Koleje Dolnośląskie poza Wspólnym Biletem. MI nie wie dlaczego

inforail
14.09.2020 11:45
0 Komentarzy

W projekcie WspólnyBilet uczestniczy zdecydowana większość przewoźników kolejowych posiadającychlicencje na wykonywanie przewozów pasażerskich, których wspólny udział wgliczby przewiezionych pasażerów w roku 2019 wyniósł ponad 86% (dane UTK) –poinformował wiceminister Andrzej Bittel.

Jak wskazał Koleje Dolnośląskie, pomimo podpisanej umowy owspółpracę w zakresie oferty Wspólny Bilet, pozostają obecnie jedynymprzewoźnikiem wojewódzkim, który nie uczestniczy w ofercie na zasadach przewidzianychw podpisanej umowie. Pomimo wielokrotnej korespondencji ze strony ministerstwaoraz spotkań z przedstawicielami KD, przewoźnik ten nie chce być aktywnym uczestnikiemprojektu, a motywy kierujące decydentami KD nie są znane ministerstwu.

Korzyści dlapasażerów według MI

W ocenie MI podstawową korzyścią dla pasażerów z wdrożenia WspólnegoBiletu było rozszerzenie grupy przewoźników kolejowych zapewniających wzajemnąsprzedaż biletów na podstawie umów na świadczenie kolejowych usługprzewozowych. Dzięki temu, w każdej kasie biletowej przewoźnika, któryprzystąpił do Wspólnego Biletu jest możliwość zakupu biletu na pociąg każdegoinnego przewoźnika uczestniczącego w tym projekcie, zarówno w formule WB,Pakietu Przewoźnika, jak i pozostałych biletów oferowanych przez tegoprzewoźnika (tj. na przejazd pociągiem tylko danego przewoźnika).

Proces wydawania WB (zarówno w kasie, jak i przez Internet wserwisie BILKOM) został zaprojektowany w taki sposób, aby po wskazaniuparametrów takich jak: relacja przejazdu (stacja wyjazdu i stacja docelowa),data wyjazdu, liczba osób wg taryfy normalnej oraz liczba osób ze zniżkamiustawowymi, uprawnienia do zniżki handlowej (np. senior), kod przewoźnika,numery pociągów, automatycznie proponowana była najkorzystniejsza ofertacenowa. W tej sytuacji system sprzedaży porównuje poszczególne oferty iproponuje/podpowiada najkorzystniejszą pod względem ceny. W wielu przypadkach, zastosowaniespecjalnych ofert handlowych, które obowiązują u poszczególnych przewoźnikówprzy Pakiecie Przewoźnika, wskazuje korzystniejszą opłatę za przejazd niż WB.Dlatego też pasażerowie, którzy są zainteresowani najniższą ceną za przejazdnie wybierają oferty WB, lecz Pakiet Przewoźnika. Należy dodać, że bilet wydanywg tej oferty fizycznie stanowi jeden dokument (wydruk na jednym lub kilkublankietach, zależnie od złożoności planu podróży), ale formalnie są to odrębnebilety na poszczególne odcinki, na których przejazd jest realizowany pociągamiróżnych przewoźników, a jego wprowadzenie było pierwszym krokiem dowprowadzenia WB.

Jak podaje Bittel z przedstawionych względów analiza opartajedynie na informacji o liczbie wydanych biletów WB nie odzwierciedlarzeczywistych korzyści dla podróżnych wynikających z realizacji projektu.

Koszty

Koszty utrzymania oferty Wspólny Bilet w centralnym systemiesprzedaży pokrywają przewoźnicy uczestniczący w WB płacąc właścicielowi systemumiesięczne wynagrodzenie prowizyjne od ceny biletu/udziału w realizowanymprzejeździe przez danego przewoźnika w ramach WB. Miesięczna wartośćwynagrodzenia jest uzależniona od wartości przychodów zarejestrowanych na rzeczdanego przewoźnika. Przewoźnicy ponoszą także koszty przystosowania własnychkanałów dystrybucji do uruchomienia sprzedaży lub koszty ewentualnychmodyfikacji ich oprogramowania.

Uwagi

Andrzej Bittel podał, że Ministerstwo jako inicjatorprojektu bierze czynny udział w posiedzeniach zespołu ds. WB. Ponadto, w cyklu miesięcznymodbywa się raportowanie do ministerstwa o postępach w realizacji projektu.

W pracach nad projektem uczestniczyli przedstawicieleMinisterstwa Infrastruktury i Urzędu Transportu Kolejowego, PKP S.A. orazpasażerscy przewoźnicy kolejowi, dostawcy oprogramowania centralnego systemusprzedaży i systemów kasowych. Następnie przewoźnicy w procesie wzajemnychuzgodnień opracowali wymagania dla systemu sprzedaży w zakresie WB, a także warunkitaryfowe „Zasady i warunki stosowania Wspólnego Biletu (ZW-WB)”. W listopadzieub. r. została wprowadzona zmiana nr 1 do ZW-WB, która uwzględniła zgłoszoneprzez przewoźników zagadnienia, które ich zdaniem wymagały doprecyzowania odmomentu wdrożenia w życie projektu.

Komentarze