Koleje Śląskie kupiły katowicką bazę Przewozów Regionalnych

inforail
03.12.2019 12:45
0 Komentarzy

Koleje Śląskie kupiłykatowicką bazę przy ul. Raciborskiej – poinformował we wtorek marszałek woj.śląskiego Jakub Chełstowski. Dawna baza Przewozów Regionalnych w pobliżugłównej katowickiej stacji kolejowej była przez samorządową spółkę dzierżawionaod 2016 r.

O transakcji marszałek poinformował podczas zorganizowanejwe wtorek w Gmachu Sejmu Śląskiego konferencji „Kolej w Woj. Śląskim”. W swoimwystąpieniu m.in. zapewnił, że należące do samorządu regionu Koleje Śląskie sąobecnie w dobrej kondycji finansowej i że zarząd woj. śląskiego będzie wspierałobsługiwaną przez tę spółkę formę transportu.

Chełstowski poinformował też, że „w tym roku Koleje Śląskieodkupiły nową siedzibę – tę, którą miały, ale de facto nie należała do nich”.”Udało się tę transakcję w końcu przeprowadzić, więc jak widać Koleje Śląskiemają stabilne fundamenty, aby się rozwijać i myśleć o nowych inwestycjach wperspektywie przyszłości” – mówił.

Jak wynika z informacji przedstawicieli przewoźnika,skorzystał on z prawa pierwokupu przewidzianego w umowie dzierżawy bazy,zawartej wiosną 2016 r. z Przewozami Regionalnymi. Umowa dotyczyła dzierżawybazy przez 15 lat z opcją kolejnych 15 lat i prawem wykupu. Obecny zarządwojewództwa zgodził się na zakup bazy za ok. 17,2 mln zł.

Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego; na 12liniach w regionie przewiozły w ub. roku ok. 18,2 mln pasażerów. Działająca od2012 r. spółka zaczęła korzystać z zaplecza byłej bazy śląskiego zakładuPrzewozów Regionalnych w Katowicach w grudniu 2016 r. Od tego czasu przeniosłatam swoją bazę taborową z miejscowości Łazy; następnie także administrację – zbudynków w centrum Katowic.

Przewoźnik poczynił już też w bazie inwestycje. Pod koniec2018 r. uruchomił przejezdną myjkę automatyczną do czyszczenia taboru.Przeprowadził termomodernizację budynków i zainstalował sztywną sieć przestawnąw hali utrzymania o pow. ok. 3 tys. m kw., dzięki której elektryczne składymogą wjeżdżać tam samodzielnie.

Baza przy ul. Raciborskiej jest docelowym miejscem obsługi inapraw wszystkich używanych przez przewoźnika pojazdów. Jej zakup to częśćdziałań mających sprzyjać większej efektywności zarządzania taborem i obniżeniukosztów operacyjnych. Wśród korzyści ze zlokalizowania w jednym miejscu, wcentrum regionu, kompleksowego zaplecza utrzymaniowo-naprawczego jest m.in.uporządkowanie i ograniczenie liczby przejazdów technicznych.

Obsługę całości regionalnych kolejowych przewozówpasażerskich przewoźnik przejął w grudniu 2012 r., co wywołało chaos na torachi zakończyło się dymisją zarządu spółki oraz marszałka województwa. Jednocześniez bazy na ul. Raciborskiej praktycznie wyprowadziły się Przewozy Regionalne.Koleje Śląskie korzystały wówczas m.in. z bazy w odległych Łazach.

Po pierwszych problemach na przełomie 2012 i 2013 r. KŚnajpierw unormowały kursowanie pociągów, a potem, wobec szybkiego narastaniastrat, wprowadziły program naprawczy. Pierwszy zysk netto w ujęciu miesięcznymspółka wypracowała w styczniu 2014 r.

Jak wynika z danych przedstawionych na wtorkowej konferencjiprzez obecnego prezesa spółki Aleksandra Drzewieckiego, w tym roku KŚ,użytkując 56 pojazdów, przejadą nimi łącznie 7,4 mln km, spodziewając sięprzewieźć 19,5 mln pasażerów (do końca listopada odnotowały 18,5 mlnpasażerów).


Komentarze