Jest projekt ustawy o czasie pracy maszynistów
Na stronie rządowegocentrum legislacji pojawił się w dniu dzisiejszym (12 października 2020 roku)projekt ustawy o czasie pracy maszynistów.
Wnioskodawcą jest minister infrastruktury, zaś proponowanyprojekt ma zmienić dotychczasowe przepisy ustawy o transporcie kolejowym. Celemprojektowanej ustawy o czasie pracy maszynistów jest uregulowanie, w odrębnymakcie prawnym, jednolitych norm i wymiaru czasu pracy maszynistów, a takżeobowiązków pracodawców i podmiotów korzystających z pracy lub usług maszynistóww celu eliminowania zagrożeń bezpieczeństwa ruchu kolejowego wynikających znieprzestrzegania standardów prawa pracy.
Adresatami norm zawartych w przepisach ustawy jest PrezesUTK, a także podmioty zatrudniające bądź korzystające z usług maszynistów, tj.przewoźnicy kolejowi, zarządcy infrastruktury, użytkownicy bocznic kolejowych,przedsiębiorcy wykonujący przewozy w obrębie bocznicy kolejowej i inne podmiotyzatrudniające maszynistów. Ustawa została przygotowana na wzór obowiązującej od2004 roku ustawy o czasie pracy kierowców.
Zgodnie z przedstawionym projektem ustawa ma określać:
1) czas pracy maszynistów zatrudnionych:
a) na podstawie stosunku pracy,
b) na innej podstawie niż stosunek pracy;
2) obowiązki pracodawców oraz podmiotów zatrudniających;
3) zasady prowadzenia ewidencji czasu pracy maszynistów,zwanej dalej „ewidencją”, oraz zakres danych gromadzonych w tej ewidencji;
4) zasady nadzoru i kontroli w zakresie przestrzegania czasupracy maszynistów;
5) przepisy karne i administracyjne kary pieniężne.
Istotne z punktu widzenia wskazanego aktu prawnego jestokreślenie czasu pracy maszynisty. Rozumie się przez to czas od rozpoczęcia dozakończenia świadczenia
pracy, który obejmuje czynności związane z prowadzeniempojazdu kolejowego.
Do czasu pracy maszynisty wlicza się czas przeznaczony na:
1) przyjęcie oraz zdanie pojazdu kolejowego;
2) czynności związane z obsługą pojazdu kolejowego;
3) dojazd do pojazdu kolejowego, jeżeli jego przyjęcienastępuje poza stacją macierzystą;
4) powrót do stacji macierzystej po zdaniu pojazdukolejowego, jeżeli jego zdanie następuje poza stacją macierzystą;
5) badania lekarskie i psychologiczne zlecone przezpracodawcę lub podmiot zatrudniający;
6) szkolenia, egzaminy oraz sprawdziany wiedzy i umiejętnościwymagane do kontynuowania pracy na stanowisku maszynisty;
7) udział w postępowaniu prowadzonym przez Państwową KomisjęBadania Wypadków Kolejowych, sąd, prokuraturę lub inny organ ochrony prawnej;
8) udział w postępowaniu w sprawie wypadku lub incydentuprowadzonym przez komisję kolejową;
9) udział w postępowaniu wyjaśniającym prowadzonym przezpracodawcę albo podmiot zatrudniający;
10) udział w kontroli dotyczącej świadczenia pracy przezmaszynistę prowadzonej przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego lub PaństwowąInspekcję Pracy.
Do czasu pracy maszynisty wlicza się przerwę w pracytrwającą 15 minut, którą pracodawca lub podmiot zatrudniający jest obowiązany wprowadzić,jeżeli dobowy wymiar czasu pracy maszynisty wynosi co najmniej 6 godzin.
W ustawie określono również zasady liczenia pracy czasupracy maszynistów zatrudnionych u kilku pracodawców, a także wskazano, że Nadzóri kontrolę w zakresie przestrzegania czasu pracy maszynistów sprawuje PrezesUTK.
Cały projekt ustawy można znaleźć tutaj: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12339102/12727376/12727377/dokument469340.pdf?fbclid=IwAR0Zq7IXnV-2C8yYLjhrJL9Q-KiUQdODCdGi8sMeysEJktG3MhUjF7iaFro.
Projekt został skierowany do konsultacji publicznych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze