Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest szansa na pociągi ze Świnoujścia i Szczecina do Grodna?

inforail
05.01.2018 11:28
0 Komentarzy

Jakiś czas temu nałamach InfoRail.pl pisaliśmy, że poseł Mieczysław Kazimierz Baszko postulowałuruchomienie pociągu ze Szczecina do Grodna. Pomysł początkowo wydał się dośćnierealny, jak się jednak okazuje jest szansa na takie połączenie.

Minister Infrastruktury i Budownictwa jako organizatormiędzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich planuje, podobnie jak w roku2017 r., dofinansować w ramach umowy rocznej o świadczenie usług publicznych na2018 r. pociąg nr 303/304 „Hańcza” relacji Kraków – Grodno – Kraków przezWarszawę i Białystok. Minister podjął decyzję o dotowaniu pociągu do Grodna ześrodków budżetu państwa mając na uwadze jego istotne znaczenie społeczne międzyinnymi w zakresie zapewnienia Polakom zamieszkującym tereny przygraniczne naBiałorusi stałego kontaktu z Polską – poinformował wiceminister Andrzej Bittel.

Biorąc pod uwagę wniosek kolei białoruskich i StowarzyszeniaSympatyków Kolejnictwa „Kolejowe Podlasie”, spółka PKP Intercity wystąpiła doorganizatora przewozów międzynarodowych z propozycją objęcia dofinansowaniem wramach umowy rocznej na 2018 r. drugiej pary pociągów do Grodna. Połączenie tobyłoby możliwe do realizacji w ramach pociągu TLK „Podlasiak” relacji Szczecin– Suwałki – Szczecin przez Poznań i Warszawę, a w sezonie letnim w pociągu TLK”Latarnik” relacji Świnoujście – Suwałki – Świnoujście przez Poznań i Warszawę.W związku z powyższym, grupa wagonów do/z Grodna byłaby włączana i wyłączana wBiałymstoku, czyli na takich samych zasadach jak w przypadku pociągu TLK”Hańcza”.

W związku z tym, że oferta przewozowa Ministra na 2018 r.została już ustalona przy wykorzystaniu środków zaplanowanych w projekcieustawy budżetowej na 2018 r. w zakresie dofinansowania międzywojewódzkich imiędzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich, wszelkie działaniazmierzające do jej rozbudowy powodują zwiększenie przez przewoźnikazapotrzebowania na rekompensatę z tytułu świadczenia usług przewozowych.Dlatego kwestia ta musi być szczegółowo omówiona z PKP Intercity między innymiw zakresie szacunkowej wysokości deficytu, który wygeneruje dodatkowa parapociągów do Grodna.

W związku z potrzebą przeprowadzenia dodatkowych uzgodnień ianaliz, obecnie nie jest możliwe jednoznaczne zadeklarowanie uruchomieniadodatkowego pociągu do Grodna i wskazanie źródła jego finansowania – stwierdziłBittel.


Komentarze