TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Jak pracują maszyniści w Polsce?
PAP - Opublikowano: 14.12.2016 15:33:12
Jak pracują maszyniści w Polsce?

W 2016 roku było mniej nieprawidłowości w przestrzeganiu przepisów o czasie pracy maszynistów niż trzy lata wcześniej - wynika z kontroli PIP. Największa poprawa nastąpiła pod względem respektowania odpoczynku dobowego.

Inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy badali czas pracy maszynistów od lipca do września br. Skontrolowano 56 przewoźników kolejowych, dla których pracowało łącznie 8462 maszynistów (8316 na podstawie umowy o pracę, 146 na podstawie umowy zlecenia). Podobne kontrole inspektorzy PIP przeprowadzili w 2013 r.

PIP zwróciła uwagę, że w 2016 r., w porównaniu z badaniem sprzed trzech lat, spadła liczba nieprawidłowości w związku z przestrzeganiem przepisów o czasie pracy maszynistów. "W szczególności ograniczona została liczba przypadków nieudzielania maszynistom określonego przepisami odpoczynku dobowego" - czytamy w raporcie.

Z kontroli PIP wynika, że blisko 8 proc. pracodawców, u których stwierdzono nieprawidłowości, nie przestrzegało przepisów o pracy w nocy (w 2013 r. ten sam wskaźnik wyniósł 13 proc.). 8,2 proc. zatrudniało pracowników w granicach dopuszczalnej liczby godzin nadliczbowych w roku kalendarzowych (W 2013 r. - 8,6 proc).

Spadł też odsetek pracodawców, którzy nie zapewnili dni wolnych, wynikających z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy. W 2016 r. takie nieprawidłowości stwierdzono u 15 proc. pracodawców. Dla porównania w 2013 r. było to 19 proc.

Kontrola wykazała, że 18 proc. pracodawców (w 2013 r. - 22 proc.) nieprawidłowo prowadziło ewidencję czasu pracy maszynistów. 19 proc. pracodawców nie zapewniło pracownikom 11-godzinnego odpoczynku dobowego (lub dłuższego - jeśli wynika to z wewnątrzzakładowych źródeł prawa pracy). Dla porównania w 2013 r. takie nieprawidłowości wykryto u 29 proc. pracodawców.

Z kontroli PIP wynika, że w ciągu trzech lat wzrósł odsetek pracodawców (z 13,6 proc. w 2013 r. do 24,5 proc.), u których wykryto nieprawidłowości związane z zapewnieniem pracownikom 35-godzinnego odpoczynku tygodniowego.

PIP poinformowała, że w związku z naruszeniami inspektorzy skierowali do pracodawców ponad 110 wniosków o usunięcie nieprawidłowości; na trzy osoby nałożono mandat w wysokości 3 tys. zł.

W raporcie PIP zwrócono uwagę, że podstawową przyczyną naruszania przepisów o czasie pracy maszynistów było występowanie na szlaku kolejowym nieprzewidywalnych sytuacji, tj. wypadków, awarii, czasowego wstrzymania ruchu. Jak podkreślono, na czas pracy maszynistów wpłynął także niedobór wykwalifikowanych pracowników. Powoduje to, że pracodawcy "zmuszeni są" do zatrudniania maszynistów "z naruszeniem prawa do odpoczynku oraz powyżej dopuszczalnej liczby godzin nadliczbowych".

"Nie bez znaczenia pozostaje przy tym podejście pracowników, chętnie podejmujących pracę w godzinach nadliczbowych" - podkreślono w raporcie kontroli.

Jako przyczyny występowania nieprawidłowości wskazano również błędy służb kadrowych przy planowaniu i rozliczaniu czasu pracy pracowników, a także niejasność niektórych przepisów.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
maszynista
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....