Koleje Śląskie chcą kupować tabor u jednego producenta. Jedno i dwupokładowy

inforail
15.09.2020 07:45
0 Komentarzy

Możliwości zakupudwupokładowych pociągów elektrycznych sondują w procedurze dialogu technicznegoKoleje Śląskie. Przewoźnik chce przy tym możliwie ujednolicać tabor, kupując ujednego producenta większą liczbę takich jednostek, obok pociągówjednopokładowych.

Jak uściślił w poniedziałkowej rozmowie z PAP prezes KŚAleksander Drzewiecki, chodzi o jednostki elektryczne dwupokładowe, czylipiętrowe, jakich dotąd nie było na polskich torach (w przeciwieństwie np. dodwupiętrowych składów wagonowych z lokomotywami, typu push-pull). Takie pociągimogą przewieźć dużą liczbę pasażerów na zatłoczonych liniach z krótkimiperonami.

„Patrząc na 4,5-milionowe woj. śląskie chcemy nadal rozwijaćsię i chcemy zwiększać możliwości przewozowe. Jednocześnie mając na uwadzewyczerpaną obecnie przepustowość wielu linii kolejowych w regionie widzimy, żepotrzebne są tu też pociągi dwupokładowe – i takich też będziemy szukać” –zasygnalizował Drzewiecki.

Jak wyjaśnił, potrzeba pociągów dwupokładowych wiąże się zkoniecznością zapewnienia możliwości przewiezienia odpowiedniej liczbypasażerów przy ograniczeniach dotyczących przepustowości linii, a jednocześniedługości (i wysokości) peronów. Obok pociągów dwupokładowych KŚ będą teżchciały kupić składy jednopokładowe – najchętniej w jednym zamówieniu.

Podkreślił, że spółka przygotowuje się do tej inwestycji odponad roku. „Chodzi nam przede wszystkim o duże zamówienie, aby to byłjednolity tabor: pociągi dwupokładowe i jednopokładowe” – wskazał Drzewiecki.Potwierdził, że zamówienie pociągów takiej różnej konstrukcji u jednegoproducenta byłoby dla spółki optymalne.

„Chcemy jak najszybciej zakończyć dialog techniczny -planujemy tu mniej więcej miesiąc-półtora miesiąca; wydaje nam się, że towystarczy. Chcemy jak najwcześniej zbudować specyfikację przetargowąodpowiadającą naszym potrzebom, żeby być przygotowanym do jak najszybszegoprzygotowania przetargu” – zapowiedział prezes KŚ.

„Obecnie dopinamy też kwestię finansowania, dopinamy kwestięliczby pojazdów. Ważne jest dla nas, aby w końcu ujednolicać tabor w KolejachŚląskich, żeby to było docelowo tylko kilka typów pojazdów, ale też abysprostać zapotrzebowaniu na przyszłość” – mówił.

Pytany o perspektywę finansowania takiego zamówieniaDrzewiecki zaznaczył, że będzie to najprawdopodobniej montaż kilku możliwychźródeł, z wykorzystaniem funduszy europejskich z nowej perspektywy, o ilebędzie taka możliwość.

Dialog techniczny to jedna z przewidzianych w prawiezamówień publicznych procedur o charakterze doradczym. Jego rozpoczęcie niejest równoznaczne z ogłoszeniem przetargu. To etap poprzedzający ewentualneogłoszenie takiego postępowania. Celem jest uzyskanie informacji, potrzebnych doprecyzyjnego opisu przyszłego zamówienia.

Obsługę kolejowych przewozów pasażerskich w woj. śląskimKoleje Śląskie prowadzą od grudnia 2012 r. W 2019 r. operator przewiózł ponad20 mln osób, przejeżdżając ponad 7,4 mln km. Na ten rok założono pierwotnie wykonaniepracy przewozowej na poziomie 8,2 mln km. Roczny budżet KŚ przekracza 200 mlnzł; tabor przewoźnika to ponad 60 pojazdów.

Pod koniec czerwca br. do katowickiej bazy KŚ dotarł zwielomiesięcznym opóźnieniem ostatni pociąg Elf II z zamówienia w bydgoskiejPesie liczącego 21 składów tego typu w różnych wariantach. Ogółem spółkaotrzymała cztery dwuczłonowe pojazdy 34WEa, pięć trzyczłonowych 21WEa orazdwanaście czteroczłonowych 22WEd.

Koleje Śląskie i ich właściciel, samorząd woj. śląskiego,zamówiły je wspólnie w 2016 r., w 2017 r. rozszerzając zamówienie przywykorzystaniu tzw. prawa opcji, a następnie kupując jeszcze kolejne składy – wtzw. zamówieniu uzupełniającym.(PAP)

Komentarze