podróżowania, ale przede wszystkim najwyższymi standardami bezpieczeństwa. Pojazd jest przeznaczony i przystosowany do obsługi rynku przewozów pasażerskich w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym, dostosowany do specyfiki infrastruktury kolejowej województwa śląskiego. Ale Elf, według zapewnień producenta, może z powodzeniem obsługiwać także trasy międzyregionalne. Jest to więc pojazd uniwersalny. Pytanie tylko, czy na dłuższych dystansach podróż Elfem będzie wystarczająco komfortowa? PESA nie ma wątpliwości, że tak.

Dwa pierwsze ELFY mają zostać przekazane województwu śląskiemu w październiku tego roku, kolejne dwa w listopadzie, następne dwa pojazdy w grudniu na zakończenie 2010 roku. Pojazdy te będą jeździć w utworzonych przez władze województwa śląskiego Kolejach Śląskich.

Kolejne Elfy pojawią się w Warszawie. Łącznie będzie ich 13. Mają obsługiwać trasę na Okęcie, w barwach Szybkiej Kolei Miejskiej.

Jakie będą Elfy?

W wersji bazowej Elf poruszać się ma z prędkością eksploatacyjną 160 km/h –poinformował producent. Wybrane konfiguracje mogą być jednak dostosowane do prędkości 190 km/h lub 130 km/h dla wersji aglomeracyjnych. Pojazd przystosowany jest do bezstopniowej obsługi peronów o wysokości 550/770 npgs, spełniając wymagania specyfikacji TSI PRM. Istnieje także możliwość zainstalowania dodatkowych stopni ruchomych, które umożliwią obsługę peronów o niższych wysokościach. Elfa można konfigurować w układzie od trzech do ośmiu członów, przy czym w zależności przeznaczenia poszczególne człony będą posiadały od jednej do trzech par drzwi na stronę.

Dane techniczne pociągu Elf dla województwa śląskiego

Szerokość toru

1435 mm

Długość całkowita

75250 mm

Szerokość

2880 mm

Wysokość

4280 mm

Wysokość podłogi w strefie drzwi od pgs

760 mm

Miejsca siedzące

200

Liczba miejsc (ogółem)

450 (4 os/m²)

V max (eksploatacyjna)

160 km/h

Miejsca dla niepełnosprawnych

2

Miejsca na rowery

4

Moc

4x500kW (silniki asynchroniczne)

Trakcja wielokrotna

Do 3 pojazdów

Napięcie prądu w sieci 

3 kV DC

Elfy na eksport?

Pociągami PESY już interesują się zagraniczni przewoźnicy, m.in. z Włoch czy Niemiec. Jak zapewniał Prezes PESY Tomasz Zaboklicki bydgoski producent będzie próbował swoich sił w przetargach ogłaszanych w tych państwach. We Włoszech PESA jest już obecna od jakiegoś czasu. To właśnie w tym kraju kursują prezentowane dwa lata temu w Berlinie spalinowe zespoły trakcyjne Atribo. Pociągi z Bydgoszczy można spotkać także na Ukrainie i na Litwie. InnoTrans mają być początkiem przygody Elfa z zagranicznymi rynkami. Polski produkt wzbudzał zainteresowanie zagranicznych obserwatorów. Jak podkreślił Tomasz Zaboklicki potencjalnym kontrahentom podoba się zewnętrzny wygląd pociągu oraz wystrój jego wnętrza. To dobry prognostyk. Czy po InnoTrans posypią się zamówienia na Elfy. Przekonamy się już wkrótce... 
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
InnoTrans 2010
PESA
  • gosc – 29.09.2010

    Nie jechałem nigdy Elfem, czy istotnie przy ponad 130 km/h opanowano wężykowanie wózków, jak w przypadku innych EZT czy niektórych wagonów?

  • juurek – 29.09.2010

    myślę że jesze nikt nie jechał :)

  • – 29.09.2010

    @gość: Nie, nie opanowano wężykowania. Puścili na żywioł. Niech się dzieje wola nieba... A tłumiki przy wózkach to atrapy.

  • bd – 01.10.2010

    wyglada dumnie, masywnie i drogo. Jak Audi czy BMW tylko ze pociag. W sumie fajnie - pokazuje to ze jednak potrafimy w Polsce cos na number one postawic na nogi. Obawiam sie tylko czy teraz PESE nie wykupi zaraz Stadler itp. Konstruktorom i designerom gratulacje.

  • mech. – 01.10.2010

    Bardzo fajna stylistyka i jeśli okaże się równie niezawodny co piękny to mamy hit nie tylko w Polsce zagwarantowany.

  • ciekawy – 01.10.2010

    Te 2 MW mocy (to robi wrażenie) to na ile wagonów? Nigdzie tego nie widzę (chyba, ze ten biblioteczny monitorek jest za mały.) Ile tam jest członów napędnych - ile biernych (bo nie każdego stać na włóczenie się po wystawach!)

  • R. Piech – 01.10.2010

    @ciekawy, naprawdę nie trzeba się włóczyć po targach aby to wiedzieć. O Elfach szerzej pisaliśmy przeszło rok temu tutaj: http://inforail.pl/text.php?id=25642 , oraz pół roku temu tutaj: http://inforail.pl/text.php?id=30523&from=tag . Zwłaszcza w tym drugim linku jest wyjaśniona kwestia osi napędnych.

  • P.M> – 01.10.2010

    Panie Ryszardzie zanim zaczniecie "piać peany" na temat ELFa.. Czy widział Pan jaka tam jest kiepska widoczność z kabiny? Niech pan sam sobie prowadzi tego ELF-a na linii np. na Otwock. Przecież w ELF-e nic nie widać na 50 metrów przed kabiną. Już raz kwiczeliście z zachwytu nad ED74 a później jak na złość afery:- sprzęgi, fotele, pożary szaf WN itp. Ja rozumiem sponsoruje wam te artykuły PESA to dozwolone ale trzeba zaznaczyć "artykuł sponsorowany"

  • R. Piech – 01.10.2010

    @P.M>, fakt w polu autor nie zostało nic wpisane ale mogę zapewnić, iż NIE jestem autorem tego artykułu, więc nie jestem adresatem komentarzy do niniejszego tekstu! Ciekawemu odpisałem, ponieważ ciągle dziwi mnie jak można nic nie wiedzieć o konstrukcji o której wszystkie media od przeszło roku nadają, a dokładne opisy można bez problemu znaleźć.

  • KW – 01.10.2010

    Ja jestem autorem i zapewniam że nikt nic nie sponsorował. A tak z ciekawości prowadziłeś P.M> Elfa na trasie na Otwock? Możesz opowiesz nam coś więcej na ten temat?

  • Richard – 01.10.2010

    Do P.M>, pewnie uważasz Flirty za lepsze. Bo w końcu w czterech eksploatowanych na Śląsku wszystkie mają już kolejny z rzędu pantograf, czy też wszystkie mają już drugie falowniki, bo pierwotne po roku z powodu przepięć się popaliły... .

  • Robert – 02.10.2010

    Czy przypadkiem problemem nowoczesnych lokomotyw i pociągów nie jest fakt stan naszej infrastruktury kolejowej, niestabilność napięcia oraz zawieszenie przewodów? Stare tyrystorowe pociągi jadące 110/120 były odporne, teraz PKP PLK i PKP Energetyka muszą wejść w wiek XXI.

  • Kwaczor – 02.10.2010

    Mnie osobiście martwi ta malutka szyba. Nie jestem maszynistą, więc nie wiem jak to się odbije na prowadzeniu, ale te wielkie słupki wyglądają na mocno ograniczające widoczność.

  • kusiu – 03.10.2010

    Byłem w kabinie elfa i wydaje mi się, że nie jest aż tak źle z tą widocznością. Tragedia jest na 19we tam w tym tunelu nic nie widać....

  • BR232 – 03.10.2010

    No to widać ze w 19WE nie byłeś... tam przynajmniej maszynista siedzi pośrodku a nie naprzeciw słupka.

  • kusiu – 04.10.2010

    @BR232 Akurat w 19WE byłem i jest tam kiepska widoczność, mimo tego ze siedzi się pośrodku. Poza tym 19'nastka jest na 160 km\h ale tej prędkości nie osiągnie ponieważ nie ma fotela pomocnika(taka sama sytuacja jak z ED74)

  • BR232 – 04.10.2010

    Poprawka: przy polskich przepisach nie osiągnie 160 km/h, chociaż taboret jest. Z 19WE da się wycisnąć wiele więcej niż te 160, bo wózki są projektowane na ponad 200 km/h

  • ciekawy_ – 05.10.2010

    Pytam poważnie - co to znaczy "wycisnąć" na kolei gdzie Vmax trasy czy taboru jest ściśle określona, a przebieg jazdy rejestrowany?? Zezwolenia na próby z pełną mocą są b, rzadkie, np. francuskie testy z 1955 r. (331 km/h) Te rekordy przetrwały ponad 50 lat i nikt tego nie ponawiał. Np. 19WE będzie mógł jeździć po CMK szybciej? A kto się na to zgodzi??

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....