Komplet śląskich Elfów2

inforail
25.06.2020 18:45
0 Komentarzy

Do katowickiej bazyKolei Śląskich dotarł już ostatni pociąg Elf II z zamówienia tego przewoźnika wbydgoskiej Pesie. Ogółem samorządowy przewoźnik woj. śląskiego zamówił 21 składówtego typu w różnych wariantach.

Jak poinformował PAP w czwartek rzecznik Kolei ŚląskichTomasz Musioł, do bazy KŚ dotarł drugi i ostatni trzyczłonowy skład zamówiony wtzw. zamówieniu uzupełniającym do kontraktu z 2016 r. „Pociąg ten zostałdo nas przywieziony, ale nie został jeszcze m.in. formalnie odebrany” -zastrzegł Musioł.

Wszystkie nowe pociągi mimo różnych oznaczeń pochodzą zrodziny Elf II Pesy, różniąc się m.in. długością. Koleje Śląskie i ichwłaściciel, samorząd woj. śląskiego, zamówiły je wspólnie w 2016 r., w 2017 r.rozszerzając zamówienie przy wykorzystaniu tzw. prawa opcji, a następniekupując jeszcze kolejne składy – w tzw. zamówieniu uzupełniającym.

Ogółem Koleje Śląskie otrzymały cztery dwuczłonowe pojazdy34WEa, pięć trzyczłonowych 21WEa oraz dwanaście czteroczłonowych 22WEd.

Nowe pojazdy, z których pierwszy pojawił się na torach wewrześniu 2017 r., powinny rozwiązać większość wcześniejszych problemówtaborowych przewoźnika. Pociągi te pozwoliły m.in. na stopniowe wyeliminowanienajstarszego wykorzystywanego przez KŚ taboru – dzierżawione od PrzewozówRegionalnych jednostki EN57.

Prócz obecnego zamówienia ponad 20 pociągów użytkowanychprzez KŚ to współczesne konstrukcje typu Flirt, Elf i Impuls; 13 następnych toodnowione składy bazujące na EN57.

Pierwotna umowa z Pesą z października 2016 r. objęła zakupjednej jednostki 2-członowej, dwóch 3-członowych oraz dziesięciu 4-członowych.Poszczególne składy zamówiły samorząd województwa oraz KŚ. Wynikająca zprzetargu łączna cena za 13 składów wynosiła 205,89 mln zł brutto.

W umowie zawarto tzw. prawo opcji, przewidujące dostarczenie- bez osobnego przetargu, po potwierdzeniu ze strony zamawiających – kolejnychsześciu pociągów: trzech 2-członowych, jednego 3-członowego i dwóch4-członowych.

Przewoźnik zamówił w ten sposób trzy kolejne pociągi2-członowe (według wcześniejszych informacji koszt jednego to 9,5 mln zł nettowraz z wykonaniem pierwszego przeglądu tzw. 3. poziomu utrzymania) i jedenpociąg 3-członowy (koszt 10,95 mln zł netto wraz z podobnym przeglądem).Samorząd województwa zamówił natomiast dwa kolejne pociągi 4-członowe (wedługwcześniejszych informacji każdy z nich za 16,7 mln zł brutto).

Ogółem woj. śląskie kupiło w ten sposób 12 pojazdów, a jegoprzewoźnik – 7. Samorząd regionu przeznaczył na tak poszerzony zakup 200,6 mlnzł brutto (projekt został zgłoszony do środków unijnych, z dofinansowaniem napoziomie 138,6 mln zł), a KŚ – 87,1 mln zł. Spółka wykorzystała na ten celśrodki własne oraz jedną z transz emitowanych obligacji.

Ponadto w umowie z Pesą zawarto możliwość dostarczeniakolejnych dwóch pociągów trzyczłonowych, w ramach tzw. zamówieniauzupełniającego. Obecnie, po mocno opóźnionej realizacji całości zamówienia, KŚoraz urząd marszałkowski zamierzają rozpocząć procedurę zmierzającą doosiągnięcia satysfakcjonującej rekompensaty.

Wspólny zakup pociągów stał się ze strony KŚ możliwy dziękiustaleniom z samorządem województwa, na podstawie których m.in. spółkapodpisała w marcu 2016 r. umowę z konsorcjum banków na emisję obligacji dokwoty 279,5 mln zł. Część tych środków przeznaczono na wykup sześciudzierżawionych od Pesy pociągów 27WEb (sześcioczłonowe Elfy). Inna częśćpokryła około połowy wartości pojazdów zamawianych w finalizowanym obecnieprzetargu.

Obsługę kolejowych przewozów pasażerskich w woj. śląskim KŚprzejęły w grudniu 2012 r. W 2019 r. operator przewiózł ponad 20 mln osób,przejeżdżając ponad 7,4 mln km. Na ten rok założono pierwotnie wykonanie pracyprzewozowej na poziomie 8,2 mln km. Tabor KŚ to ponad 60 pojazdów, rocznybudżet spółki przekracza 200 mln zł.(PAP)

Komentarze