TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Kolejka zębata w Budzie świętuje 150-lecie
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 03.03.2020 11:45:02 1 komentarz
Kolejka zębata w Budzie świętuje 150-lecie (źródło: Wikipedia)

Zabytkowa kolejka zębata w Budapeszcie, którą można wjechać na Górę Zamkową, obchodzi w poniedziałek 150. rocznicę otwarcia. W momencie swego powstania uchodziła za bardzo nowoczesną konstrukcję.

Kolejka zębata, której wagoniki kursują między pl. Adama Clarka w Budzie przy moście Łańcuchowym a pl. Jerzego w pobliżu Zamku Królewskiego, początkowo miała napęd parowy. W 1870 roku istniała tylko jedna podobna kolejka w Europie – w Lyonie.

Trasa kolejki mierzy 95 metrów, a różnica poziomów między obiema stacjami wynosi 50 m.

Podczas II wojny światowej, w 1944 roku, kolejka uległa poważnemu uszkodzeniu, gdy w górną stację i znajdujący się tam wagonik trafiła bomba. Została odbudowana dopiero w latach 80., gdyż po wojnie postanowiono zapewnić pasażerom transport autobusowy na Górę Zamkową.

Oba wagoniki kolejki zostały gruntownie odnowione w 2009 roku. Obecnie ma ona napęd elektryczny.

Kolejka co roku przewozi od 500 tys. do miliona osób. W obecnej postaci pozwala na jazdę z prędkością 3 m/s, ale pod koniec lat 80. na prośbę pasażerów dwukrotnie spowolniono jej bieg, gdyż stanowi dziś atrakcję turystyczną.

Z okazji rocznicy w poniedziałek umieszczono na pl. Clarka pamiątkową tablicę.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Budapeszt
Węgry
  • daarst – 04.03.2020

    Budavári sikló wcale nie jest zębata tylko linowo-terenowa (funikular). Zębata jest Budapesti fogaskerekű vasút na Széchenyi-hegy (również w Budzie).

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....