Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Komisja Europejska zatwierdziła projekt elektryfikacji odcinka Lublin – Stalowa Wola

inforail
27.07.2017 07:41
0 Komentarzy

Projektmodernizacji linii kolejowych nr 68 i565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, wraz z elektryfikacją, owartości ponad pół miliarda złotych został zatwierdzony przez KomisjęEuropejską – poinformowało Ministerstwo Rozwoju.

Projekt jest realizowany w Programie Polska Wschodnia istanowi element tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej. Komisja Europejskazatwierdza wkład funduszy europejskich tylko dla największych inwestycji, tj.takich których koszty kwalifikowane przekraczają 75 mln EUR (transport). Przeddecyzją KE projekt musiał uzyskać potwierdzenie jakości od niezależnychekspertów (IQR JASPERS).

Prace inwestycyjne na odcinku Lublin – Stalowa Wola (ponad105 km) pozytywnie wpłyną na parametry techniczne linii kolejowych nr 68 i 565,zlokalizowanych w województwie lubelskim oraz podkarpackim. Dzięki temuwzrośnie prędkość pociągów i przepustowość linii, tak w przewozach towarowychjak i pasażerskich. Z kolei elektryfikacja otworzy możliwość przewozu kolejąładunków masowych (np. transport węgla zkopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec). Inwestycja przyniesie jednocześniekorzyści dla pasażerów – skrócenie czasu podróży, zwiększenie komfortu,usprawnienia dla osób z ograniczaną mobilnością. Rozwiązania przewidziane wprojekcie zapewnią także wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu pociągów.

Ważnym rezultateminwestycji kolejowych w Polsce Wschodniej będą bardziej efektywne i opłacalneprzewozy towarowe, co spowoduje odciążenie dróg, a w konsekwencji ograniczenienegatywnego oddziaływania transportu samochodowego na środowisko. Oczekujemytakże pozytywnego wpływu na przewozy pasażerskie: szybsze, bezpieczne ikomfortowe połączenia kolejowe, tak wewnątrz makroregionu jak i w skalikrajowej, powinny zwiększyć mobilność mieszkańców i poprawić dostępność rynkówpracy – powiedział Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju.

Projekt jest elementem tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej- linii kolejowych łączących ze sobą miasta wojewódzkie Polski Wschodniej, tj.Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce. Jej realizacje przewidziano wDokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (zperspektywą do 2030). Prace inwestycyjne w perspektywie finansowej 2014-2020będą finansowane z kilku źródeł. Są nimi CEF, środki krajowe, oraz programyoperacyjne: Polska Wschodnia 2014-2020 (8 projektów), Infrastruktura iŚrodowisko 2014-2020 (4 projekty) i Regionalne Programy Operacyjne 2014-2020 (2projekty). Łączna wartość wszystkich projektów na Wschodniej MagistraliKolejowej przekroczy 6,5 mld zł.

Magistrala Wschodnia przyczyni się do zwiększenia udziałutransportu kolejowego w przewozach towarowych i pasażerskich w skali lokalnej,makroregionalnej i krajowej.

Jej przebieg to: Olsztyn – Korsze – Kętrzyn – Giżycko – Ełk– Białystok – Czeremcha – Siedlce – Łuków – Dęblin – Lublin – Kraśnik –Tarnobrzeg – Kolbuszowa – Rzeszów, wraz z odgałęzieniem do Kielc: Tarnobrzeg –Ostrowiec Świętokrzyski – Skarżysko – Kielce.

Beneficjentem projektu Prace na liniach kolejowych nr 68 i565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, wraz z elektryfikacją jest PKPPLK S.A. Całkowita wartość inwestycji to blisko 569 mln zł, w tym 393 mln zł todofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zakończenierealizacji przedsięwzięcia zaplanowano na 2020 r. Modernizowany odcinek należyw części do kolejowej sieci TEN-T.


Komentarze