Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak kolej dba o zabytki? – stanowisko

inforail
28.05.2015 07:43
0 Komentarzy

Jakiś czas temu alarmowaliśmy na łamach InfoRail o fatalnejw skutkach działalności PKP CARGO w zakresie ratowania zabytków, przede wszystkim,parowozów. Przewoźnik co prawda przesłał do naszej redakcji swoje stanowisko, wktórym tłumaczył przyczyny absencji wielu lokomotyw parowych na tegorocznejparadzie parowozów, nas ono jednak nie do końca przekonuje. Kwestią kolejowychzabytków zainteresował się także poseł Michał Jaros, który wystosował w tejsprawie zapytanie do ministra infrastruktury i rozwoju. Pytał w nim m.in. o to,jak spółki PKP CARGO i PKP Intercity zamierzają zabezpieczyć dla potomnych icelów muzealnych wychodzące z eksploatacji lokomotywy i wagony typów dawnejbudowy, które dostały za darmo z dawnego przedsiębiorstwa PKP? Obecnie wzrosłotempo modernizacji i zakupów nowego taboru, co w naturalny sposób prowadzi docałkowitego wyeliminowania starego taboru kolejowego i zawartego w nich rozwiązańtechnicznych z dawnych lat ? pisał poseł Michał Jaros. Pytał ponadto jak dwajww. przewoźnicy współpracują ze stowarzyszeniami zajmującymi się w Polsceochroną zabytków kolejnictwa skoro im nie pomagają (sponsorują) mimo, żepotrafią sponsorować kluby sportowe i inne inicjatywy bardzo odległe odzachowania własnego dziedzictwa i promocji kolejnictwa oraz dlaczegoorganizacje pozarządowe wypełniając misję publiczną ochrony dziedzictwahistorycznego kolei i prowadząc muzea muszą kupować na przetargach PKP S.A.zabytkowy tabor? Dlaczego w przypadku PKP SA nie ma takich rozwiązańumożliwiającym pozyskanie na zasadzie darowizny mienia prze stowarzyszenia jakto jest w przypadku pozyskiwania mienia na zasadzie darowizny z WojskaPolskiego? Pytania bardzo zasadne.

W odpowiedzi udzielonej przez podsekretarzu stanu w MIRSławomira Żałobkę czytamy, iż PKP S.A. gospodarują mieniem poprzez wnoszenie dospółek, sprzedaż, oddawanie do odpłatnego korzystania w drodze umów prawacywilnego a także przez zbywanie mienia zbędnego. Nieodpłatne przekazanie nawłasność jest możliwe jedynie na rzecz jednostek samorządu terytorialnego (nacele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadańwłasnych tych jednostek w dziedzinie transportu) oraz w wyjątkowych sytuacjach,gdy nie jest możliwe zagospodarowanie mienia w ww. trybach, a względyekonomiczne nie uzasadniają jego utrzymywania. W takich przypadkach mienie możezostać zlikwidowane lub przekazane nieodpłatnie Skarbowi Państwa, jednostkomsamorządu terytorialnego lub państwowym jednostkom organizacyjnym.

Z informacji przekazanych przez spółkę PKP S.A. wynika, żetabor kolejowy mógłby zostać nieodpłatnie przekazany ww. podmiotom, gdyby nieistniała możliwość innego zagospodarowania m.in. poprzez sprzedaż. Natomiast zewzględu na duże zainteresowanie ze strony miłośników kolei oraz ilośćposiadanego taboru, w październiku 2013 roku została wprowadzona w życiewewnętrzna Polityka Zagospodarowania Zbędnego Taboru PKP S.A. Na jej podstawieod 2014 roku PKP S.A. ogłasza postępowania na sprzedaż, mając na uwadze pewnośćzachowania historycznego dziedzictwa techniki transportu kolejowego poprzezukierunkowanie zbycia w pierwszej kolejności na rzecz organizacji działającychw sferze ochrony zabytków kolejnictwa lub jednostek samorządu terytorialnego atakże innych podmiotów działających w sposób zapewniający trwałe zachowaniejego wartości. W wyniku podjętych działań w 2014 roku w wyżej opisanym trybiesprzedano 63 sztuki taboru, których nabywcami zostały muzea, jednostki samorząduterytorialnego lub organizacje działające w sferze ochrony zabytków, copotwierdza zasadność prowadzonej polityki w tym zakresie.

Odnośnie spółki PKP Cargo S.A. Sławomir Żałobka poinformował,iż z wyjaśnień przekazanych przez tę spółkę wynika, że utrzymuje ona dwa skansenyzabytkowego taboru kolejowego w Chabówce oraz w Wolsztynie, gdzie otaczaznajdujące się eksponaty stałą i fachową opieką konserwatorską. W tym miejscuwarto postawić duży znak zapytania! Jak wyglądają owe eksponaty w Chabówce iWolsztynie wiedzą najlepiej ci, którzy tam bywają. My w tym miejscu odkomentarza się powstrzymujemy?

Jak dalej informuje Żałobka w 2013 r. spółka PKP Cargo S.A.przyjęła zasady przekazywania historycznego taboru, który znajduje się poza ww.skansenami. Może on zostać przekazany na rzecz jednostek samorząduterytorialnego, organizacji społecznych, muzeów czy stowarzyszeń, którestatutowo zajmują się ochroną zabytków kolejnictwa. Z zasad tych wynika, żetabor historyczny może zostać przekazany na podstawie umowy dzierżawy zawartejna czas określony. Jedynym warunkiem otrzymania taboru jest wywiązanie się zobowiązku sprawowania opieki nad danym zabytkiem i niepogorszenie jego stanutechnicznego.

Z informacji otrzymanych od PKP Intercity wynika natomiast,że w bieżącym roku powinien zostać zatwierdzony dokument pt. ? Politykazagospodarowania taboru w PKP Intercity S.A.?, który szczegółowo będzieokreślał, między innymi, zasady sprzedaży oraz przekazywania w formie darowiznyzbędnego i zabytkowego taboru. Jednocześnie, jak wynika z pisma spółki,przewoźnik współpracuje ze stowarzyszeniami miłośników kolejnictwa, w tym zKlubem Sympatyków Kolei we Wrocławiu oraz Fundacją Polskich KoleiWąskotorowych. Sytuacja PKP Intercity w omawianym zakresie jest naszym zdaniemo tyle lepsza, że nie dysponuje ona raczej taborem zabytkowym. Trudno w tymmiejscu zatem czepiać się przewoźnika. Jedynym okazem, który warto by przekazaćdo muzeum jest chyba wycofana już z ruchu lokomotywa EP05. Z tego co wiemytakie są plany, ale postaramy się informację tę potwierdzić.

I wreszcie kwestia porównania sposobu gospodarowania mieniemPKP S.A. w stosunku do Wojska Polskiego. Jak poinformował Żałobka, sprawy te sąregulowane przez inne przepisy prawne, które umożliwiają w przypadku Wojskanieodpłatne przekazanie mienia ruchomego Skarbu Państwa muzeom, państwowym isamorządowym instytucjom kultury, państwowym i samorządowym szkołom publicznym,państwowym szkołom wyższym oraz państwowym wyższym szkołom zawodowym ? na celemuzealne, wystawiennicze, kulturalne lub szkoleniowe, a także państwowymjednostkom organizacyjnym, jednostkom samorządu terytorialnego, stowarzyszeniomi fundacjom prowadzącym działalność związaną z obronnością lub bezpieczeństwempaństwa ? na cele ich działalności statutowej.

Komentarze