Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Dolnośląskie sprzedają SA109

inforail
02.04.2018 17:07
0 Komentarzy

Zgodnie zzapowiedziami Koleje Dolnośląskie wystawiły na sprzedaż dwa autobusy szynoweSA109.

I tak do kupienia są jednostki:

1) SA109-003, typ 212M, numer fabryczny 016, cena wywoławcza:560 000,00 zł netto, wadium: 56 000,00 zł.

2) SA109-004, typ 212M, numer fabryczny 017, cena wywoławcza:530 000,00 zł netto, wadium: 53 000,00 zł.

Termin składania ofert upływa 4 kwietnia 2018 roku. Dokumentymożna składać w Sekretariacie Spółki przy ul. Kolejowej 2 w Legnicy.

Oględzin pojazdów można dokonać w dni robocze w godz. 08.00– 14.00 po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z upoważnionym przedstawicielemSpółki pod numerem telefonu 887-502-502 lub 695-002- 417 do dnia 03.04.2018 r.Koszt wizji lokalnej, m.in. związany z dojazdem na miejsce oraz odpowiedzialnośćza interpretację uzyskanych informacji i inne skutki oględzin ponoszą samioferenci.

Informacji dotyczących przedmiotu przetargu udziela Dział UtrzymaniaTaboru Spółki Koleje Dolnośląskie S.A. pod numerem telefonu 887-502-502.

Przypomnijmy, że producentem jednostek jest Kolzam.

Poniżej podstawowe dane techniczne pojazdów:

Charakterystykapojazdów

Autobus szynowy typu 212M jest samodzielną pasażerskąjednostką trakcyjną o napędzie spalinowym przeznaczoną do obsługi kolejowegoruchu lokalnego i regionalnego. W autobusie szynowym zabudowane są układy SHPoraz układ radiostopu.

Układ napędowy umieszczono pod podłogą w części przedniej wobu członach pojazdu. Drzwi odskokowoprzesuwne zabudowano obustronnie wobniżonej części środkowej. Swobodne wejście pasażerom z poziomu peronuniskiego i średniego umożliwia usytuowanie podłogi w obrębie drzwi wejściowychna wysokości 570 mm od główki szyny (w dalszej części podłoga podnosi się do wysokości610 mm).

Nadwozie każdego członu wykonano jako samonośne pudło wspierającesię na układzie biegowym, który składa się z dwóch wózków jednoosiowych(napędnego i tocznego). Autobus szynowy jest przystosowany do obsługi osóbniepełnosprawnych.

Wentylacja przedziałów pasażerskich odbywa się na zasadziewymuszonego obiegu powietrza (dmuchawy zainstalowane w ciąguwentylacyjno-oświetlającym umieszczone na suficie). Do ogrzewania pudłazastosowano stanowiskowe zależne nagrzewnice wodno-powietrzne typu autobusowegozamontowane pod siedzeniami pasażerskimi oraz wymienniki konwekcyjne zabudowanena ścianach bocznych.

Wydzielona kabina maszynisty oddzielona jest od przestrzenipasażerskiej ścianką działową. W tylnej ścianie pudeł członów znajduje sięprzejście międzyczłonowe (osłonięte podwójną elastyczną konstrukcją harmonijkową).Kabina WC zabudowana jest w środkowej części członu pierwszego z niską podłogą.W przedziale WC zastosowano zbiornik fekalii EVAC AB z izolacją termiczną orazelektryczną płytą grzewczą, która utrzymuje temperaturę powyżej 0°C. Miejsce doprzewozu rowerów oraz większych bagaży wyznaczono w członie drugim w strefieniskiej podłogi.

Wandaloodporne fotele zabudowano w ustawieniu naprzeciw siebiew układzie 2 + 2. Przedział pasażerski wyposażono w odpowiednie poręcze iuchwyty dla osób stojących. Na pojeździe zastosowano poręcze poziome górne wprzedsionkach przy drzwiach wejściowych oraz poziome górne i pionowe w obrębieprzejść między siedzeniami. Wsiadanie i wysiadanie z peronów wysokich umożliwiająpionowe i skośne uchwyty zamontowane obok drzwi.

W kabinie maszynisty zabudowano szafę aparatury elektrycznej.Rejestrator prędkościomierza zabudowano w pulpicie członu drugiego. W członiepierwszym znajduje się szafa pneumatyczna z aparatura elektropneumatyczną.

Układ napędowy autobusu szynowego stanowią:

– zespół napędowy (silnik spalinowy z przekładnią główną),

– przekładnia osiowa na osi zestawu kołowego,

– wał przegubowy Cardana (łączący obie przekładnie).

Elementy całego układu zabudowano pod podłogą nadwozia. Dziękiwiększemu naciskowi zestawu napędnego niż tocznego możliwe jest rozwinięciewiększej siły pociągowej pojazdu.

Autobus szynowy typu 212M wyposażono w pneumatyczne układyhamulca:

– hamulce elektropneumatyczny EP typu bezpośredniego,

– zespolony hamulec pneumatyczny PN,

– postojowy hamulec sprężynowy HS,

– hamulec bezpieczeństwa w kabinach maszynisty,

– hamulec bezpieczeństwa w przedziale pasażerskim.

Pojazd wyposażono w system informacyjno-rozgłoszeniowy.

Spalinowe zespołytrakcyjne serii SA109 w spółce Koleje Dolnośląskie S.A. – trochę historii

Historia obsługi niezelektryfikowanych linii kolejowych przezKoleje Dolnośląskie S.A. w początkowych latach funkcjonowania Spółkinierozłącznie wiąże się ze spalinowymi zespołami trakcyjnych serii SA109.Eksploatowane głównie na liniach kolejowych między Legnicą i Międzylesiem orazKłodzkiem i Wałbrzychem, miały znaczący wpływ na odwrócenie trendu odpływupasażerów od transportu kolejowego i zapoczątkowały pozytywne zmiany wtransporcie kolejowym na Dolnym Śląsku.

Użytkowane przez Koleje Dolnośląskie S.A. pojazdy o numerachSA109-003 i SA109-004 wyprodukowane zostały przez Kolejowe Zakłady Maszyn wRaciborzu w roku 2004 na zlecenie Samorządu Województwa Dolnośląskiego. KolejeDolnośląskie S.A. otrzymały pojazdy w kwietniu 2009 roku. Po otrzymaniu pojazdyzostały wysłane na naprawę do spółki Mavex Rekord w Raciborzu.

Po rozpoczęciu eksploatacji pojazdów serii SA109 najczęściejmożna było je spotkać przy obsłudze pociągów na liniach kolejowych Legnica –Jaworzyna Śląska – Kamieniec Ząbkowicki – Kłodzko Główne – Międzylesie orazKłodzko Główne – Wałbrzych Główny.

Od grudnia 2009 roku, wraz ze zmianą obowiązującego rozkładujazdy, zakończono obsługę pociągów na trasie Kłodzko – Międzylesie pojazdamiSA109, rozpoczynając jednocześnie ich eksploatację na trasie Legnica –Bolesławiec – Zebrzydowa – Lwówek Śląski – Jelenia Góra. Obsługa pociągów natej ostatniej trasie stała się podstawową pracą eksploatacyjną dla SA109.Niestety w 2012 roku doszło do usterki silnika spalinowego w pojeździeSA109-003 oraz usterki przekładni osiowej w pojeździe SA109-004, co spowodowałoostateczne wyłączenie pojazdów z eksploatacji i ich odstawienie w Bazieserwisowej Spółki Koleje Dolnośląskie S.A. w Miłkowicach. W 2017 r. Spółkawobec konieczności wykonywania przeglądów P5 zdecydowała o sprzedaży pojazdów.


Komentarze