Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jeszcze szybciej po CMK

inforail
04.07.2016 09:00
0 Komentarzy

Dzięki wsparciu ześrodków instrumentu ?Łącząc Europę? PKP PLK przebudowała dwa skrzyżowaniaCentralnej Magistrali Kolejowej z drogami. W efekcie zwiększyło siębezpieczeństwo podróżnych, a pociągi mogą rozwijać większe prędkości.

PKP PLK SA zakończyła realizację projektu ?Poprawabezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez likwidację przejazdóww poziomie szyn w km 127 i 147 oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych?. Wartośćprojektu to 17,5 mln zł, a dofinansowanie unijne blisko 15 mln.

– Jest to pierwszy w Europie zakończony projektinwestycyjny, który otrzymał dofinansowanie ze środków instrumentu ?ŁączącEuropę? ? poinformował wiceminister rozwoju Witold Słowik.

Dzięki funduszom unijnym możliwe było zastąpieniebezkolizyjnymi wiaduktami skrzyżowań linii E65 z drogą rejonową nr 395 RudaPilczycka ? Czermno oraz drogą lokalną nr 004420 Zabrodzie ? Jamskie.Wcześniejszy, jednopoziomowy układ skrzyżowań kolejowo-drogowych ograniczałmożliwości, jakie stwarza infrastruktura zmodernizowana na linii E65 w ramachinnych projektów.

? W efekcie pociągi mogą jechać szybciej niż 160 km/h nakolejnych odcinkach magistrali. Oznacza to krótszy czas dojazdu z Warszawym.in. do Krakowa i Katowic ? powiedział wiceminister. Obecnie możliwe jestzwiększenie maksymalnej prędkości do 200 km/h na odcinku Olszamowice ?Włoszczowa Północ.

Dzięki inwestycji poprawiło się również bezpieczeństwo osóbkorzystających z przejazdów i podróżujących koleją. Nie ma już ryzyka kolizjisamochodu z pociągiem na przejeździe.Takie zdarzenie jest drugim najczęstszym rodzajem wypadków na polskiej siecikolejowej.

Inwestycja to część większego projektu – modernizacji liniikolejowej E65, który jest fragmentem korytarza sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk.

Zarządzany przez Komisję Europejską instrument ?ŁączącEuropę? (ang. Connecting Europe Facility ? CEF) wspiera rozwój trzech obszarów? sieci transportowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej.

Przeznaczona dla Polski pula środków na inwestycje wsektorze transportu wynosi 4,14 mld euro. Fundusze są dzielone w ramachkonkursów. W pierwszym Polska otrzymała 1,94 mld euro na realizację 17projektów (w tym na ukończoną inwestycję PKP PLK SA).

W czerwcu Komisja Europejska przekazała krajom członkowskimpropozycję podziału środków z budżetu drugiego konkursu. Polska ma otrzymaćblisko 1,9 mld euro. Propozycja wymaga jeszcze akceptacji państw członkowskichw ramach Komitetu CEF. Zatwierdzenie dofinansowania będzie oznaczać, że Polskaotrzyma (łącznie w ramach pierwszego i drugiego konkursu) 3,84 mld euro,wykorzystując tym samym 93 proc. środków z koperty narodowej.

Beneficjentami projektów rekomendowanych przez KomisjęEuropejską w ramach II naboru CEF są:

? PKP PLKS.A (10 projektów na łączną kwotę dofinansowania 1,64 mld EUR),

? GeneralnaDyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (1 projekt z zakresu ITS – dofinansowanie123 mln EUR),

? ZarządMorskiego Portu Gdańsk S.A. (3 projekty, na łączną kwotę dofinansowania 119 mlnEUR),

? PolskaAgencja Żeglugi Powietrznej (1 projekt, na łączną kwotę dofinansowania 5,6 mlnEUR),

? CargotorSp. z.o.o. (1 projekt – dofinansowanie 3 mln EUR).

O pozostałe środki z koperty narodowej Polska będzie ubiegaćsię w ramach trzeciego konkursu CEF, którego ogłoszenie planowane jest przezKomisję Europejską na przełomie września i października.


Komentarze