TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Jak uratować koleje dojazdowe?
Kamil Puternicki - Opublikowano: 30.10.2013 09:02:31 1 komentarz
Jak uratować koleje dojazdowe?
Od kilku lat trwają bezskuteczne próby przywrócenia do życia Krośniewickiej Kolei Wąskotorowej. Dziś systematycznie rozkradana i dewastowana, a przecież miała stanowić jedną z największych atrakcji turystycznych regionu łódzkiego. Kolej Wąskotorowa upomina się jednak o swoje miejsce w historii za sprawą sympatyków kolejnictwa i lokalnej społeczności. To wielkie wyzwanie, ale warto reaktywować „wąskotorówkę”–przekonuje w rozmowie z Kamilem Puternickim, członek fundacji ProKolej i wiceprezes British-Polish Railway and Industrial Heritage Partnership, Andrzej Goltz.Kamil Puternicki: Skąd u Pana zainteresowanie kolejnictwem? Jak rodziła się „miłość”do wszystkiego, co porusza się po torach?Andrzej Goltz: Całe życie interesowałem się kolejnictwem. Jeszcze w czasach dzieciństwa rodzice często podczas spacerów zatrzymywali się w pobliżu torów, mostów i wtedy, gdy przejeżdżał jakiś pociąg. I tak zrodziła się moja miłość do kolei. Wychowałem się w Anglii, kraju który uwielbia stare zabytki. Tam środowisko wychowuje nowe pokolenia miłośników. Proszę sobie wyobrazić, że liczba miłośników kolei, tych którzy mają do niej sentyment szacuje się na około 2 mln. Tym bardziej przykro się patrzy na to co dzieje się w Polsce. Chodzi o Krośniewice, a konkretnie Kujawską Kolej Wąskotorową.Pan jest pod szczególnym wrażeniem tego, co jeszcze zostało z „wąskotorówki”w Krośniewicach i wierzy, że kiedyś odzyska swój dawny blask?Wąskie tory to jest specyficzny, polski klimat. Przyjeżdżając do kraju jeszcze w latach 60, 70, 80 trudno było małą drogą daleko jechać, bez przecinania zardzewiałych, starych szyn. Może to była kolej przemysłowa, buraczana, może to była publiczna kolej wąskotorowa. I te koleje wbrew pozorom, bardzo duża ilość sieci kolejowych przetrwała do roku 2001. Dziś wąskotorówka w oparciu o nowoczesne technologie z powodzeniem funkcjonuje w Austrii czy Szwajcarii. W Polsce jest inaczej. Już w 2001 roku w wyniku nacisku Międzynarodowego Funduszu Walutowego i wytycznych, jakie otrzymaliśmy odnośnie PKP, zdecydowaliśmy o likwidacji kolei wąskotorowych. Tych dochodowych i niedochodowych. Tych, które miały duże przewozy i nie. I tak właśnie padły Kujawskie Koleje. Największa, specyficzna sieć licząca ponad 2 tys. km kolei. Powstała po I Wojnie Światowej, znak nowej Polski.Urodził się Pan, wychowywał i mieszkał przez wiele lat w Anglii. Zna Pan tamtejsze środowisko doskonale podobnie jak i sposób podejścia państwa, samorządów do zabytków, do jakich niewątpliwie zalicza się kolej i wszystko, co z nią związane: stare lokomotywy, wagony, stacje. Anglicy pokazali jak o kolej dbać. Czy te brytyjskie wzorce można przenieść do naszego kraju?W latach 50 w Anglii mięso i mleko było na kartki, a realia ekonomiczne były podobne do polskich. Samorządy upatrywały w terenach kolejowych –tereny do sprzedaży pod inwestycje, tereny deweloperskie. I wtedy właśnie w 1950 roku powstało stowarzyszenie ratujące kolej w Walii. Uważam, że część angielskich wzorców można przełożyć na Polskę. Istotne są dwie sprawy. Po pierwsze –zaangażowanie lokalnych mieszkańców. Po drugie plan. Kolej już nie spełniająca kluczowej roli transportu, chociaż w Krośniewicach do 2008 roku woziła dzieci do szkoły, ludzi na targ. Kolej jako atrakcja turystyczna. Unia Europejska dawała szansę na odbudowę zabytkowych kolei dojazdowych, a najlepszy przykład do ciekawy projekt w północnej Walii: kolej biegnąca przy kopalni łupków. Niedawno z pomocą rządu, Unii i lokalnych samorządów udało się ją odbudować. Należy podkreślić jedną rzecz: kolej ma ważne znaczenie turystyczne, a w erze postindustrialnej turystyka jest ważna dla gospodarki. Kolej przynosi jej dużo pieniędzy. To procentuje w przyszłości.W takim razie jak wykorzystać doświadczenia brytyjskie i ratować w Polsce Koleje Dojazdowe? Widzi Pan jakieś konkretne i szybkie rozwiązanie?Moja wizja jest taka, żeby samorządy przestały blokować odbudowę kolejki. Wiemy że Kolej Krośniewicka była odbudowana, ale w 2008 została zamknięta. Jeśli małe samorządy nie potrafią się o nią zatroszczyć, bo widzimy, że kolej jest rozkradana, dewastowana, to najpoważniejszym organem czuwającym nad kolejką są Urzędy Marszałkowskie. Potrzebna jest wizja i jej planowa realizacja. Najpierw trzeba doprowadzić do otwarcia małych odcinków Krośniewice-Ozorków, a później myśleć o realizacji całego przedsięwzięcia, odbudowy całej Kujawskiej Kolei Dojazdowej co wymaga oczywiście czasu. 10, a może 15 lat. Odbudowa wąskotorówki jako całości to kwestia milionów, ale np. linia Krośniewice-Ozorków to koszt 50-100 tysięcy złotych. Trzeba jednak znaleźć odpowiednią metodę dofinansowania. Ale to co powiedziałem wcześniej: kustoszem kolejki wąskotorowej w Krośniewicach powinien być Urząd Marszałkowski w Łodzi. W przeciwnym razie kolej będzie dalej dewastowana. Najlepszy przykład ratowania zabytków to kolej Żnin, funkcjonująca w oparciu o zagraniczny kapitał. Zmierzam do tego, że kolej odpowiednio eksponowana, reklamowana, przy udziale partnerów z zagranicy to wielka atrakcja. Brytyjscy miłośnicy chcą poznawać polską kolej. I tu jest szansa zarobku dla lokalnej gospodarki. Nie martwe zabytki, ale żywy element lokalnej gospodarki i dlatego trzeba ratować Kujawskie Koleje Wąskotorowe.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wąskotorówka
Żnin
Krośniewice
  • jerzy33 – 30.10.2013

    czy można rozwinąć wątek o związku MFW i likwidacji wąskotorówek?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....