Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejowe innowacje od PKP PLK i NCBR

inforail
28.04.2020 12:45
0 Komentarzy

Wzrost bezpieczeństwana sieci kolejowej, poprawa efektywności energetycznej, przyspieszenie procesuutrzymania linii i zmniejszenie oddziaływania kolei na środowisko.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Narodowe Centrum Badań iRozwoju określiły zapotrzebowanie na 11 kolejnych innowacji w branży kolejowej.Partnerzy nadzorują już 10 przedsięwzięć badawczo-rozwojowych w ramachWspólnego Przedsięwzięcia „BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej”.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Narodowe Centrum Badańi Rozwoju zamierzają rozwijać współpracę w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia”BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej”. Do drugiego konkursupozytywnie zaopiniowane zostało 11 nowych obszarów badawczych, w którychpowstaną innowacyjne rozwiązania, zwiększające możliwości polskiej kolei.

Projekty jużrealizowane w ramach pierwszego konkursu BRIK przyczynią się m.in. dousprawnienia procesu utrzymania i modernizacji infrastruktury orazzagwarantowania płynności i stabilności ruchu kolejowego. To innowacje, zktórych skorzysta każdy pasażer, każdy z nas. Dlatego w ramach drugiegokonkursu, który planujemy ogłosić w 2021 roku, zamierzamy postawić przedzespołami badawczymi równie ambitne zadania, takie jak: zwiększenieefektywności eksploatacji i zarządzania infrastrukturą kolejową, wzrostbezpieczeństwa sieci kolejowej czy poprawa jej efektywności energetycznej –mówi dr inż. Wojciech Kamieniecki Dyrektor NCBR.

W czasie intensywnieprowadzonych inwestycji, gdy zwiększamy prędkość pociągów, szukamy rozwiązań,które jeszcze bardziej pomogą w procesie utrzymania linii i zarządzaniu ruchemkolejowym. Dla podnoszenia poziomu bezpieczeństwa i sprawności przewozów chcemykorzystać z najnowszych technologii, programów i systemów. Zamierzamy równieżjeszcze lepiej wykorzystać ekologiczny charakter kolei. Współpraca PKP PolskichLinii Kolejowych S.A. z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju daje możliwościrozwoju polskiej kolei z korzyścią dla podróżnych, pracowników kolei orazśrodowiska – mówi Robert Sobczak, członek Zarządu PKP Polskich LiniiKolejowych S.A., dyrektor ds. rozwoju.

Dla bezpieczeństwa iefektywności energetycznej

Nowe rozwiązania wpłyną na podniesienie bezpieczeństwa nakolei. Planowane jest opracowanie innowacyjnego systemu ostrzegania, który zwyprzedzeniem będzie informował pracujących na torach o nadjeżdżającym pociągui konieczności opuszczenia szlaku. Przewidywane jest także opracowanie systemuwsparcia dyspozytora w podejmowaniu decyzji w sytuacji kryzysowej o zmianietras niektórych składów. Opracowana i przetestowana zostanie również metodapozyskania informacji o drzewach i krzewach w sąsiedztwie linii kolejowych orazmetodyka zapewnienia bezpieczeństwa ruchu pociągów.

Wśród tematów badawczych, związanych z poprawą efektywnościenergetycznej, jest opracowanie technologii i wdrożenie dwukierunkowychpodstacji trakcyjnych i zasobników energii. Pozwolą one na rekuperację(odzyskanie) i zmniejszenie zużycia energii. W tej dziedzinie oczekiwane jestrównież rozwiązanie techniczne, które zmniejszy wykorzystanie energii przezurządzenia elektrycznego ogrzewania rozjazdów (EOR).

Dla usprawnienia kontroli stanu technicznego infrastruktury,planowane jest opracowanie koncepcji i wykonanie prototypu urządzenia, któreumożliwi badania defektoskopowe szyn, tzn. wykrywające wady, podczas jazdy zprędkością 60-120 km/h. Do kompleksowego badania stanu szyn planowane jestrównież wykorzystanie techniki radiologii. Jeden z obszarów badawczych zakładaprzygotowanie koncepcji, wytycznych technicznych, technologicznych i budowęprototypu mobilnego urządzenia do realizacji badań radiologicznych stanu szyn.

Ekologia na liścieplanowanych do przygotowania i wdrożenia projektów

Przeprowadzone zostaną badania i analizy, które wskażąmożliwości wykorzystania na terenie kolejowym technologii betonufotokatalitycznego, który ma właściwości redukujące zanieczyszczenie powietrza.Planowane jest opracowanie proekologicznej metody usuwania roślinności naliniach kolejowych.

Dla usprawnienia realizacji i przygotowywania dokumentacjiśrodowiskowych, planowane jest utworzenie systemu precyzyjnego monitorowaniaoraz przetwarzania informacji w zakresie oddziaływania ruchu kolejowego naśrodowisko. Wśród projektów znalazły się również działania związane zutrzymaniem oraz inwestycjami. To opracowanie koncepcji wykorzystania danychuzyskanych z pomiarów za pomocą skanera dla procesów utrzymaniowych iinwestycyjnych, a także stworzenie i przetestowanie w warunkach rzeczywistychoprogramowania do modelowania i analiz danych.

10 innowacyjnychprojektów za 35 mln zł w realizacji

Wśród 10 realizowanych już innowacyjnych projektów przywspółpracy PLK i NCBR są m.in.: opracowanie oraz wdrożenie systemu pomiarutemperatur szyn kolejowych, opracowanie systemu zarządzania, sterowania imonitorowania oświetlenia terenów kolejowych czy rozwiązania, które umożliwiąochronę przed drganiami i hałasem od ruchu kolejowego. Na wsparcie tychprzedsięwzięć PLK i NCBR przeznaczyły łącznie ponad 35 mln zł. Zakończeniewszystkich prac badawczych i rozwojowych w ramach pierwszego konkursu „BRIK -Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej” jest planowane do końca 2023 r. (PKP PLK)

Komentarze