Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jeszcze w 2019 r. w Kuźnicy zacznie działać skaner do prześwietlania pociągów

inforail
09.10.2019 10:15
0 Komentarzy

Jeszcze w 2019 r. nakolejowym przejściu z Białorusią w Kuźnicy (Podlaskie) zacznie działaćzamontowany tam skaner do prześwietlania promieniami RTG pociągów towarowych.

Zakończyła się budowa urządzenia i koniecznejinfrastruktury. Inwestycja nadzorowana przez Podlaski Urząd Wojewódzkikosztowała ok. 18,5 mln zł. Pieniądze pochodziły z budżetu państwa. Dziękiskanerowi odprawy mają być bezpieczniejsze, szybsze i skuteczniejsze, jeżelichodzi o wykrywanie przemytu towarów.

W specjalnym bunkrze umieszczono akcelerator promieni RTG,zbudowano ramię detektora, które będzie prześwietlać wjeżdżające do Polskipociągi przewożące różne towary, są też osłony radiacyjne. Służby granicznebędą dzięki oprogramowaniu rozpoznawać rodzaj przewożonego towaru. Teren jestmonitorowany, ogrodzony. Wokół urządzenia jest wygrodzona i monitorowana strefabezpieczeństwa.

Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podkreślił, że topierwszy taki skaner do prześwietlania pociągów w Podlaskiem. Budowa trwałaprzez cały ostatni rok. Dodał, że kolejne takie urządzenie jest planowane wnajbliższym czasie na kolejowym przejściu z Białorusią w Siemianówce.

Paszkowski podkreślił, że to także pierwszy skaner kolejowy,który powstał w oparciu o polską myśl technologiczną, zainstalowała go polskafirma MultiControl z Warszawy.

„Mam nadzieję, że ta inwestycja w istotnym stopniuprzyczyni się do zwiększenia obrotów towarowych w ramach tego przejściakolejowego (…)Oprócz tego, że ten skaner może wpłynąć na to, że zwiększy sięszybkość odpraw na tym przejściu, to również zwiększy się bezpieczeństwo”- powiedział Paszkowski. Dodał, że dotychczas w 2019 r. przejechało tędy ok.2,5 mln ton różnych towarów.

Skaner będzie wykorzystywać służba celno-skarbowa. DyrektorIzby Administracji Skarbowej (IAS) w Białymstoku Wojciech Orłowski poinformował,że służba dysponuje kilkunastoma innymi skanerami na przejściach drogowych,które są wykorzystywane i służą do wykrywania przemycanych towarów, głównieakcyzowych i są skuteczne. Dodał, że często bez tych urządzeń wykrywanieprzemytów byłoby trudne, wszelkie urządzenia techniczne i technologiczne bardzow tym pomagają.

Z danych IAS wynika, że dotychczas w 2019 r. przez kolejoweprzejście w Kuźnicy wjechało do Polski ponad 1,4 tys. pociągów towarowych zponad 48. tys. wagonów, podobnie też tyle wyjechało na Białoruś. To nieco mniejniż w 2018 r., ale znacząco wzrosła masa przewożonych towarów. Głównietransportowane są węgiel, drewno, paliwa płynne, gaz, materiały budowlane. W2019 r. ujawniono dotąd przemyt ponad 1,1 mln sztuk papierosów bez akcyzy.

Zanim skaner zacznie pracę, muszą się jeszcze zakończyćodbiory techniczne, formalne przekazania urządzenia, szkolenia funkcjonariuszy- poinformował Mikołaj Wroniszewski z firmy MultiControl. Dodał, że skaner możeprześwietlać całe wagony z ładunkiem, może podać taki obraz, który pozwolidokładnie rozróżnić przewożony towar, dzięki czemu służba celno-skarbowa będziemogła ten towar bardzo dobrze identyfikować. Dodał, że firma będzie nadzorowaći serwisować pracę skanera przez 10 najbliższych lat.

Kierownik oddziału celnego w Kuźnicy Krzysztof Boryspodkreślił, że jeszcze obecnie – zanim skaner zacznie pracę – kontrola pociągówi przewożonych nimi towarów odbywa się w sposób fizyczny, co daje szanse tylkona częściową rewizję ładunków. Dodał, że aby skontrolować pociąg towarowy wcałości, taką kontrolę trzeba było robić w firmie czy bazie zajmującej sięprzeładunkiem. Dodał, że skaner przyspieszy pracę, bo pozwoli na większąselekcję pociągów, wykrywanie przemytu na obrazie ze skanera. Taki pociąg od razubędzie kierowany do całościowej kontroli.

Zastępca komendanta Podlaskiego Oddziału Straży Granicznejppłk SG Andrzej Stasiulewicz podkreślił, że montaż skanera w Kuźnicy oznacza,że pogranicznicy będą mogli np. bardziej skoncentrować się na zabezpieczaniutrasy przejazdu pociągów od granicy do stacji w Kuźnicy, kontroliradiometrycznej przewożonych towarów, bezpieczeństwie przewozu paliw czykontroli przewozu osób.


Komentarze