Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Mazowieckie w obronie lotniska w Modlinie

inforail
11.06.2018 10:46
0 Komentarzy

Koleje Mazowieckieprzesłały stanowisko w sprawie poparcia działań dotyczących rozwoju MazowieckiegoPortu Lotniczego Warszawa – Modlin. Poniżej publikujemy je w całości:

Spółka „KolejeMazowieckie – KM” sp. z o.o. informuje, że podjęła szereg strategicznychprzedsięwzięć, zaplanowanych w perspektywie wielu najbliższych lat, którychcelem jest ogólny rozwój transportu kolejowego na Mazowszu, poprawa standardupodróżowania, w tym także umożliwienie podróżnym jak najbardziej dogodnegodojazdu do i z lotniska w Modlinie.

Spółka realizując celestrategiczne, odnoszące się do projektu rozwoju MPL Warszawa – Modlinzaangażowała do chwili obecnej ogromne środki finansowe i planuje dalszewydatki. Z udziałem dofinansowania ze środków unijnych w perspektywie na lata2007 – 2013 Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” zawarła w 2012 r. umowę odofinansowanie dla projektu zrealizowanego ze środków unijnych p.n. „Zakuptaboru kolejowego do obsługi portów lotniczych i przewozów aglomeracyjnych

w korytarzu linii E-65oraz aglomeracji Warszawskiej” (POIiŚ),którego wartość całkowita to 395 milionów złotych brutto. W jego ramachzakupiono 16 sztuk czteroczłonowychElektrycznych Zespołów Trakcyjnych EN 76 „Elf”. Tabor ten obsługuje główniepołączenia lotniskowe na odcinkach:

– MPL im. F. Chopina Warszawa – Warszawa Centralna – Legionowo – MPL Warszawa-Modlin,

– Warszawa Gdańska – Legionowo – MPLWarszawa – Modlin,

– Warszawa Gdańska – Legionowo –Działdowo (obsługa pasażerów MPL Warszawa – Modlin).

W ramach RegionalnegoProgramu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego, Koleje Mazowieckie w 2010 r.podpisały umowę o dofinansowanie na „Zakup 11 nowych, dwukabinowych lokomotywelektrycznych przeznaczonych do prowadzenia składów pociągów pasażerskichzmiennokierunkowych, złożonych z wagonów typu push-pull, ze świadczeniem usługserwisowych

w okresie czterech latod daty przekazania każdej lokomotywy oraz przeszkoleniem pracownikówzamawiającego” (lokomotywy „Traxx”). Wartość całkowita projektu wyniosła 204miliony złotych brutto. Lokomotywy „Traxx” na trasie Warszawa – Działdowo(przez Modlin) obsługują wagony piętroweBombardier.

W 2014 r. Spółkapodpisała umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych

o dofinansowanie dlaprojektu p.n. „Zakup 20 sztuk nowych piętrowych wagonów oraz 2 sztuk wagonówsterowniczych i dwóch sztuk nowych lokomotyw do składów pociągów w systemiepush-pull” (POIiŚ). Wartość całkowita projektu wyniosła 267 milionów złotychbrutto. Zakupione w ramach tego projektu wagony piętrowe obsługują m.in.połączenia na linii Warszawa – Działdowo, czyli służą również pasażeromkorzystającym z połączeń lotniczych MPL Warszawa – Modlin.

W aktualnejperspektywie unijnej na lata 2014 – 2020, Koleje Mazowieckie realizują kolejneprojekty z dofinansowaniem ze środków UE, takie jak „Zakup 6 sztuk nowychpięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych” do obsługi trasy Warszawa– Działdowo (przez stację Modlin). Dostawy pojazdów planowane są w IV kwartale2019 i I kwartale 2020 r. Wartość całkowita projektu to 153 miliony złotychbrutto. Umowa o dofinansowaniepowyższego projektu została zawarta w dniu 7 maja 2018 r. Dofinansowaniepochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego iustanowione zostało na poziomie 79% kwoty wydatków kwalifikowalnych.

Ponadto Spółkarealizuje „Zakup 15 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych ZespołówTrakcyjnych” do obsługi trasy: Modlin –Warszawa – Czachówek – Góra Kalwaria (tuteż obsługiwani będą pasażerowie MPL Warszawa – Modlin). Dostawy nowych pojazdówplanowane są w 2021 i 2022 r.

Wartość całkowitaprojektu to 387 milionów złotych brutto. Umowa o dofinansowanie z ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko projektu została zawarta w dniu 5kwietnia 2018 r.

Połączenia lotniskoweMPL Warszawa – Modlin, spółka Koleje Mazowieckie obsługuje obecnie taborem owartości 868 milionów złotych brutto. W trwającej obecnie perspektywie unijnejna lata 2014 – 2020 spółka realizuje zakup kolejnych nowych pociągów o wartości541 milionów złotych brutto.

Podejmującperspektywiczne projekty zakupowe, oczekujemy na zrealizowanie przez zarządcęinfrastruktury, Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycji budowyodcinka linii kolejowej od stacji Modlin do MPL Warszawa – Modlin pn. „Budowaodcinka linii kolejowej od stacji Modlin do Mazowieckiego Portu LotniczegoWarszawa Modlin oraz budowa stacji Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa Modlin”.

Mając na względziefakt, że zbudowanie linii kolejowej będzie stanowiło znaczne ułatwienie dlapodróżnych, temat jej budowy leży w naszym bezpośrednim zainteresowaniu.

Z naszej wiedzywynika, że prace nad realizacją tej inwestycji są już bardzo szeroko zakrojone

i poświęcone na niezostały znaczne środki finansowe i zasoby intelektualne twórców projektu.

Ze strony Zarządcyinfrastruktury uzyskaliśmy informację, że projekt jest w fazie przygotowywaniastudium wykonalności, natomiast Województwo Mazowieckie zobowiązało się wramach Regionalnego Programu Województwa Mazowieckiego do sfinansowania kosztówopracowania aktualizacji dokumentacji przedprojektowej. Zakończenie realizacjiinwestycji przewidywane jest na koniec 2022 r., co zbiegnie się z dostawąostatnich elektrycznych pojazdów zakupionych w ramach opisanych powyżejprojektów zakupowych. Po wybudowaniu wspomnianej linii kolejowej czas potrzebnyna dotarcie do MPL Warszawa – Modlin z centrum Warszawy skróci się z obecnych60 do ok. 45 minut, a dodatkowo zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów(co ok. 30 minut).

Na dzień dzisiejszyKoleje Mazowieckie świadczą usługę regularnych przewozów osób komunikacjąautobusową pomiędzy stacją kolejową Modlin a Terminalem Mazowieckiego PortuLotniczego Warszawa – Modlin. Każdego dnia wykonywanych jest 100 kursów, zktórych korzystają tysiące pasażerów, w tym również zagraniczni turyściodwiedzający Polskę. Dla przykładu – tylko

w tym roku, odstycznia do kwietnia liczba podróżnych wyniosła ponad 103 tysiące osób.

Mając na uwadzepowyższe aspekty, z niepokojem obserwujemy działania, które nie służą dobruogólnemu i mogą mieć bezpośrednie negatywne przełożenie na realizację toczącychsię już, a także tych zaplanowanych na najbliższe lata programów, inwestycji,projektów, zakupów, nie tylko podejmowanych przez naszą Spółkę, co do którychpodjęto już wiążące decyzje, zabezpieczono środki, zaangażowano szereginstytucji.

W związku z powyższymSpółka „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. w pełni popiera wsparcie działań zapewniającychrealizowanie przez Spółkę Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa – Modlin Sp. z o.o.inwestycji służących rozwojowi Lotniska, a co za tym idzie – rozwojowi całegoregionu.


Komentarze