Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Litewskie zapowiadają szybsze podróże do Polski. Po Rail Baltica

inforail
05.09.2018 11:21
0 Komentarzy

Koleje Litewskieplanują zainwestować do 2030 r. w infrastrukturę 7 mld euro; jednym z efektówinwestycji w Rail Baltica będzie docelowe skrócenie czasu podróży z Warszawy doWilna – mówił w środę w Krynicy dyrektor generalny Kolei Litewskich MantasBartuszka.

Podczas panelu krynickiego Kongresu nt. przyszłościBartuszka poinformował, że Koleje Litewskie zamierzają wydać do 2030 r. nainfrastrukturę 7 mld euro. „To dużo pieniędzy. (…) Inwestujemy na rzeczczasu i wygody. (…) Koleje Litewskie są częścią projektu Rail Baltica, który mazakończyć się w 2026 r.” – mówił dyrektor.

„To megaprojekt, bardzo złożony, który zmieni parametrycałego regionu, wprowadzi nowe możliwości w tym regionie. Po jego zakończeniubędzie można dojechać z Wilna do Warszawy w 3 h 10 min, z Wilna do Rygi w 2 h,a z Wilna do Tallina w 3 h 55 min. To jest coś, co jest bardzo mocno wspieraneprzez Komisję Europejską, co daje bardzo silne korzyści w naszym regionie”- przypomniał.

Bartuszka podał, że podróż z Wilna na Forum Ekonomiczne wKrynicy zajęła mu osiem godzin. „Nie był to czas efektywnie spędzony.Wyliczono, że po zakończeniu projektu zaoszczędzony czas sięgnie 8,7 mld minut.Ludzie będą mogli ten czas zagospodarować w inny sposób” – podkreśliłdyrektor Kolei Litewskich.

Polski odcinek Rail Baltica to linia E75 na odcinku Warszawa- Białystok – Ełk – Trakiszki – granica państwa z Litwą o długości 341 km;długość całego szlaku Rail Baltica między Warszawą a Tallinem wynosi ok. 1 tys.km.

Jednocześnie szlak Rail Baltica na terenie Polski stanowiczęść korytarza transportowego Morze Północne – Bałtyk, który poprzez liniękolejową E20 łączy Polskę z Niemcami i państwami Beneluksu.

W Polsce ma być zmodernizowanych całe 341 km tej trasy:Warszawa-Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą. Obecniezarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe prowadziinwestycje obejmujące połączenie Warszawa – Białystok, dzięki któremu podróż zWarszawy do Białegostoku skróci się poniżej dwóch godzin. Po zakończeniu pracpociągi pasażerskie będą mogły tam jeździć z prędkością do 160 km/h, a towarowedo 120 km/h.

Na początku sierpnia br. PLK ogłosiły przetarg, w którymchcą wyłonić wykonawcę robót budowlanych na 70-km odcinku Czyżew-Białystok. Toostatni, trzeci etap prac na linii z Mazowsza na Podlasie. Pierwszy etap pracna Rail Baltica, czyli przebudowa odcinka Rembertów – Tłuszcz (Sadowne) dobiegakońca, trwają także prace na odcinku Sadowne-Czyżew.

Inwestycja jest dofinansowana z UE z programu CEF -Connecting Europe Facility – Łącząc Europę. Roboty na odcinku Czyżew-Białystokmają być zrealizowane do końca 2020 r.


Komentarze