Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Śląskie wożą coraz więcej pasażerów. I potrzebuje kolejnych składów

inforail
08.01.2020 06:45
0 Komentarzy

Koleje Śląskieprzewiozły w 2019 r. ponad 20 mln pasażerów – przekazał we wtorek marszałekwoj. śląskiego Jakub Chełstowski. Pod kątem rosnącego ruchu i planówrozwojowych przewoźnik chce pozyskać do floty liczącej ok. 60 pociągów pięćkolejnych.

O ubiegłorocznym wyniku przewozowym Chełstowski mówił nawtorkowej konferencji prasowej, podczas której władze województwa prezentowałytegoroczną ofertę bezpłatnych przejazdów pociągami dla dzieci i młodzieży wczasie ferii zimowych: od 11 do 26 stycznia.

Jednocześnie marszałek akcentował, że tamtejszy samorząd coroku przeznacza na transport kolejowy „gigantyczne pieniądze”: w 2020 r. wformie dopłat do przewozów przekaże swojej spółce Koleje Śląskie blisko 160 mlnzł, a ok. 40 mln zł – Przewozom Regionalnym. W ub. roku zarząd województwazgodził się też na zakup przez KŚ dzierżawionej wcześniej b. bazy taborowej PRw Katowicach.

„Dopłacamy do Kolei Śląskich, do Przewozów Regionalnych, abyutrzymywać to, co mamy, a także rozwijać to w przyszłości. Jest wiele wymogówtechnicznych, np. przeglądów technicznych P4, na które w tym roku wydamy ponad24 mln zł. Dużo środków idzie na rzeczy, których nie widać, ale po to, abyKoleje mogły utrzymywać swoją zdolność do przewozów pasażerów” – wskazałChełstowski.

„A jak widać, to się opłaca” – ocenił marszałek, podając, żeo ile w 2018 r. spółka przewiozła 18,2 mln pasażerów, w ub. roku wartość taprzekroczyła 20 mln. Prezes Kolei Śląskich Aleksander Drzewiecki potwierdził tęliczbę i dodał, że we wprowadzonym w grudniu 2019 r. obecnym rozkładzie jazdyzałożono zwiększenie tzw. pracy eksploatacyjnej przewoźnika o 10 proc.

Oznacza to, że w ub. roku spółka przejechała swoimipociągami łącznie 7,4 mln km, a w tym roku będzie to już 8,2 mln km. Szef KŚzastrzegł, że na przeszkodzie dalszemu rozwojowi stają m.in. ograniczeniainfrastrukturalne: przede wszystkim brak separacji kolejowego ruchuregionalnego od dalekobieżnego i towarowego w węźle katowickim.

Drzewiecki deklarował, że wizją działań spółki jest m.in.dalszy rozwój połączeń kolejowych – w kontekście tworzonej nowej strategii jejrozwoju, w oparciu o potencjał poszczególnych miast województwa liczącego 4,5mln mieszkańców, a także przy planach zwiększenia bazy taborowej.

„Już teraz zastanawiamy się bardzo intensywnie nadmożliwościami zakupu nowych pojazdów; aktualnie również na potrzebyprzewiezienia tych 20 mln pasażerów i zwiększenia pracy przewozowej wynajęliśmykolejne pojazdy” – powiedział we wtorek Drzewiecki.

Pytana przez PAP o szczegóły rzeczniczka KŚ MagdalenaIwańska przypomniała, że obecnie tabor przewoźnika liczy ok. 60 pojazdów.Spółka użytkuje dziś jeden pojazd należący do Przewozów Regionalnych –pozyskany na zasadzie barteru za udostępniony tej spółce nowoczesny spalinowyzespół trakcyjny, słabo przydatny na zelektryfikowanej sieci kolejowej woj.śląskiego.

Iwańska podała, że KŚ chciałyby doprowadzić, aby w ramachtej samej wymiany barterowej spółka PR przekazała jeszcze jeden pojazd. Kolejnecztery pojazdy miałyby natomiast zostać pozyskane w drodze dzierżawy.

Obsługę kolejowych przewozów pasażerskich w woj. śląskimpowołany przez ówczesne władze regionu przewoźnik przejął w grudniu 2012 r., cowywołało chaos na torach i zakończyło się dymisją zarządu spółki oraz marszałkawojewództwa. Po pierwszych problemach na przełomie 2012 i 2013 r. KŚ najpierwunormowały kursowanie pociągów, a potem, wobec szybkiego narastania strat,wprowadziły program naprawczy. Pierwszy zysk netto w ujęciu miesięcznym spółkawypracowała w styczniu 2014 r. Od tego czasu praca przewozowa KŚ i liczbaprzewożonych pasażerów praktycznie stale rosną.


Komentarze