Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kampania2018: Powstanie Lubelska Kolej Aglomeracyjna?

inforail
16.07.2018 13:02
0 Komentarzy

Utworzenieaglomeracyjnej kolei zadeklarował kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydentaLublina poseł PiS Sylwester Tułajew. Koncepcja zakłada wykorzystaniemodernizowanej obecnie infrastruktury kolejowej oraz budowę nowych przystankówi łącznicy kolejowej.

W ramach Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej (LKA) pociągipasażerskie jeździłyby w granicach Lublina i poza nim do innych miast regionu -Świdnika, Puław, Lubartowa, Kraśnika. „Jeżeli zostanę prezydentem Lublinadeklaruję, że przystąpimy do Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej, że będziemyrealizować ten projekt, żeby ułatwić dostępność komunikacyjną naszego miasta iregionu” – powiedział w poniedziałek Tułajew na konferencji prasowej wLublinie.

Jak dodał, „jest deklaracja poparcia tego projektu” zestrony ministerstwa infrastruktury i budownictwa oraz ze strony PKP PLK .”Silna współpraca między rządem, samorządem wojewódzkim i miejskim jest bardzoważna, aby rozwój naszego miasta miał miejsce” – podkreślił Tułajew. „Dziś,kiedy widzimy nadmierny wręcz wzrost samochodów, trzeba w inny sposób patrzećna komunikację w mieście i regionie, dlatego chcemy bardzo mocno postawić nakolej” – dodał.

Tułajew przypomniał, że koncepcja utworzenia lubelskiejkolei aglomeracyjnej powstała już w 2011 r. Planowano wtedy, że dofunkcjonujących wówczas 10 stacji zostanie zbudowane dodatkowe osiem stacji.Projekt miał być realizowany wspólnie przez PKP PLK, samorząd województwa lubelskiegooraz samorząd miasta Lublina. Te trzy podmioty miały wspólnie sfinansowaćstudium wykonalności za kwotę 450 tys. zł., ale miasto Lublin wtedy nieprzystąpiło do tego projektu. „To wielki błąd i wielka szkoda dla mieszkańcówLublina i regionu” – ocenił poseł PiS.

Nową koncepcję LKA przedstawił na konferencji pełnomocnikwojewody lubelskiego ds. rozwoju infrastruktury kolejowej Tomasz Gontarz.Podkreślił, że uwzględnia ona zmodernizowaną lub obecnie modernizowanąinfrastrukturę kolejową na terenie woj. lubelskiego – m.in. na liniach doWarszawy, Stalowej Woli, Łukowa. Inwestycje te obejmują również budowę i modernizacjęstacji kolejowych.

Proponowane przewozy kolei metropolitalnej odbywać by sięmiały po liniach nr 7 i 67 na odcinku Puławy – Lublin – Świdnik (do PortuLotniczego Lublin) oraz po liniach nr 30 i 68 na odcinku Lubartów – Lublin –Kraśnik Fabryczny (do tamtejszej Fabryki Łożysk Tocznych). Wykorzystywany dotego byłby tabor (elektryczne zespoły trakcyjne, autobusy szynowe) będący wdyspozycji spółki Przewozy Regionalne Lubelski Zakład Przewozów Regionalnych.”Chodzi o przewozy osobowe w granicach administracyjnych Lublina jak i pozatymi granicami, w bliskiej odległości do 50 km do Lublina” – powiedziałGontarz.

W LKA wykorzystane byłoby 13 stacji kolejowych, w tym takżete, które już powstały w ramach innych inwestycji realizowanych przez kolej,bądź są modernizowane obecnie. Na potrzeby LKA może być też wykorzystywanyprzystanek Lublin Zachodni, który powstanie w ramach modernizacji liniikolejowej nr 7.

Według Gontarza potrzeba jeszcze zbudowania czterech stacjiw Lublinie i jednej w Maryninie. Koszt budowy tych stacji szacowany jest nakwoty od ok 2 mln zł do 6,4 mln zł. Natomiast, żeby LKA docierała do KraśnikaFabrycznego (do Fabryki Łożysk Tocznych) należałoby zbudować dodatkowyprzystanek kolejowy na tamtejszej bocznicy, którą trzeba byłoby odbudować iprzebudować. Gontarz podał, że wstępny szacunkowy koszt odbudowy bocznicy took. 30 mln zł, a w wariancie zelektryfikowanym ok. 40 mln zł.

Według Gontarza należy także rozważyć budowę łącznicypomiędzy liniami nr 7 i nr 68 w Lublinie. Łącznica umożliwiłaby omijanie stacjiLublin Główny przez pociągi towarowe relacji północ – południe, co zwiększałobyprzepustowość na liniach przebiegających przez Lublin i stwarzałoby lepszewarunki dla przewozów LKA.

Koszt studium wykonalności dla nowych przystanków LubelskiejKolei Aglomeracyjnej, łącznicy linii 7 i 68 oraz przystanku na bocznicy wKraśniku Fabrycznym szacowany jest na ok. około 1,5 mln zł. Natomiast koszt ichbudowy – na około 90 mln zł.

Poparcie dla koncepcji LKA wyraził obecny na konferencjiwojewoda lubelski Przemysław Czarnek. „Wszystkie nowoczesne miasta na świeciedywersyfikują formy komunikacji publicznej i taką dywersyfikację chcemy jakorząd RP wprowadzać, tylko potrzebujemy do tego również wsparcia miasta” –powiedział Czarnek.


Komentarze