TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Jest koncepcja architektoniczno-przestrzenna zakopiańskiego dworca
InfoRail.pl - Opublikowano: 16.10.2018 14:08:26
Jest koncepcja architektoniczno-przestrzenna zakopiańskiego dworca

Rozstrzygnięty został ogólnopolski konkursu na wykonanie koncepcji architektoniczno-przestrzennej wybranych elementów zagospodarowania dla budowy Centrum Komunikacyjnego na terenie dworca kolejowego w Zakopanem.

W Urzędzie Miasta Zakopane zaprezentowane zostały zwycięskie prace pokazujące nowe otoczenie dworca, a laureaci odebrali z rąk Burmistrza Leszka Doruli nagrody. Na konkurs wpłynęło 9 prac, spośród których wyłoniono laureatów trzech kolejnych nagród:

I miejsce - nagroda w wysokości 30 000,00 zł Tomasz Galica i Anna Muras

II miejsce - nagroda w wysokości 20 000,00 zł Adam Krzysztofiak

III miejsce – nagroda w wysokości 10 000,00 zł Jakub Wójtowicz i Filip Zieliński.

Finansowanie na modernizację dworca kolejowego w Zakopanem zostało pozyskane z trzech różnych programów – na ochronę zabytków, transport niskoemisyjny i obiekty dworcowe i wynosi 26,5 mln zł. Zakończony konkurs był jednym z etapów realizacji całego przedsięwzięcia.

Remont pierwszego budynku został już rozpoczęty i potrwa do końca przyszłego roku. Oczywiście w planie jest także drugi budynek. Natomiast w odniesieniu do pozostałej przestrzeni został ogłoszony konkurs. Prace oceniał liczny sąd konkursowy. Od początku chcieliśmy, aby o tym ważnym dla Zakopanego miejscu nie decydowali sami urzędnicy. Stąd najpierw konsultacje społeczne, a teraz udział w ocenie tych prac architektów i innych fachowców, także spoza naszego urzędu. Teraz sam nie mogę się już doczekać na moment, gdy na podstawie tego konkursu będziemy mogli ogłosić przetarg w trybie "zaprojektuj i wybuduj" i rozpoczniemy tym samym dalsze prace związane z otoczeniem dworca – powiedział burmistrz Leszek Dorula.

Przewodniczącą sądu konkursowego była mgr inż. arch. Sylwia Gąsienica Kleryk – Strynka z Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Zakopane. Sąd wziął pod uwagę takie kryteria jak: atrakcyjność i trafność całości rozwiązań, sposób uwzględnienia wartości kulturowych i przestrzennych miejsca oraz wytycznych konserwatorskich, walory rozwiązań funkcjonalnych, nowatorstwo i oryginalność przedstawionych rozwiązań oraz koszt ich realizacji. - Koncepcja musiała być wyjątkowa i przede wszystkim uwzględniać, że jest to Zakopane – przystanek końcowy, z którego podróżni nigdzie nie pędzą, mają czas by się tu zatrzymać i z tym miejscem zaprzyjaźnić. Chcieliśmy, by oddany został charakter tego miejsca położonego w górach – wyjaśniała przewodnicząca.

Nagrodzona i wybrana do realizacji koncepcja wymaga jeszcze wprowadzenia drobnych zmian zgodnie z wytycznymi sądu konkursowego. Jej zaletą są właśnie ciekawe odniesienia do natury, regionalnych motywów zdobniczych, tatrzańskiej przyrody i górskich szlaków, które jednoznacznie oddają charakter miejsca. Forma zadaszeń peronów nawiązuje do górskich szczytów, urozmaicają ją tablice z słownikiem gwary góralskiej, zieleń, piękne detale, a nawet huśtawki.

Kryteria wyboru koncepcji były następujące:

1) Atrakcyjność i trafność całości rozwiązań (twórcze wykorzystanie walorów kompozycyjnych tkwiących w restaurowanych obiektach dworcowych, jakość rozwiązań małej architektury i detali architektonicznych, dobór materiałów, układ kompozycyjny zagospodarowania przestrzeni publicznych elementami małej architektury i zielenią, atrakcyjność iluminacji nocnej, spójność kompozycyjna całości prezentowanych rozwiązań, dobór materiałów wykończeniowych) – waga kryterium 50 %

2) Sposób uwzględnienia wartości kulturowych i przestrzennych miejsca oraz wytycznych konserwatorskich (odwołania historyczne lub kontrastowe wydobycie walorów historycznych istniejących obiektów) - waga kryterium 25%

3) Walory rozwiązań funkcjonalnych (rozmieszczenie, wygoda eksploatacji i konserwacji, bezkolizyjność poszczególnych rodzajów użytkowania, przystosowanie dla potrzeb osób niepełnosprawnych) – waga kryterium 10 %

4) Nowatorstwo i oryginalność przedstawianych rozwiązań - waga kryterium 5%

5) Koszt realizacji przedstawionych rozwiązań – waga kryterium 10%

Uzasadnienie wyboru:

I Nagroda. Praca nagrodzona z uwagi na próbę twórczego podejścia do rozwiązań poszczególnych elementów koncepcji, w nawiązaniu do kontekstu gór i kultury góralskiej, a także ze względu na udana próbę spójnego powiązania całości założenia, z równoczesną propozycją wprowadzenia zasady zróżnicowania formy obiektów. Na uwagę zasługuje ciekawy dobór detalu oraz materiałów i kolorystyki charakterystycznej dla lokalnej architektury.

Formy zadaszeń dla podróżnych tworzą enklawy zachęcające do odpoczynku. Ich kompozycja przywołuje skojarzenie wypiętrzonych gór, pokrytych zielenią oraz z elementami architektonicznymi nawiązującymi do skalnego podłoża. Zaletą tej koncepcji jest czytelna inspiracja ukształtowaniem górskiego krajobrazu i nawiązanie do niepowtarzalnej lokalizacji "u podnóża Tatr". Elementy małej architektury nawiązują do charakteru zadaszeń poprzez odtworzenie górskich piargów w postaci rozrzuconych skał.

Zaproponowane rozwiązanie elewacji budynku usługowo-garażowego wyróżnia się wprowadzeniem płynącej, górnej krawędzi linii elewacji z zaakcentowanym wejściem do budynku. Interesujące jest również odniesienie do góralskiej rozety i zimowej scenerii.

W zakresie bramy wejściowej zastosowano rozwiązanie funkcjonalno-przestrzenne polegające na odtworzeniu historycznej formy z dodatkowym rozwinięciem, będącym równocześnie "optycznym" rozciągnięciem kompozycji oraz wizualnym wydzieleniem terenu dworca. Efekt ten osiągnięto poprzez kompozycję, wzniesień, zieleni i elementów rzeźbiarskich.

Przedstawiona idea stanowi ciekawy potencjał do dalszego opracowania architektonicznego.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Zakopane
dworzec

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....