Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleją do centrum Dąbrowy Górniczej i Gołonogu – co dalej?

inforail
05.11.2017 10:24
0 Komentarzy

Wspólny z zarządcąkolejowej infrastruktury przetarg na zaprojektowanie przebudowy stacji wcentrum Dąbrowy Górniczej i przystanku w dzielnicy Gołonóg, a także ichotoczenia, koordynuje dąbrowski samorząd. Powstać mają m.in. centraprzesiadkowe i tunele pod torami.

Chodzi o dwa dworce kolejowe w Dąbrowie Górniczej – na liniikolejowej nr 1 tworzącej m.in. główne połączenie Warszawy z Katowicami.Zamknięty niedawno zabytkowy budynek dworca w centrum Dąbrowy Górniczej jestbardzo podobny do odnowionego w ostatnich latach, pochodzącego z lat 80. XIXwieku, budynku dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w Myszkowie.

Również z XIX w. pochodzi budynek dworca w Gołonogu, będącyniegdyś częścią węzła kolejowego, w którym jedna z odnóg koleiwarszawsko-wiedeńskiej zbiegała się z koleją dąbrowsko-iwanogrodzką (dawnanazwa Dęblina).

W lutym br. miasto oraz spółki PKP SA i PKP PLK podpisałyporozumienie dotyczące współpracy przy rewitalizacji dworców w centrum orazGołonogu oraz zagospodarowania przyległych terenów. Kilka miesięcy późniejdąbrowski samorząd uzgodnił z PLK przygotowanie założeń do projektów przebudowyobu stacji i układów komunikacyjnych wokół nich. Efektem są założeniaogłoszonego pod koniec października przetargu.

Przetarg ten podzielony jest na dwa zadania dotyczące:stacji w centrum i przystanku w Gołonogu; w każdym z nich wykonawca wykonaprojekty dla miasta oraz PLK.

Miasto zamawia m.in. zaprojektowanie centrum przesiadkowegow rejonie dworca w centrum, mogącego obsługiwać naraz pięć autobusówkomunikacji miejskiej, z parkingami typu park&ride (po obu stronach torówpo 180 miejsc), parkingami dla rowerów (zadaszonymi, po 50 miejsc) oraz jegopołączenie z istniejącym układem komunikacyjnym w rejonie ul. Kościuszki.

Nowy układ drogowy ma być bezkolizyjnie połączony z tunelemdrogowym pod torami, który połączy ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego. Powstaćmają też nowa droga od skrzyżowania wylotu z tunelu i ul. Limanowskiego doskrzyżowania ulic Robotniczej i Korzeniec oraz tunel dla ruchupieszo-rowerowego pod likwidowanym przejazdem w ciągu ul. Konopnickiej.

Dąbrowa Górnicza zamówi też zaprojektowanie nowejinfrastruktury drogowej w rejonie ul. Sobieskiego, Perla, Legionów Polskichoraz Grynia (do niedawna Dąbskiego) wraz z drogami rowerowymi – aby utworzyćpołączenie tej części miasta z centrum przesiadkowym.

Pod kątem stacji kolejowej w centrum PLK będzie oczekiwałazmiany jej układu torowego i budowy docelowo dwóch nowych peronów wyspowych ztorami – odrębnie dla ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Powstać ma teżnowe przejście podziemne łączące perony z dworcem, centrum przesiadkowym iparkingami, a także nowy tunel drogowy w ciągu ul. Konopnickiej.

Pod kątem przystanku w Gołonogu miasto oczekuje projektubudowy centrum przesiadkowego po południowej stronie linii kolejowej, mogącegoobsługiwać naraz pięć autobusów komunikacji miejskiej, z parkingiem na 200miejsc od strony ul. Piecucha i zadaszonymi parkingiem na 50 rowerów. Powstaćma też układ komunikacyjny wiążący centrum przesiadkowe m.in. z tunelem podtorami, który połączy ul. Parkową z al. Zagłębia Dąbrowskiego czy ul. Piecucha.

Ponadto zaprojektowane dla miasta mają zostać tunele dlaruchu pieszo rowerowego w ciągu ul. Podłęknickiej w rejonie Gołonogu oraz wciągu ul. Granicznej między Gołonogiem i centrum.

PLK będzie chciała zlikwidować w Gołonogu obecny peronwyspowy zastępując go dwoma jednokrawędziowymi (wraz z zaprojektowaniem miejscadla torów dalekobieżnych) i przywrócić połączenie linii nr 1 z linią 133(śladem zlikwidowanej linii w stronę Huty Katowice). Powstać mają też tuneldrogowy w śladzie ul. Parkowej oraz przejście podziemne pod torami łącząceperony, dworzec, parking i ul. Parkową.

Termin składania ofert w przetargu wyznaczono na 4 grudnia.Zamówienie powinno zostać zrealizowane do 300 dni od podpisania umowy(skrócenie tego okresu to jedno z kryteriów oceny ofert).

Miasto w przetargu zamawia dokumentację pod kątem projektu”Promowanie zielonej mobilności na terenie gminy Dąbrowa Górnicza”, który chcewspółfinansować środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego nalata 2014-2020. PLK natomiast uczestniczy w przetargu pod kątem swoich tzw.zadań inwestycyjnych „Przebudowa infrastruktury kolejowej i drogowej w obszarzestacji Dąbrowa Górnicza Centrum” oraz „Przebudowa infrastruktury kolejowej idrogowej w obszarze przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg”.

Budynki dworców w centrum Dąbrowy Górniczej i Gołonoguzostały objęte Programem Inwestycji Dworcowych spółki PKP SA.


Komentarze